En fin variant är ju fisk.
¤förrätt fisk) Man kan börja med lite torrare syrlig cider, och som tilltugg grönsaker ihop med skaldjur, serverat i en liten glasskål, med en enkel sås gjord på gräddfil eller cremefraiche, inga lightprodukter.
¤Fisk huvudrätt 1 varm) en gott ungnsstekt fisk, gärna med färska kryddor.
Lägg fisken på aluminiumfolie med ryggen neråt, fyll den med gräddfilen/cremefraichen som man redan blandat med salt, svartpeppar, vitlök, och lämpliga färska kryddor, man kan även använda chilipure om man vill ha en rödare ton på fisken och såsen som man har färdig när fisken är färdig. Lightprodukter har en stor tendens att gryna sig, så man bör undvika dem. Och det är inte onyttigt. Till detta rikligt med grönsaker, råa morötter, gröna ärtor, sallad, gurka, tomat, och en enkel dressing gjord på olja och vinäger, med kryddor som passar ihop med fiskens kryddning. Potatis, alt potatisklyftor. Vitt vin som är lätt syrligt och lätt torrt
¤Fisk huvudrätt 2 kall) Alternativt kall huvudrätt, med rökt fisk av lite olika sorter.
Med varm potatissallad/potatisknytten med en klick SMÖR, vinäger, kryddor (vitlök efter smak) franska örter vit o svartpeppar, chilipulver/cayennepeppar, paprikapulver, lök, tomat, morötter, paprika, och andra rotfrukter som man tyckerom, skiva ner dem i 2-3mm tjocka skivor, och lägg dem i aluminiumfolieoch forma dem som en säck, ställ dem i 225-250grader i ugnen tills potatisen är genomvarm/färdig. vitt vin som är lite sötare än till den varma fisken, rökt kan behöva lite sötma, det blir riktigt fint, men inte för sött heller med tanke på efterättens söttma.
Eller:
¤sallad förrätt 2) En sallad med krutonger, oljebaserad dressing med vinäger. Gärna ett rött vin som lockar till mer, inte för sött gärna lite torrare eller varför inte ett rosevin med samma karaktär.
2:2a) En nötstek som gärna skall vara ordentligt stor, så den blir riktigt fin innuti. krydda efter smak, gärna lite vitlök som lyfter fram samkerna ordentligt, använd skyn som blir, sila den och gör såsen på detta ihop med grädde, mjölk, smaksätt gärna med oxbuljong, ytterligare lite kryddor samma som man tidigare kryddat med, red av. En stek kräver gärna en skvätt rött vin vid tillagningen inte fel alls. Att dricka till kan man med fördel använda samma vinsort lite fylligare berende på kryddning om den lutar åt sött eller syrligt i köttet, tycker jag man tar ett vin som har liknande karaktär.
1:3c, 2:3c) Efterrätt, varför inte göra en cheescake, man måste inte vräka i sig, och om man vill likör till detta, ihop med starkt kaffe. Garnera med jordgubbar, riven choklad "70%+". vill du ha recept på en riktigt härlig cheekscake så ordnar jag det, kan vara lämpligt att provsmaka själv innan om man tycker man vill ha kontroll.
Eller gör egen glass, brukar också vara populärt.
Man kan även skippa kaffet dricka det direkt på maten, och ta efterrätten senare.
Ett fylligt sött vin, men även ett syrligt kan fungera jättebra ihop med cheescaken ekker glassen.
Sa jag att chesscaken skall vara fryst.
:-P
Det är några saker jag kommer på så här rakt av.