• Anonym (Fundersam)

Pappan hämtar barnet i bil med körförbud

Pappan till mitt son hämtar upp honom i en bil som jag vet att det är körförbud på, har ringt polisen då han lämnat platsen. Men får alltid frågan om vi ligger i tvist om vård eller boende, vilket vi gör så jag svarar ärligt. Får då svaret av polisen att de inget kan göra eftersom det ska betraktas som hämd från min sida :(
    Jag är ju bara orlig för sonens säkerhet, tänk om bilen har viktiga delar som går sönder när pappan ligger 120 blås på  motorvägen?

Bilen är inte hans, men han som chaufför har ju ansvaret för att bilen är i körbart skick dvs skattad, besiktigad (godkänd) och försäkrad.

Frågan är helt enkelt om jag kan neka sonen att åka med pappa i just den bilen? Eller kommer detta att tolkas som umgänessabotage? Jag tycker han brister i sitt föräldraansvar big time!!  Men då vi fortfarande tvistar i rätten vågar jag knappt yttra mig.....

• Svar på tråden Pappan hämtar barnet i bil med körförbud
  • Anonym

Bilen behöver inte vara trasig för att det är körförbud...

Nej, du kan inte neka pappan att ta med barnet i bilen. Däremot kan du försöka snoka reda på varför bilen har körförbud..     Flört

• Anonym

Jag kör just nu i en bil med körförbud...glömde besikta den, & det finns tid först om 2månader... Opps;) Helt sinnes är det & inte alls likt mig. Nej, tjata inte om det. Ser inte alls bra ut & du framstår snarare som en person som vill hämnas.

• Anonym (Fundersam)

Bilen har inte bisiktigats på två år och jag vet att det är en modell som ofta har problem med bromsarna.
    Jajo, visst kan det verka som om jag bara vill hämnas. Men OM han skulle köra av vägen  pga att bilen går sönder hamnar ju skaen i ett helt annat läge om jag inte anmält. Då är det ju helt plötsligt jag som är den skyldige och brustit i mitt fräldraansvar.

• Mamma Jenny01

TS: Jag skulle ha tänkt som du. Kan du inte be någon annan ringa?

• Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-03-16 14:05:49 följande:
    Bilen har inte bisiktigats på två år och jag vet att det är en modell som ofta har problem med bromsarna.
    Jajo, visst kan det verka som om jag bara vill hämnas. Men OM han skulle köra av vägen  pga att bilen går sönder hamnar ju skaen i ett helt annat läge om jag inte anmält. Då är det ju helt plötsligt jag som är den skyldige och brustit i mitt fräldraansvar.
    Är pappan självmordsbenägen?
  • Anonym (Fundersam)
    Mamma Jenny01 skrev 2011-03-16 14:06:36 följande:
    TS: Jag skulle ha tänkt som du. Kan du inte be någon annan ringa?
    Skulle jag nog kunna, men är rädd för att polsen lägger sig flata så fort det är en tvist mellan föräldrarna. Iaf har jag fått den uppfattningen när man  prtat med dem samt läser på andra forum.... Får se om han har samma bil till helgen, då kanske jag ska be grannen ringa ist?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2011-03-16 14:08:36 följande:
    Är pappan självmordsbenägen?
    Till viss del ja. Han har haft psykiska problem och varit självmordsbelägen, dock tvivlar jag på att han egentligen vill skada sitt barn utan snarare är detta en brist på verklighetsuppfattning
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-03-16 14:12:07 följande:
    Till viss del ja. Han har haft psykiska problem och varit självmordsbelägen, dock tvivlar jag på att han egentligen vill skada sitt barn utan snarare är detta en brist på verklighetsuppfattning
    Har han eller har han haft psykiska problem och är han eller har han varit självmordsbenägen? När var det om det var ett tag sedan?

Hur orkar han med en vårdnadstvist om han är självmordsbenägen och har psykiska problem?

Vad är det han strider om i tvisten?
  • mannen från Backbyn

Känner igen situationen med frågan om hämnd när man anmäler något brott som någon man antas känna gör.
    Ta nästa gång och fråga vad polisens förman heter. Berätta också att det är enkelt att hitta körförbudet med hjälp av bilens registernummer.

Att skylla någon för rattfylleri går inte att kontrollera från någon databas, så det är en annorlunda fråga. Men en falsk anmälan är väl något som har sina sanktioner också.

Här kör vi mjukt. Tack för visad hänsyn.
  • Anonym (Fundersam)
    mannen från Backbyn skrev 2011-03-16 14:16:45 följande:
    Känner igen situationen med frågan om hämnd när man anmäler något brott som någon man antas känna gör.
    Ta nästa gång och fråga vad polisens förman heter. Berätta också att det är enkelt att hitta körförbudet med hjälp av bilens registernummer.

Att skylla någon för rattfylleri går inte att kontrollera från någon databas, så det är en annorlunda fråga. Men en falsk anmälan är väl något som har sina sanktioner också.
    Precis, det är ju genom att själv kolla upp regnummret jag vet att det förligger körförbud på bilen.  Och att det är pga utebliven besiktning.
    Anonym skrev 2011-03-16 14:16:29 följande:
    Har han eller har han haft psykiska problem och är han eller har han varit självmordsbenägen? När var det om det var ett tag sedan?

Hur orkar han med en vårdnadstvist om han är självmordsbenägen och har psykiska problem?

Han vill ha sonen boendes på heltid. Det är ca 5 månader sedan han kollapsade senast på jobbet och de fick ta bort honom från arbetsplatsen. Självmordstankarna har han haft sedan fyra år tillbaka då han kollapsade på det jobb han hade då. Känner sig värdelös och utanför, ensam.
    Det är just det som är poängen, han orkar inte med barnet utan strider för stridandets skull. väl på hejad av sina föräldrar som tycker att de gott kan uppfostra min son.  Finns dock inga konkreta bevis på hans måående
  • Anonym (grandwolf)

låt inte ditt barn bliinblandat i lagbrott. Vägra att låta pappan ta med barnet i den bilen! Det är inte umgängessabotage (icke definierbart begrepp dessutom) det är att ta ett vuxet föräldraansvar!

• Anonym
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-03-16 21:41:48 följande:
    låt inte ditt barn bliinblandat i lagbrott. Vägra att låta pappan ta med barnet i den bilen! Det är inte umgängessabotage (icke definierbart begrepp dessutom) det är att ta ett vuxet föräldraansvar!
    Hm... tror du det ser bra ut under en tvist?
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-03-16 15:14:19 följande:
    Precis, det är ju genom att själv kolla upp regnummret jag vet att det förligger körförbud på bilen.  Och att det är pga utebliven besiktning.
    Anonym skrev 2011-03-16 14:16:29 följande:

Han vill ha sonen boendes på heltid. Det är ca 5 månader sedan han kollapsade senast på jobbet och de fick ta bort honom från arbetsplatsen. Självmordstankarna har han haft sedan fyra år tillbaka då han kollapsade på det jobb han hade då. Känner sig värdelös och utanför, ensam.
    Det är just det som är poängen, han orkar inte med barnet utan strider för stridandets skull. väl på hejad av sina föräldrar som tycker att de gott kan uppfostra min son.  Finns dock inga konkreta bevis på hans måående
    Varför kollapsade han? Jag känner igen beteendet... Lycka till!
  • Anonym (grandwolf)
    Anonym skrev 2011-03-16 21:47:40 följande:
    Hm... tror du det ser bra ut under en tvist?

- Ja, det ser ju i vart fall inte värre ut än att köra runt barnet i en bil med körförbud. Det är ett lagbrott och som förälder är man skyldig att skydda sina barn från sådana situationer ... lämnar du ut barnet medverkar du ju till lagbrott - det är inte att vara en ansvarsfull förälder. Och DET ser illa ut i en tvist!,
  • Anonym
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-03-17 00:04:36 följande:
    Nu funkar det inte så i familjerättsliga tvister. Ingen kommer att kräva bevis... Ts kommer att se ut som en bråkstake inför dem.
  • Anonym (grandwolf)
    Anonym skrev 2011-03-17 08:00:53 följande:
    Nu funkar det inte så i familjerättsliga tvister. Ingen kommer att kräva bevis... Ts kommer att se ut som en bråkstake inför dem.
    Inte alls! Även i familjerättsliga kretsar har barn rätt till skydd!
  • Anonym
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-03-17 23:36:04 följande:
    Inte alls! Även i familjerättsliga kretsar har barn rätt till skydd!
    Oj... i praktiken stämmer det men i tr så skiter de i det!
  • Profeten

En modell som ofta har problem med bromsarna ?? Det gjorde mig mest nyfiken, vilken är det, T-Ford ?

Klart en bil med körförbud är illa, men betyder inte att den är dålig på något sätt.

Vänta med o "strida" innan FR, så du har ork där :)

Lycka till med allt hursomhelst !

Svar på tråden Pappan hämtar barnet i bil med körförbud