• Anonym

så fruktansvärt arg!

mina brorsbarn är placerade under felaktigt lvu!!

ska försöka hålla mig lite kortfattad. min bror ligger i skillsmässa och dom har två små underbara barn. mamman är psykisk sjuk, vad hon har för diagnoser vet vi inte men dom är många och hon är absolut inte lämpad att ha barnen, dom får inte mat, det är hund kiss och bajs i hela lägenheten, dom sitter bara o tittar på tv, får aldrig gå ut, hon jobbar inte , har inga pengar, är vakna till långt ut på nätterna, hon tar många olika mediciner som ligger framme överallt. hon hari nte fått ha barnen själv sen de separerade utan har haft med en kontakt person. men nu säger soc att det är frivilligt men det är ju inte lämpligt att hon har dom utan. min bror har haft dom och soc har sagt tidigare att dom vill att han ska ha dom. hot bilden mot min bror har tom varit så stor så dom har betalt honom för inkomst bortfall så han fått åka bort en vecka så barnen får lite lugn och ro. men nu har socialen vänt och min bror vet inte vilket ben han ska stå på. låter han inte mamman få träffa barnen så säger soc att då tar vi barnen om ni nite kan komma överens och låter han mamman ha dom så säger dom att han egentligen itne ska lämna när hon frånsagt sig kontaktpersonen, (då brister han i sitt föräldraskap säger dom)

nu i torsdags så säger soc till min bror att hon har lika stor rätt som han att ha barnen och han kände sig tvungen att lämna dom till mamman, då gjorde soc ett oanmält besök och fann lägenheten i total kaos och hittade en burk där det stog "anabolic fuel" (vilket är mineraler o inte droger) men dom ansåg att det va så allvarligt att dom tog barnen därifrån. till min bror kan man ju tro då...nej till mammans kontakt person och barnen är nu satta under lvu och min bror fattar ingenting, blir så fruktansvärt arg, barnen vill till sin pappa men dom får itne träffas alls. känner mig så hjälplös och frustrerad. ville väl mest skriva av mig men även ta emot om någon har något tips o råd hur man ska gå till väga så att man så snabbt som möjligt får barnen till pappan.

• Svar på tråden så fruktansvärt arg!
  • Sossan

Absolut nr 1 om han är vårdnadshavare så ska det direkt förordnas ett ombud dels ett för varje barn och ett till pappan men även ett till mamman (=advokater som ska föra respektive parts talan).

Din bror ska kräva att få samtliga beslut skriftligt samt även kopior på journalanteckningar och pappersakten (dvs de dokument som ligger i en pappershög utanför datorsystemet och som det då ska hänvisas till i jouranalanteckningarna).

Bor de inte ihop och pappan inte kan anses vara olämplig som förälder så ska barnen bo hos honom. Man kan ha ett LVU i hemmet, hos pappan, om det finns oro för att han skulle låta barnen träffa mamman under fel omständigheter.

Finns en annan förälder än den med omsorgsbrister är det brukligt att barnen i första hand placeras där och man utreder då om det är ett lämpligt boende för barnen och är det INTE det så kan man via lvu placera barnen någon annanstans.

Din bror bör även kontakta Socialstyrelsen som är kontrollorgan för socialförvaltningarna och begära tillsyn på ärendet som sådant.

Detta är så klart allmänna råd men utifrån din beskrivning, ett öppet sinne och helt utan fördomar så är det i en perfekt värld så som jag har beskrivit ovan som det "bör" gå till.

Fler frågor: mejla mig gärna för en "stängd" diskussion.

• morochmer

Det var den här gången han lämnade barnen till mamman utan kontaktperson. NÄR är det då barnen är vakna hela nätterna, aldrig går ut eller får matObestämd

Hur vet du att barnen bara vill till pappan nu?

Det gick snabbt. Sedan i torsdags har detta tagits upp i rätten och redan blivit ett LVU?

Börja med att förklara det du VET (och försök skriv ihopp orden), Försök vara objektiv.

• Anonym

alla har redan varsin advokat, det är anmält till socialstyrelsen men det tar ju 4-6 månader och det har varit lvu med placering hos min bror men det upphörde o soc sa att det bara va en tillfällig lösning, o att mamman o han måste komma överens annars blir det omhändertagande igen har dom sagt då. det hotar dom med hela tiden.

dom har även blivit omhänderagna innan också då mamman missandlade pappan framför barnen.
    förstår inte varför min bror ska straffas för det.

jag har pratat med barnen i telefon o båda gråter jätte mycket o vill bara till pappa.

min bror har fått alla papper där det står en massa lögner som fel datum och att min bror bara tänker på pengar då han inte går i skydd för barnen för att han måste jobba, (han har gått i skydd för dom många gånger men man måste ju även betala sina räkningar.)

har han itne hört nått till imorgon så får han hämta barnen för dom måste ha bestämt ett datum för förhandling inom 4 arbetsdagar och min bror ringde både förvaltingsrätten och kammar rätten igår och dom hade itne satt något datum än.

är inte så lätt att få med allt runt omkring, har hänt så mycket på väldigt lång tid.
    blir bara så frustrerad när allt ska ta sån tid.

• iii

Man kan inte ens uttala sig huruvuda ett LVU är rätt eller fel i ett enskilt fall. Vad som skrivs i en TS på FL är inte alltid samma sak som står i utredningar och beslutsmotivering från soc. Jag säger inte att det är så i ditt fall, men alldeles för ofta så anser de anhöriga att ett LVU är felaktigt och de är inte alltid objektiva. Om du vill ha ett seriöst svar så borde du lägga fram soc version också.

• Anonym

socialen skrier i sina papper att mamman bör ha kontakt person men det är frivillligt, hon brister på 17 punkter i föräldrarollen. min brors "brist" har varit att han lämnat barnen till mamman utan kontaktperson då socialen har påoekat hårt att hon har lika mycket rätt som han till barnen o han kännt sig tvungen att se till att hon får träffa dom.
    jag har själv läst soc papper o där är inget som styrker ett lvu. hade min bror haft  brister i sin föräldraroll hade jag inte varit arg på socialen utan på min bror. mamman har alltid brusit i rollen och min bror har fått ta med barnen till jobbet när dom va gifta för han visste att dom inte skulle haft någon tillsyn för hon ligger o sover. han har stannat för länge då han har trott att det ska ske någon förändring men har altid bara blivit värre

• morochmer

Så det igentliga problemet just nu är att soc säger att han måste lämna barnet till mamman om hon vill. Att en kontaktperson måste då vara med men det är frivillgt för mamman att neka till det.

varför har han inte bara frågat hur de manar att han ska göra och sett till att få ett konkret svar?

• Anonym

det har han frågat i varje samtal de haft men dom har aldrig gett honom ett konkret svar, utan alltid pratat om annat eller svarat med en fråga, vi har också pratat med dom men dom ger bara svävande svar och till slut säger dom bara jag sitter lite dumt till nu så jag kan inte prata mer. alltid samma svar o min bor får även han samma svar. givitvis får dom inte gå in på detajler med mig pga sekretessen men jag har även frågat om generella saker men har aldrig fått något rakt svar. min bror får inte reda på när han får träffa barnen, han har ringt chefen på soc och får bara som svar att det veti nte jag det får du ta med handläggarna, o handläggarna i sin tur svarar nästan aldrig eller så svarar dom inte på de frågor han har.

• morochmer
    Anonym skrev 2011-03-17 11:24:22 följande:
    det har han frågat i varje samtal de haft men dom har aldrig gett honom ett konkret svar, utan alltid pratat om annat eller svarat med en fråga, vi har också pratat med dom men dom ger bara svävande svar och till slut säger dom bara jag sitter lite dumt till nu så jag kan inte prata mer. alltid samma svar o min bor får även han samma svar. givitvis får dom inte gå in på detajler med mig pga sekretessen men jag har även frågat om generella saker men har aldrig fått något rakt svar. min bror får inte reda på när han får träffa barnen, han har ringt chefen på soc och får bara som svar att det veti nte jag det får du ta med handläggarna, o handläggarna i sin tur svarar nästan aldrig eller så svarar dom inte på de frågor han har.
    Men varför har han inte krävt ett svar. Sagt "nu är du tyst och lyssnar på mig"- ställer frågan och säger "nu ger du mig ett konkret svar på det"

och får han händå inte ett svar så säger han att "nu svarar du mig eller så kontaktar jag din chef" och sedan så är de just vad han gör.

Han är en vuxen man och är han inte kapabel att kräva ett konkret svar så tror jag att dte ligger mer bakom den här historien än du vill ge sken av.
  • Anonym

fast om du LÄSER tråden så står det att han HAR pratat med chefen och att han inte får något svar av henne heller. 

• morochmer
    Anonym skrev 2011-03-17 11:51:18 följande:
    fast om du LÄSER tråden så står det att han HAR pratat med chefen och att han inte får något svar av henne heller. 
    Och ändå så har han lagt på luren och accepterat det.

Klarar han inte av att kräva ett konkret svar så han står helt vilsen och inte vet hur han ska agera så tror jag att det ligger mer bakom här. Thats it.
Svar på tråden så fruktansvärt arg!