• längtan8402

HJÄLP! Jag åt GÖS som man inte ska göra, gravid och allt :(((

är det så farligt ?? jag är gravid i vecka 6 bara och det är ju nu barnet bildas med nervsystem och allt... tänk om det blir missbildning =(( *gråter* är så rädd... varför varför.. visste inte , eller tänkte inte, bara åt..vad kan hända??

åt inte jätte mkt men tillräckligt

• Svar på tråden HJÄLP! Jag åt GÖS som man inte ska göra, gravid och allt :(((
  • Ema86

jag tror du kan lugna dig. många vet inte om att dom ens är gravida sådär tidigt o både äter allt möjligt, röker, alkohol... ja allt.

vissa vet ju inte ens att dom väntar barn förns ungen kommer ut.. haha
    så du kan lugna dig.

• jagäraf

När jag fick barn för mellan 20 och 30 år sedan hade man ingen aning om allt man inte får äta nu för tiden och barnen föddes friska ändå. Alltså trots fiskar, rå köttfärs, saffran, opastöriserade ostar och allt vad det nu är. Jag kan inte låta bli att tycka rejält synd om er moderna och "upplysta" människor.

• ebbebulan

det gjorde jag oxå när jag var gravid med äldsta pojken. vi ringde 1177 o frågade om det var farligt. hon sa att det var skillnad ifall man åt det flera gånger i veckan men nån gång ibland var ingen fara. hon var nästan arg på alla bm som skrämmer upp gravida. 

♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • MajaVira

Slappna av, rekommendationerna säger att man inte ska äta gös mer än 2-3 gånger per år...

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Rad-om-fisk/
    Barn, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande

För både barn och vuxna är det bra att äta fisk 2-3 gånger i veckan, och att välja olika sorter. Däremot rekommenderas barn, både flickor och pojkar, kvinnor i barnafödande ålder, gravida och ammande att inte äta fisk som kan innehålla höga halter dioxin och PCB oftare än 2-3 gånger per år. Det gäller strömming, vildfångad (inte odlad) lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern och röding från Vättern. Dioxin och PCB lagras i fettväven under flera år. Därför är det bra att utsättas för så lite dioxin och PCB som möjligt under uppväxten. När man är gravid eller ammar förs ämnena över till barnet via moderkakan och bröstmjölken, vilket kan påverka barnets utveckling.

Kvinnor som är eller försöker bli gravida eller som ammar bör även vara försiktiga med fisk som kan innehålla kvicksilver. Kvicksilver lagras i kroppen under några månaders tid och förs över till barnet via moderkakan och bröstmjölken. Därför bör man inte äta fisk som kan innehålla kvicksilver oftare 2-3 gånger per år under tiden man försöker bli gravid, liksom under graviditet och amning. Det gäller abborre, gädda, gös och lake och stora rovfiskar som färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka. Tonfisk på burk tillhör en annan art än den tonfisk som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.

• Eleator

Varför kan folk inte läsa innantill? De läser uppenbarligen kostråden, men verkar ignorera hälften av det hela. 

• La Lola
    Eleator skrev 2011-03-16 17:52:01 följande:
    Varför kan folk inte läsa innantill? De läser uppenbarligen kostråden, men verkar ignorera hälften av det hela. 
    Drömmer
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    ebbebulan skrev 2011-03-16 17:48:02 följande:
    det gjorde jag oxå när jag var gravid med äldsta pojken. vi ringde 1177 o frågade om det var farligt. hon sa att det var skillnad ifall man åt det flera gånger i veckan men nån gång ibland var ingen fara. hon var nästan arg på alla bm som skrämmer upp gravida. 
    Skrämmer upp gravida?
    Man får några enkla kostråd att läsa o som dessutom är frivilliga att följa...
    På vilket sätt blir man skrämd av det?
  • MajaVira
    ebbebulan skrev 2011-03-16 17:48:02 följande:
    Om alla gravida faktiskt läste kostråden skulle det inte vara sån hysteri. Det finns livsmedel som man helst inte bör äta, antingen för att det finns risk för tex listeria eller för att de kan innehålla gifter (dioxin, pcb, kvicksilver). Men inga livsmedel innebär per automatik att barnet skadas eller att man får missfall, det är enbart "mindre hälsosamt" att äta dem - förutom om man upprepade gånger äter livsmedel med just gifter eftersom de lagras i kroppen.

Sedan när det gäller listeria och andra bakterier, det är inte större risk att bli sjuk av dem bara för att man är gravid - anledningen till att man ska undvika vissa livsmedel är helt enkelt att man som gravid riskerar andra konsekvenser än att "bara bli sjuk". Om det vore så riskabelt med mögelostar, salami, etc så skulle det inte vara tillåtet att sälja dessa livsmedel.
  • ebbebulan
    La Lola skrev 2011-03-16 18:02:08 följande:
    Skrämmer upp gravida?
    Man får några enkla kostråd att läsa o som dessutom är frivilliga att följa...
    På vilket sätt blir man skrämd av det?
    inte vet jag, inte mina ord utan det var vad hon på 1177 sa när vi ringde.
    ♥ mina prinsar, ebbe 2008-04-24 & nisse 2011-02-03 ♥ www.frujansson.wordpress.com
  • La Lola
    ebbebulan skrev 2011-03-16 20:37:29 följande:
    inte vet jag, inte mina ord utan det var vad hon på 1177 sa när vi ringde.
    Det var ju skitkonstigt sagt av henne.
    Men hon tillhör förmodligen de som inte har koll på hur kostråden ser ut.
  • J o a n n a

Åt svärdfisk i samma vecka. Nu har jag iofs inte fått min plutt än, men enligt alla undersökningar så ser det perfekt ut ;) Oroa dig inte!

• La Lola
    J o a n n a skrev 2011-03-16 21:08:15 följande:
    Åt svärdfisk i samma vecka. Nu har jag iofs inte fått min plutt än, men enligt alla undersökningar så ser det perfekt ut ;) Oroa dig inte!
    Fortfarande så är ju den fisken oxå ok att äta 2-3 ggr om år.

O de rek gäller alla i fertil ålder som vill ha barn förövrigt.
    Men det tänker inte alla på.
Svar på tråden HJÄLP! Jag åt GÖS som man inte ska göra, gravid och allt :(((