• Flickan92

Förskollärare eller sjuksköterska?

Igår öppnade sökningarna för högskolor och universitet för HT-11 och just nu sitter jag här med ett stort problem.

Jag hade tänkt att jag ska läsa till sjuksköterska men tyvärr saknar jag Naturkunskap B och måste därför först läsa till den, vilket kommer ta ett halvår.

Men, jag vill också läsa till förskollärare.

Jag måste alltså välja. Lönen är ju aningen bättre som ssk och man kan vidarutbilda sig till t. ex. barnmorska, vilket jag gärna hade gjort. Dessvärre finns det en risk att mina betyg inte räcker till. Och jag känner att förskollärare hade passat mig väldigt bra också. Jag vill båda lika mycket.

Jag kommer ta examen samtidigt eftersom ssk är 3år och fsl är 3,5år, (Naturkunskap B kommer ta ett halvår att läsa).

Vilket hade ni valt? Finns det någon av er om jobbar som ssk eller fsl? Vad ser ni för för- och nackdelar? 

• Svar på tråden Förskollärare eller sjuksköterska?
  • Näbbmusen

Angående Naturkunskap B så går den att läsa ¨på en halvtermin på vissa komvux, jag läste den aug-okt 10. Nu har ju den kursen i så fall precis startat men man vet aldrig om det är går så kolla upp det!

• frankrike

Det kan ju inte ta ett halvår med bara en kurs eller? Fast det är klart då kan du ju ändå inte söka förrän nästa omgång. Jag skulle inte ha tänkt på lön utan vad son känns mest spännande. Det är ju tyvärr såna yrken som inte ger så mycket klirr i kassan.

• Tecken

Gör listor! Skriv ned för- och nackdelar. Jag tror att du oavsett vilket du väljer någon gång i livet kommer tänka "Tänk om jag hade valt det andra alternativet". 

• Flickan92

Åh, det är så svårt. Jag älskar verkligen barn och många av mina vänner säger att jag är duktig med barn. Det enda jag är rädd för, om jag ska utbilda mig till fsl, är att jag kommer tröttna på dessa underbara småttingar. Vad tror ni? Gör man det?

• frankrike