• Piggelin

Flytta från Stockholm till annan ort...

Jag är uppvuxen på landet utanför Nynäshamn och trivdes. Bodde i sthlm i ca 3 år för att nu bo i Järfälla - och vi trivs men både han och jag har tankar inför framtiden som gör att vi inte måste stanna här. Vi pratar från och till om att faktiskt flytta till t.ex Norrköping, Linköping, Västerås eller någon annan stad där man ändå kan komma in till Stockholm relativt lätt (vi har ju närmaste familjen här).

Vi inser ju också att det går att hitta hus billigare om vi tar oss bort härifrån och även leva lite billigare!

Vart skulle du rekommendera att bo??

• Svar på tråden Flytta från Stockholm till annan ort...
  • Samsmamma

Västerås är en himla mysig stad, tycker jag. Har inte erfarenhet av de andra du nämnde men mycket erfarenhet av just Västerås. Kan rekommendera att bo där

• Pumpkin

Västerås är trevligt, liksom Norrköping. Nyköping är en supermysig liten stad.

Men fick jag välja en stad utifrån att det bl a ska vara enkelt att ta sig till Sthlm så skulle jag välja Uppsala.

• framtidstro

Jag har själv bott i Västerås tidigare, under två perioder om flera år. Trivdes jättebra där och vistas relativt ofta där fortfarande. Fått för mig att shoppingen där är bättre än på många andra ställen, men jag kanske bara inbillar mig ;) Tycker det är som lagom stort och jag gillar att det finns mycket parker och grönområden. Jättefina badmöjligheter både i och vid Mälaren. 

Bra skolor tycker jag i överlag och dagis och sådant har jag inte hört någon klaga på, men jag kan inte säga så mycket om det kanske. Stadsdelen Gryta verkar poppis bland de familjer som köper hus :) Känner en kvinna som bor där med sin familj som trivs bra. Mycket fint hus faktiskt! Verkar lugnt och trivsamt också de somrar man hälsat på under längre perioder och sovit kvar några veckor. 

Hoppas ni hittar ert drömhem var det nu än blir :) 

• Lumo

Varför inte uppsala? Lätt att även dagpendla till sthlm på under en timme om man vill det. Här ligger villorna runt 2-4 mille, dvs betydligt billigare än sthlm...

• Piggelin

Inte uppsala. Varken jag eller sambon vill uppåt. Hellre inåt eller neråt. Närhet till vatten vill vi också ha (vilket finns i uppsala men vi har aldrig kännt något speciellt till den staden).

Nyköping börjar jag titta lite åt mer....vi cyklade förbi där i somras under vår cykelsemester. Bodde på en camping i Oxelösund. Det var mysigt!

Det är kul att se vad ni tycker! =) Så svårt när man har varit så bunden runt stockholm hela sitt liv. Det är ju ett litet kliv att flytta bortåt...=)

• MissUnderstood

Jag är själv förr och uppvuxen i Örebro och älskar den staden. Flyttade till Stockholm och bodde där i sju år innan jag träffade min nuvarande sambo i Linköping och bor idag med honom där. Jag trivs jättebra här i Linköping och jag kan rekomendera både Örebro och Linköping som städer att flytta till. De är lagom stora, det mesta finns här och man kan stöta på bekanta men ändå känna sig anonym.

En Smak Av Karin - ensmakavkarin.wordpress.com
Svar på tråden Flytta från Stockholm till annan ort...