mjau84 skrev 2011-03-17 01:46:11 följande:
Och jagär så jävulskt trött på att ingen annan städar golven efter sig utan tänker som vissa andra att det kan ju någon annan göra, jag har inte skitat ner. Men det blir alltid smutsigt. Tar tre min att sopa över. Jag slipper gärna göra det både innan jag tvättar och efter.
Jag instämmer!
Nu bor jag inte längre i flerfamiljshus, men har gjort i många år och attans vad snuskigt det kan vara i tvättstugor ibland!
All smuts är inte synlig smuts och jag vill inte klafsa runt i andras avlagda mjäll, kvalster och könshår.
Om alla resonerar som så att "jag behöver inte städa, det ser ju rent ut" så tar det inte lång stund innan det börjar gro igen...och vem är det då som får städa? Städfirmor som sköter trappstädningen brukar sällan ha tvättstugestädning på schemat, är min erfarenhet (jag vet att det är olika i olika hus, men oavsett så är det isåfall knappast fråga om mer än golvtorkning en gång i veckan).
I ett hus där jag bodde fick jag avsätta tid speciellt för att städa innan tvättpasset. för där kryllade det av folk som ansåg att de inte behövde städa upp efter sig vilket ledde till att tvättstugan såg ut därefter. I det huset använde vissa familjer till och med tvättstugan som förvaringsutrymme för tvätt som de inte ville ha uppe i sin lägenhet. Stinkande nedspydda lakan, till exempel. Mysigt för alla andra!
När många samsas om en enda tvättstuga går det inte att utgå ifrån att alla andra tycker att det är okej med dammråttor som virvlar omkring bara för att du själv inte bryr dig om det. Det är bland annat därför man har regeln att städa av efter sig. Ett annat skäl är smittspridningen. Tvättstugan är ett utmärkt ställe att ta del av sina grannars smittor, om ni inte visste det.