Lekar med kontroversiellt innehåll
När jag skrev om hur jag och mina kompisar i mellanstadiet lekte så blev det så kontroversiellt, att jag bestämde mig för att starta en egen tråd om det.
Att barns lekar ändras med åldern är ju ganska självklart. Detsamma att de kan ta inspiration från tv-serier, sagor, verkliga händelser etc.
När jag gick i trean så började jag leka en annan sorts lekar en tidigare. Upplägget liknande en tv-såpa lite grann. Jag fortsatte samma lek, med samma karaktärer och handling i längre perioder. Mina leksaker bodde i en stad jag byggde upp i mitt rum, med hjälp av hyllor, leksakshus och stolar.
Jag började leka de här lekarna själv, men när jag fick fler vänner så lekte de med mig. De kom hem till mig, lånade mina leksaker och vi byggde en gemensam berättelse. Det kunde handla om hur en familj fick ett nytt barn, eller hur staden firade jul tillsammans, eller när en bordell öppnade i staden.
Ja, du läste rätt.
Teman så som sex, slavhandel, djur som åt människor, brottslighet etc återkom i våra lekar. Herr och fru katt hade sex och fick kattungar. Det talande lejonet kunde äta barbiedockor. Måsen ägde en porrstudio där barbiedockorna arbetade. Osv. Detta när vi gick i mellanstadiet.
Vi var ju gamla nog för att känna till "vuxna" saker, så som sex, mord, våld. Tydligen är detta kontroversiellt. Menar ni att ni aldrig lekte saker som var kontroversiella? Jag menar, pang-pang och krig är ju ganska vanliga bland alla barn. Barn måste få bearbeta saker de hör talas om, kanske genom dagstidningar eller film.
Jag slutade leka med leksaker när jag var 12 år gammal. Det var helt enkelt inte lika kul och idéerna sinade. Jag blev en tonåring, antar jag.