• barnlägtan

spinal istället för epudural

Finns det någon som råkade få en spinal istället för en epidural vid förlossningen. vad blev era komplikationer efteråt....har ni fått några sena komplikationer oxå?

• Svar på tråden spinal istället för epudural
  • icelolly

Råkade få?

Jag fick spinal, de trodde barnet skulle komma relativt snart, så blev det inte så bedövningen gick ur 6 timmar innan sonen föddes. Jag fick inte epidural på grund av utdraget värkarbete och värksvaghet.

Sonens hjärtljud gick ner ett kort tag när jag fick bedövningen men stabiliserades snabbt. Inga komplikationer i övrigt varken under tiden eller efteråt...

• Zandra f

jag råkade inte få. omföderska så då gav de hellre spinal. och lätt skolios så de gjorde en mildare dos. Men jag fick mkt problem efteråt. och hade jag vetat det hade jag hållt ut den halvtimmen som jag hade bedövning..

Mitt "sticksår" blev svullet och tryckte på ryggkotorna så jag inte kunde röra ryggen. Fick dricka en massa massa vatten och starka tabletter. Allt kändes bra men påvägen hem blev det sämre.

det tryckte så oerhört mkt att jag började gråta okontrollerat och kräktes en jäkla massa.

Fick ligga i sängen en vecka. Inte den bästa starten med en liten bebis. Så tur att pappadagar finns eftersom vi hade ett till barn hemma.

spinalen värkar ju direkt. tror det är morfin i. jag va känslig mot ämnet i sprutan då det började klia något så in i helvets över hela kroppen. lixom under huden.

• MissLilo

Jag ha lättare scoios, och vid andra barnet kom vi in med ambulans och tätta värkar. Efter lite mättning, beslutade de ge spinal. För mig var det guds gåva till mig! Skrattande

Med barn ett fik jag tre edupural....ingen hjälpte.

Men tillbaka till barn två. Den hjälpte snabbt, jag tappade känsel i hela nederdelen. Men biverkningen var klåda.....ja det kändes! Cool
    "Alltså...*kli kli kli*.....ska de vaar såhär *kli kli kli*.....det kliar..överallt! *kliade lite mer*"
    Speciellt magen. De la i mer dropp för att öka värkarna och masserade tapen. 2 timmar senare (den verkar i 2 timmar), så var han ute. Men de höll verkligen koll på att han skulle ut då. De hade gett si fan på det, och det gick.
    Men jag låg och skrattade mellan värkarna. Jag födde då sonen på 6 timmar fårn att vattnet gått och värkarna kom med det. Mådde bra tills det var dax att åka hem då det var dax för en spruta..

Men den ifck jag spruta efteråt. Jag e neg, bägge barnen positiva. Så en spruta i rumpan. Sköterskan träffade en nerv! Jag kunde inte gå på flera veckor utan att halta och leva på tigerbalsam och alvedon.

• milli79

Fick oxå spinal med barn nr 2 eftersom det inte skulle ta så lång tid som 1an. Fick som ovanstående massa klåda o lite förlorad känsel i ben men underbart att slippa värken helt. Inte komplikationer efteråt.

• saltflingan

Jag fick en spinalbedövning eftersom jag gjorde akut snitt, men inga komplikationer. Visst att det var grymt jobbigt att ligga där efter förlossningen och inte kunna röra en fena. Spinal är inget som jag skulle rekommendera någon för fy faan för att inte kunna röra på sig! När barnet är ute ska man ju bli som normal igen inte behöva ligga som en grönsak.

• MissLilo

Konstigt...jag kunde gå. Men avstod då jag lätt faller ihop. Gjort en operation då manska kunna gå, men  jag höll på att falla ihop bar jag försökte stå på först benet som landade på golvet. Då var det ingen spinal. Utan en operation sm jag var vaken under.

Jag la in kopparspiral och höll på att falla ihop av det också....fick ligga kvar i 30 minuter inna alt slutade snörra runt.

Svar på tråden spinal istället för epudural