• Flickan92

Förskollärare eller sjuksköterska?

Igår öppnade sökningarna för högskolor och universitet för HT-11 och just nu sitter jag här med ett stort problem.

Jag hade tänkt att jag ska läsa till sjuksköterska men tyvärr saknar jag Naturkunskap B och måste därför först läsa till den, vilket kommer ta ett halvår.

Men, jag vill också läsa till förskollärare.

Jag måste alltså välja. Lönen är ju aningen bättre som ssk och man kan vidarutbilda sig till t. ex. barnmorska, vilket jag gärna hade gjort. Dessvärre finns det en risk att mina betyg inte räcker till. Och jag känner att förskollärare hade passat mig väldigt bra också. Jag vill båda lika mycket.

Jag kommer ta examen samtidigt eftersom ssk är 3år och fsl är 3,5år, (Naturkunskap B kommer ta ett halvår att läsa).

Vilket hade ni valt? Finns det någon av er om jobbar som ssk eller fsl? Vad ser ni för för- och nackdelar? 

• Svar på tråden Förskollärare eller sjuksköterska?
  • Näbbmusen

Angående Naturkunskap B så går den att läsa ¨på en halvtermin på vissa komvux, jag läste den aug-okt 10. Nu har ju den kursen i så fall precis startat men man vet aldrig om det är går så kolla upp det!

• frankrike

Det kan ju inte ta ett halvår med bara en kurs eller? Fast det är klart då kan du ju ändå inte söka förrän nästa omgång. Jag skulle inte ha tänkt på lön utan vad son känns mest spännande. Det är ju tyvärr såna yrken som inte ger så mycket klirr i kassan.

• Tecken

Gör listor! Skriv ned för- och nackdelar. Jag tror att du oavsett vilket du väljer någon gång i livet kommer tänka "Tänk om jag hade valt det andra alternativet". 

• Flickan92

Åh, det är så svårt. Jag älskar verkligen barn och många av mina vänner säger att jag är duktig med barn. Det enda jag är rädd för, om jag ska utbilda mig till fsl, är att jag kommer tröttna på dessa underbara småttingar. Vad tror ni? Gör man det?

• frankrike

Tröttnar gör man ibland på vilket yrke som helst. Kanske finns möjlighet då att läsa vidare till lärare på de lägre stadierna.

• Tecken
    Flickan92 skrev 2011-03-16 16:59:44 följande:
    Åh, det är så svårt. Jag älskar verkligen barn och många av mina vänner säger att jag är duktig med barn. Det enda jag är rädd för, om jag ska utbilda mig till fsl, är att jag kommer tröttna på dessa underbara småttingar. Vad tror ni? Gör man det?
    Det kan du ju aldrig veta förrän du provat? Och tänk om du tröttnar på de underbara patienterna? Det kan du inte heller veta Tråkigt svar, va? Men min kristallkula är tyvärr på lagning just nu

Jag tycker själv att listor är ett bra sätt att få en överblick. Men ibland kan man inte bestämma sig. Då är det bara att köra en ärtan-pärtan-pirum-parum. Oftast blir det bra. Skulle du komma på att "Hoppsan! Det här är fel utbildning/arbete för mig!" - byt! Ingenting är skrivet i sten.
  • Bordeaux
    Flickan92 skrev 2011-03-16 16:59:44 följande:
    Beror på jag har jobbat på dagis tröttnade efter en månad, jag var vikarie så jag kunde sluta. Tog mig 6år innan jag börjat tänka tanken på att kanske skaffa egna barn i framtiden. En kompis tröttnade efter en dag och känner efter det att aldrig att hon vill ha barn. En annan kompis älskar det hon tröttnade inte utan jobbat ganska länge nu både på dagis och på att skaffa egna barn. Hon har tre barn just nu men är troligtvis snart gravid med det fjärde.
  • Maggis

Det är ju svårt för mig att uttala mig och för och nackdelar i fsk-yrket då jag inte har någon erfarenhet. Men jag har arbetat som ssk i 12 år snart och trivs ypperligt med mitt yrkesval.

Visst finns där nackdelar; som att det kan vara slitigt och trista arbetstider. Och att vi varit utsatta för diverse åtstramningar och neddragningar samtidigt som befolkningen blir äldre och sjukare och kräver mer vård. Men läget i fsk är på inget vis annorlunda; även där finns scenarion med få personal på många barn, tidsbrist och slitsamma dagar. Lönen kan ju diskuteras men för mig är inte det det absolut viktigaste. Hellre ser jag en satsning på bättre arbetsmiljö, i så fall.

Jag har arbetat inom medicin sedan jag tog examen och började som syrra på MAVA. Sedan dess har min avdelning utvecklats mer mot gastroenterologi och de två senaste åren har hematologi tillkommit (samtidigt som vi har mycket allmänmedicinska patienter). Sedan 4 år tillbaka varvar jag slutenvården med mottagningsarbete och har även lagt till arbete på endoskopimottagning. Så jag alternerar mellan 3 verksamheter som det är nu och det passar mig bra. Det har också inneburit mindre kvälls, natt och helgtjänstgöring och det känns ju inte trist.

Jag tycker jag har ett jätteroligt och stimulerande arbete och jag lär mig nytt varje dag. Och jag frodas av att träffa människor och göra mitt bästa för att de ska få en bra undersökning eller vad det nu är det behöver hjälp med. Tror faktiskt inte jag tyckt det varit trist att åka och jobba en enda dag sedan jag började (förutom att man ju är trött eller halvkrasslig ibland, då) utan brukar alltid tycka det känns trevligt att komma till jobbet.

Sedan har man ju hur många möjligheter som helst att gå vidare; inom försvaret, skolan eller företag. Eller läsa till distriktssyrra, barnmorska, ambulanssyrra, IVA-syrra, narkos, barn.... Jobba på vårdcentral, inom kommunen eller i bemanningsföretag. Eller utomlands. Finns bara intresset och drivet så ligger världen öppen.

//Maggis
  • Fiddelii

Klart du tröttnar på jobbet, men aldrig på ungarna! Skrattande

jag är utbilad lärare för barn 0-12år (förskollärare, lärare, fritidspedagog)
    denna utbildning var inte längre än ren förskollärare 3,5 år vilket jag då nappade
    på direkt.. tröttnar jag nu på de små går jag väl över till de äldre barnen..

lycka till med ditt val!

• Flickan92

Tack, vilka bra svar jag får! 

Det som känns tråkigt med ssk är att jag måste vänta tills efter jul med studierna. Jag vill gärna börja direkt. Sedan finns risken att mina bryg inte räcker till.

Och som sagt: när det gäller fsl så är jag så rädd för att tröttna + att jag är väldigt rädd för magsjuka.

Samtidigt tror jag båda yrkerna skulle passa. Jag tycker om att ta hand om folk och är inte det minsta rädd för blod eller nålar. Jag har gått musik-estet-linje i tre år och älskar att spela musik och och tycker även om att pyssla och leka med barn. 

Åh, det känns som att båda väger lika mycket på var sida om vågen.. Det bästa är kanske om jag lottar och så får jag ta det som det blir! 

Svar på tråden Förskollärare eller sjuksköterska?