• Ambivalencia

Måste man städa i tvättstugan??

Jag fattar att man städar ur torktumlaren från ludd och torkar rent tvättmaskinerna innan man lämnar över till nästa, men att ställa sig att sopa och moppa golvet efter varje tvättpass verkar en aningens överdrivet. Det finns ju städare som städar allmänna ytor i huset?

Men som tur var upplyste en granne mig om hur det låg till och någon nitisk jäkel har t.o.m satt upp en stor lapp om att ALLA måste städa grundligt efter sig. Är det så överallt eller??

• Svar på tråden Måste man städa i tvättstugan??
  • Munchies

Jag tycker att man ska det. Allt för ofta finns det tvättmedel på golvet, fläckar i vasken, ludd från kläder, pappersbitar på golvet som glömts bort i byxor.

Är det rent och snyggt så kan man ju skippa det. Finns det inget att städa så finns det inte. Men man kan ju torka av ställen där det legat smutstvätt.

• MissKei

I alla lägenheter som jag har bott i så har det varit så. Samtidigt så har det varit en osynlig regel att ingen gör det ;) Precis som du säger då är det ju totalt onödigt att skura mellan varje pass.

• Catgodess

Jo det var så i alla hyresätter jag bodde i innan vi skaffade hus också. Man ska städa golven annars blir de skitiga och läskiga till slut vem skulle annars städa?
    Sen kan det till viss del ha att göra med att om t ex folk med pälsdjur hemma eller som rider omedvetet sprider hår omkring sig i tvättstugan vilket inte är så trevligt för allergiker eller folk som inte gillar att få hår från andras husdjur på sig i största allmänhet. 

• Kimona

Om man spillt nåt på golvet eller kläderna luddat av sig på golvet torkar man upp det tycker jag, men har man inte skitat ner finns väl ingen anledning att städa?

• The past is now

Spiller jag så tar jag rätt på det. Jag städar dock ur tvättmedelsfacken innan jag börjar tvätta för vissa människor vet inte hur man doserar så det ligger klumpar kvar.

• Vigdis

Helt löjligt att ett utrymme ska vaskas 3-4 ggr/dag. Jag gjorde det bara vid behov då jag bodde i flerfamiljshus. Dessutom dammtorkar oftast ingen så det kan hänga damm i vackra draperier från rören i taken mm. men golven ska ta mig f-n torkas. Underligt.

Bien faire et laisser dire (ung: Gör så gott du kan och låt andra sköta sitt)
  • Cornellia

Jag tycker det är löjligt, och jag gör det inte. Givetvis tar man upp synlig skit efter sig, men precis som i alla andra gemensamma utrymmen så har vi en städfirma som städar en gång i veckan.

• Den allsmäktige

Tvättstugor är orsaken till alla världskrig. Sanna mina ord!

• mjau84

Och jagär så jävulskt trött på att ingen annan städar golven efter sig utan tänker som vissa andra att det kan ju någon annan göra, jag har inte skitat ner. Men det blir alltid smutsigt. Tar tre min att sopa över. Jag slipper gärna göra det både innan jag tvättar och efter.

• siamesia
    mjau84 skrev 2011-03-17 01:46:11 följande:
    Och jagär så jävulskt trött på att ingen annan städar golven efter sig utan tänker som vissa andra att det kan ju någon annan göra, jag har inte skitat ner. Men det blir alltid smutsigt. Tar tre min att sopa över. Jag slipper gärna göra det både innan jag tvättar och efter.
    Jag instämmer!

Nu bor jag inte längre i flerfamiljshus, men har gjort i många år och attans vad snuskigt det kan vara i tvättstugor ibland!

All smuts är inte synlig smuts och jag vill inte klafsa runt i andras avlagda mjäll, kvalster och könshår.

Om alla resonerar som så att "jag behöver inte städa, det ser ju rent ut" så tar det inte lång stund innan det börjar gro igen...och vem är det då som får städa? Städfirmor som sköter trappstädningen brukar sällan ha tvättstugestädning på schemat, är min erfarenhet (jag vet att det är olika i olika hus, men oavsett så är det isåfall knappast fråga om mer än golvtorkning en gång i veckan).

I ett hus där jag bodde fick jag avsätta tid speciellt för att städa innan tvättpasset. för där kryllade det av folk som ansåg att de inte behövde städa upp efter sig vilket ledde till att tvättstugan såg ut därefter. I det huset använde vissa familjer till och med tvättstugan som förvaringsutrymme för tvätt som de inte ville ha uppe i sin lägenhet. Stinkande nedspydda lakan, till exempel. Mysigt för alla andra!

När många samsas om en enda tvättstuga går det inte att utgå ifrån att alla andra tycker att det är okej med dammråttor som virvlar omkring bara för att du själv inte bryr dig om det. Det är bland annat därför man har regeln att städa av efter sig. Ett annat skäl är smittspridningen. Tvättstugan är ett utmärkt ställe att ta del av sina grannars smittor, om ni inte visste det.
  • Ambivalencia
    Munchies skrev 2011-03-16 18:44:19 följande:
    Jag tycker att man ska det. Allt för ofta finns det tvättmedel på golvet, fläckar i vasken, ludd från kläder, pappersbitar på golvet som glömts bort i byxor.

Är det rent och snyggt så kan man ju skippa det. Finns det inget att städa så finns det inte. Men man kan ju torka av ställen där det legat smutstvätt.
    Ja, såklart om jag har spillt tvättmedel på golvet eller orsakat någon fläck i vasken eller tömt fickorna mitt på golvet så gör jag såklart rent efter mig, men annars?

Jag har mina smutskläder liggandes i ett par IKEA-kassar från min lägenhet tills att jag stoppar dom i maskinen. Sedan överförs dom RENA från tvättmaskinen till torktumlare (ibland används även torkskåpet) och därefter direkt i IKEA-kassarna igen. Jag är i tvättstugan sammanlagt 10 minuter. Inga andra ytor används, inte vasken heller (Jo, förutom när jag sköljer trasan för att torka rent tvättmaskinerna)

Hur mycket hinner man smutsa ner på golv och övriga ytor som man inte ens använder då undrar jag?
  • Havsluft

I vårt hyreshus finns också en lapp om att man skall städa efter sig och när vi flyttade in påpekade en äldre dam omedelbart att det var mycket viktigt att man städar och att grannarna (= tanterna) blir sura annars.

Vi städar om det behövs. Det kommer dock ingen städfirma/städerska och städar tvättstugan utan det är bara vi hyresgäster, såvitt jag vet! Så om det behövs så städar vi absolut, men om den som tvättade före oss har städat duktigt, så låter vi bli.

• Kazeer

Ingenstans där jag har bott och haft gemensam tvättstuga har det kommit någon utifrån och städat tvättstugan. Det har varit upp till oss som använt tvättstugan. Jag har lämnat tvättstugan i det skick som jag själv önskat se den, när jag kommit till mitt tvättpass, d v s jag har tömt torktumlarens luddfilter, torkat av maskinerna, sopat och våttorkat golvet. Oftast var golvmoppen oanvänd mellan mina tvättpass...

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Måste man städa i tvättstugan??