• lykantrophona

Lekar med kontroversiellt innehåll

När jag skrev om hur jag och mina kompisar i mellanstadiet lekte så blev det så kontroversiellt, att jag bestämde mig för att starta en egen tråd om det.

Att barns lekar ändras med åldern är ju ganska självklart. Detsamma att de kan ta inspiration från tv-serier, sagor, verkliga händelser etc.

När jag gick i trean så började jag leka en annan sorts lekar en tidigare. Upplägget liknande en tv-såpa lite grann. Jag fortsatte samma lek, med samma karaktärer och handling i längre perioder. Mina leksaker bodde i en stad jag byggde upp i mitt rum, med hjälp av hyllor, leksakshus och stolar.

Jag började leka de här lekarna själv, men när jag fick fler vänner så lekte de med mig. De kom hem till mig, lånade mina leksaker och vi byggde en gemensam berättelse. Det kunde handla om hur en familj fick ett nytt barn, eller hur staden firade jul tillsammans, eller när en bordell öppnade i staden.

Ja, du läste rätt.

Teman så som sex, slavhandel, djur som åt människor, brottslighet etc återkom i våra lekar. Herr och fru katt hade sex och fick kattungar. Det talande lejonet kunde äta barbiedockor. Måsen ägde en porrstudio där barbiedockorna arbetade. Osv. Detta när vi gick i mellanstadiet.

Vi var ju gamla nog för att känna till "vuxna" saker, så som sex, mord, våld. Tydligen är detta kontroversiellt. Menar ni att ni aldrig lekte saker som var kontroversiella? Jag menar, pang-pang och krig är ju ganska vanliga bland alla barn. Barn måste få bearbeta saker de hör talas om, kanske genom dagstidningar eller film.

Jag slutade leka med leksaker när jag var 12 år gammal. Det var helt enkelt inte lika kul och idéerna sinade. Jag blev en tonåring, antar jag.

• Svar på tråden Lekar med kontroversiellt innehåll
  • varfördåför

Jag och min bestis pratade om detta här om dagen

redan då vi gick mellanstadiet så lekte vi "disco" där vi söp oss fulla och dansade med snygga killar
    två andra lekar vi lekte ofta var ungdomsfängelse (då var vi pojkar i fantasin och gick på gråger)
    och förritiden, där en av oss var ett "slav barn" och den andra hörde till härskapet, vi var vänner över gränserna och jag som var av finare börd försökte rädda min vän miranda som for så illa och fick så mycket stryk.

Jag har ingen aning om vars vi fick detta ifrån, men oj så kul vi hadde

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • lykantrophona
    varfördåför skrev 2011-03-16 17:56:14 följande:
    Jag och min bestis pratade om detta här om dagen

redan då vi gick mellanstadiet så lekte vi "disco" där vi söp oss fulla och dansade med snygga killar
    två andra lekar vi lekte ofta var ungdomsfängelse (då var vi pojkar i fantasin och gick på gråger)
    Angående droger, så minns jag att en tjej i min mellanstadieklass sa såhär:
    "Jag förstår inte varför vissa tar knark i sprutor. Då känner man ju inte smaken?"
    Jag hade svårt för att hålla mig för skratt. :)

I lågstadiet lekte vi mycket att vi var olika djur. Det var så populärt att vara stora och läskiga djur att vi efterhand la in regler om att man var tvungen att iaf ibland leka något bytesdjur, så som en hare eller antilop. Sen minns jag tjatet om vad som var djur och inte. Fick man leka bakterie eller svamp? Fick man vara en enhörning i en lek där alla andra var normala djur? Detta ledde till ibland ganska djupa diskussioner om huruvida man fick leka enhörningar eller troll om man verkligen trodde på att dessa varelser fanns på riktigt.
  • varfördåför
    lykantrophona skrev 2011-03-16 19:05:11 följande:
    Angående droger, så minns jag att en tjej i min mellanstadieklass sa såhär:
    "Jag förstår inte varför vissa tar knark i sprutor. Då känner man ju inte smaken?"
    Jag hade svårt för att hålla mig för skratt. :)

I lågstadiet lekte vi mycket att vi var olika djur. Det var så populärt att vara stora och läskiga djur att vi efterhand la in regler om att man var tvungen att iaf ibland leka något bytesdjur, så som en hare eller antilop. Sen minns jag tjatet om vad som var djur och inte. Fick man leka bakterie eller svamp? Fick man vara en enhörning i en lek där alla andra var normala djur? Detta ledde till ibland ganska djupa diskussioner om huruvida man fick leka enhörningar eller troll om man verkligen trodde på att dessa varelser fanns på riktigt.
    hahaha.. ja djurlekarna minns jag, men dem har jag aldrig lekt. Vi lekte barnen från frostmofjället också och sprang runt mycket i skogen.

Jag tycker att de är tråkigt att mina barn inte har fantasi att kunna leka ute. Jag mins ju så himla roligt vi hade i alla våra lekar och vi hade i prinsip aldrig någon rekvesita dåvi lekte allt var fantasi och på lodsas.. nästan så att jag saknar det ibland
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
Svar på tråden Lekar med kontroversiellt innehåll