• Pebe02

Jämställdhet?

Hej!
    Här kommer en allmän fråga om jämställdhet i hemmet.

Vårt hemförhållande är som följer:
    Jag förvärvsarbetar 9-12 timmar alla vardagar.
    Min sambo är arbetslös och är hemma.
    Vi har två barn, ett i skolålder och ett vuxet.

Eftersom min sambo är hemma är det också hon som ser till att barnet kommer till skolan och blir hämtat och givetvis också saker kring detta. Jag går innan de vaknat och kommer hem på seneftermiddagen. På hemvägen handlar jag dagens förnödenheter, lagar sen middag till familjen och sen är jag förbannat trött!

Nu till kärnämnet: Min sambo tycker jag hjälper till för lite med hushållsysslorna och att det inte är jämställt i hemmet?!
    Mycket av städning och dylikt blir eftersatt i vårt hem pga detta!
    Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar när jag känner att den som är hemma på dagarna när barnen är i skolan också borde ta hand om arbetet i hemmet med allt vad det innebär eftersom jag nu arbetar på annat och dessutom fler timmar än normalt??
    För oss är detta ett mycket känsligt ämne och bråk nästintill oundvikligt när frågan tas upp.
    Jag vet varken ut eller in, jag vet bara hur jag känner och att det ser ut som det gör.
    Jag skulle bara ödmjukast vilja be om en liten hint om hur vår arbetsfördelning bör se ut när förhållandet är som ovan.

mvh pust!

• Svar på tråden Jämställdhet?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det verkar finnas två problem. Det ena är att ni har svårt att prata och komma överens, det andra är själva sakfrågan, dvs vem som skall göra vad. Ni behöver prata om och komma överens om vad din fru skall använda sin tid till på dagarna. Eftersom hon är arbetslös kanske hon behöver lägga all sin tid på att söka jobb eller liknande. Då får man se hennes tid hemma på samma sätt som din arbetstid. Om ni sedan ser hur mycket tid var och en har över tycker jag att ni får fördela den så att ni delar på hemarbetet och får lite tid för er själva också. Det är mycket viktigt att ni försöker skapa ett bra samtalsklimat när ni skall prata så att ni kan lyssna på varandra. Om det är så att ni har svåra kommunikationsproblem kan ni behöva söka hjälp på familjerådgivningen. Ni kan egentligen hitta vilka lösningar ni vill, bara ni är överens!
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Jämställdhet?