• Habbi

Göra tårtan ikvällen innan?

Jag fyller år imorgon och får främmande vid 3 tiden och även vid 6 tiden.

Vad tror ni är bäst - göra tårtan nu ikväll så jag slipper imorgon eller göra den imorgon endå?
    Jag vet inte om den kanske blir äcklig om man gör den ikväll. Har köpt chokladtårtbotten och ska bara ha Nuitella och grädde på.

• Svar på tråden Göra tårtan ikvällen innan?
  • mamion

Grädde som stått i kylen över natten smakar inte så gott tycker jag. Skulle nog göra dom samma dag! Är tårtbottnarna färdiga? Annars kan du ju alltid baka dem dagen innan.

• Novembermamma10

Ikväll!! Då e den bara så jätte smarrig och gottig imorgon. Fast lägg inte på bananer eller annat som byter färg med blixten.

Tokmamma
  • Bevabus

En tårta ska faktiskt göras dagen innan. Smakerna blir inte detsamma om man äter den när den precis är gjord. Det handlar bara om att inte låta den "svettas" i kylen så blir det bra.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • HarperSeven

Jag tycker också att du ska vänta.

• Annelie 76

Gör hela tårtan utom grädden och garneringen. Om bottnarna får stå och dra i sig av fyllningen så blir det godare men grädden blir som sagt inte så rolig. Lägg ihop tårtan med fyllning ikväll och slå in det hela i plastfolie, sen imorgon tar du fram det och smetar på grädde och dekorerar. Blir hur bra som helst och du sparar en hel del tid.

• VinterNoll2

Jag gör ofta prinsesstårtor och gräddtårtor med sylt/fruktfyllning i och jag tycker att tårtorna smakar bäst om man "fyller" dom dagen innan och låter dom stå framme under plast eller om man har ett sånt smart tårtfat med lock.
    På så sätt blir tårtbottnen saftig då den sugit upp lite vätska från fyllningen, man kan säga att den göttar till sig lite.
    Grädde och annan pynt lägger jag alltid på strax innan servering och då ska den alltid förvaras i kylen.

Lillprinsen är äntligen här
  • HarperSeven
    Annelie 76 skrev 2011-03-16 20:01:31 följande:
    Gör hela tårtan utom grädden och garneringen. Om bottnarna får stå och dra i sig av fyllningen så blir det godare men grädden blir som sagt inte så rolig. Lägg ihop tårtan med fyllning ikväll och slå in det hela i plastfolie, sen imorgon tar du fram det och smetar på grädde och dekorerar. Blir hur bra som helst och du sparar en hel del tid.
    Bra förslag!
  • Lussekatten87

Jag skulle göra tårtan efter frukost imorgon! Så brukar jag nämligen göra när vi får gäster på eftermiddagen,då hinner den dra lite och suga åt sig av smakerna och så slipper man få torr grädde som det blir när den står över natten.

• Kimona

Jag tycker det är godare när allt 'gosat till sig' under natten, men eventuella dekorationer på tårtan bör du vänta med till innan serveringen

• Habbi

Har gjort nu..
    Första lagret Nuitella (eller hur de heter) sen andra lagret smält vit choklad med lite hallonsylt, sen hade jag på den övre delen och hade på lite Nuitella igen. Men då kom jag på att då kan jag ju inte vira in den i plast.. la över en glasskål över tårtan.

Kommer den kanske bli helt torr i kanterna nu?! :o (kan ingenting)

Svar på tråden Göra tårtan ikvällen innan?