• hihihaha

Hemskickad från dagis idag igen.

Blir snart galen. Dottern som snart fyller 5 år har nu varit hemma från dagis sen förra måndagen. Hon har haft feber och varit förkyld. Feber hade hon må-on förra veckan, som mest 38,5. Sen har hon varit snuvig och hostig och är det fortfarande, men hur pigg som helst. Egentligen tycker jag att hon kunde ha gått till dagis i måndags, men för säkerhets skull höll jag henne hemma må-ti också, bara för att jag ej vill riskera att dagis ska ringa till jobbet igen och säga att hon är sjuk. Men döm om min förvåning när dom efter ett par timmar ringer och säger att dottern är sjuk och att jag måste hämta hem henne. Alltså hon har varit hur pigg som helst sen slutet av förra veckan, men hon är snuvig, vilket hon kan sköta själv, att snyta sig. Sitter nu hemma med en frisk dotter, med temp på 36,7. Är det så här på erat dagis också, att man måste hålla snuviga och hostiga barn hemma i flera veckor fast dom är friska.?

• Svar på tråden Hemskickad från dagis idag igen.
  • alvide

På vårt dagis får man ha hosta o förkylning.
    Det är vartannat barn. Annars så skulle föräldrar få vabba jämt. Vi går ju till jobb med förkylning o hosta?

• kmp

PÅ vår förskola är det allmäntillståndet som är det viktiga.
    Är barnet utan feber och orkar med att leka får det vara på dagis, även med snuva och hosta.

Skulle man hålla barnen hemma varje gång näsan rinner kan man ju lika gärna vabba okt-mars....

• tjolahopp81

Kanske de tyckte att din dotter var hängig/inte orkade med alla aktiviteter trots att hon inte har feber? Vad var deras argument?
    Klart man inte kan hålla sitt barn hemma för "bara" en snorig näsa och en förkylning, men som kmp skriver så är det allmäntillståndet som räknas...

• Lumo

Med denna inställning vill jag bara säga Tack, Tack så hemskt mycket för alla sömnlösa nätter o febriga dagar, tack för lunginflammationer o svåra halsproblem, tack för en svårt sjuk tvåårig som med förkylningsastma som denna gång haft 40 graders feber i en vecka o inte ätit en bit denna tid. Och tack för de 4 månader av svåra förkylningar han haft sedan i oktober.

Vad trevligt att höra hur gemene man/kvinna prioriterar sitt jobb mer än sitt barns hälsa o faktumet att även ett "friskt" förkylt barn smittar ett helt dagis där de andra barnen blir asförkylda o där deras föräldrar straffas trots att de vabbar in i det sista för att deras barn inte ska smitta andra. Tack å bock, nu förstår jag plötsligt varför min son hinner tillbaka 1 dag innan nästa smitta sätter tänderna i honom. Stackars barn!

• Elgen
    Gwempa skrev 2011-03-16 15:21:17 följande:
    Med denna inställning vill jag bara säga Tack, Tack så hemskt mycket för alla sömnlösa nätter o febriga dagar, tack för lunginflammationer o svåra halsproblem, tack för en svårt sjuk tvåårig som med förkylningsastma som denna gång haft 40 graders feber i en vecka o inte ätit en bit denna tid. Och tack för de 4 månader av svåra förkylningar han haft sedan i oktober.

Vad trevligt att höra hur gemene man/kvinna prioriterar sitt jobb mer än sitt barns hälsa o faktumet att även ett "friskt" förkylt barn smittar ett helt dagis där de andra barnen blir asförkylda o där deras föräldrar straffas trots att de vabbar in i det sista för att deras barn inte ska smitta andra. Tack å bock, nu förstår jag plötsligt varför min son hinner tillbaka 1 dag innan nästa smitta sätter tänderna i honom. Stackars barn!
    Lägg av att larva dig, börja bete dig som en vuxen!!!
  • Mums70

Eftersom dom ringde så lär hon omöjligt ha varit pigg.
    För den delen så håller man dom hemma när dom är snoriga, dvs det rinner snor fast dom är pigga. 

• Mums70
    Elgen skrev 2011-03-16 15:24:06 följande:
    Lägg av att larva dig, börja bete dig som en vuxen!!!
    Men det är ju faktiskt sant det hon skriver, många barn har inte immunförsvar och håller sig utan kan bli jättedåliga när dom andra springer på förskolan och faktiskt är förkylda.
    Är man astmatiker så är man tex extra känslig. Är man som jag som har giftstruma och är i mina dalar så tål jag inget, så allt sonen får med sig från förskolan får jag trippel tillbaks. Nej det är inte ett dugg roligt.. Det gäller bara själv att sitta i sitsen för att förstå.
  • frankrike

Kan hålla med till viss del. Vissa skickar tillbaka sina barn alldeles för tidigt. Tänker självklart på att dom kan risker att smitta andra men framför allt tycker jag synd om dessa barn som skulle ha haft det så mycket skönare hemma. Till ts - ibland tar ju dessa förkylningar riktigt lång tid och troligtvis var dottern väl inte pigg nog där. ...en har du tagit en diskussion? Tycker så ofta det verkar som att folk klagar en massa här i stället för att ta upp det med berörda. ... Det är livet med småbarn, man får räkna med att jobbet får komma i andra hand...,

• Elgen
    Mums70 skrev 2011-03-16 15:30:00 följande:
    Men det är ju faktiskt sant det hon skriver, många barn har inte immunförsvar och håller sig utan kan bli jättedåliga när dom andra springer på förskolan och faktiskt är förkylda.
    Är man astmatiker så är man tex extra känslig. Är man som jag som har giftstruma och är i mina dalar så tål jag inget, så allt sonen får med sig från förskolan får jag trippel tillbaks. Nej det är inte ett dugg roligt.. Det gäller bara själv att sitta i sitsen för att förstå.
    Då kanske man ska gå hos dagmamma eller ett annat litet specialdagis. Hela samhället kryllar av virus och bakterier, inte bara på dagis! Då kan man varken vistas i affärer eller bland folk överhuvudtaget mellan oktober-april. 

Och nej man kan förstå även om man ej är infektionskänslig, empati kan man besitta ändå utan att vara drabbad av varje olycka här i samhället! 
  • WimZy

På min sons dagis är det allmäntillståndet som gäller. Det är så jag resonerar också, men har han feber så är han hemma. Lite hosta och snorig näsa skulle jag aldrig vabba för.

Svar på tråden Hemskickad från dagis idag igen.