• YouILove

Hur ofta är era barn förkylda?

Vår dotter är idag snart 6 månader. Från det att hon var 3 månader har i princip varit förkyld konstant! Hon blir frisk någon vecka sen tar det ny fart igen. Hon har bara haft feber en gång, för övrigt är det "bara" snorig och täppt näsa. Hon har inga syskon. Är detta verkligen normalt?!?

Hon behöver egentligen näsdroppar för att kunna sova på natten men det kan vi ju inte ge henna jämt. Saltvatten fungerar inte nattetid och nässugen har jag inte fått kläm på. Hon sover med böcker under sängens huvuddel men det hjälper inte helt.
    Känns som man inte vågar sätta sin fot på  öppna förskolan eller leka med andra barn de få dagar hon är frisk för då är hon snart sjuk igen men vi kan ju inte isolera oss. Tips på hur man ökar desar imunförsvar mottages med glädje  

• Svar på tråden Hur ofta är era barn förkylda?
  • La Lola

Hedda är 2 år o har varit förkyld 2 ggr vad jag kan minnas....

Jag har tyvärr inga tips på vad ni kan göra men jag undrar om hon verkligen är förkyld?
    Hon är inte allergisk mot något (pälsdjur)?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Frida g

Det blir nog bättre när våren kommer! Vår dotter har nog varit förkyld o hostig i stort sett hela februari o mars. Snoret försvinner lite ibland men hostan sitter kvar. Hur långt uppehåll med nezeril ska man ha när man använt det i 10 dagar vet du det?

• Boza

Du får trösta dig med att ju oftare hon är förkyld, ju bättre imunförsvar får hon. De blir sjuka titt som tätt när de är små enbart för att bygga upp sitt imunförsvar inför resten av livet. På Bvc sa de till mig att det är helt normalt att vara sjuk ca 1 gång per månad upp tills två års åldern. Vissa barn blir sjuka oftare än andra helt enkelt. Min son är 11 månader, har varit småförkyld 3 ggr och är nu riktigt dunderdålig. Har en vänninan vars barn hade hosta i 4 månader, en annan vars son var snorig 2 månader i sträck. Igen fara där. Oroa dig inte, det låter ju helt normalt. Men kolla med bvc om du är osäker.

• FiaPer

Vår nu 1 åring har varit mer eller mindre förkyld sen i julas. Tröttsamt men jag tröstar mig med att han blir mindre sjuk senare i livet.

• Snabeldrake

16 månader, kanske varit förkyld fem gånger. Inte så ofta. Men han hade en period då det kom tre förkylningar ganska inpå varandra. Han var sjuk i några dagar, frisk i några sen sjuk igen o.s.v. men det lugnade ner sig som tur vad. 

• Höstbebis2010

Min son föddes förkyld och har sen dess (4 månader) inte haft många dagar då han varit helt fri från förkylning. Dock blir det bättre och sämre hela tiden.
    Nässug och högt under sängen är det vi kör med.

• Lunamamma

MIn äldsta var jättemycket förkyld som bebis, men nuvid 3½ är hon inte alls sjuk ofta, så alla förkylningarna har stärkt hennes immunförsvar. Min ettåring har varit förkyld tre gånger i sitt liv hittills och ska snart börja på dagis. Får hoppas att hon klarar det utan att bli jättesjuk! Er tjej blir säkert friskare till våren/sommaren och sedan håller det sig bättre,

• YouILove

Tack för alla svar. Ja det är väl bara att bita ihop, hon är ju glad i alla fall. Måste testa nässug igen, jag har knappt fått ut nått med den, tycker jag suger hårt men kanske är för mesig. Det här med näsdroppar är svårt, vill ju helst använda hela tiden men försöker såklart låta bli. Frida g: Jag vet inte hur länge man måste hålla uppe, men undrar samma sak.

La Lola: Vi har en katt så ja har tänkt på det där med allergi men tycker inte att hon borde bli "frisk" några dagar emellanåt då utan vara mer jämtäppt. Nu har hon först rinsnuva blir sen täppt och sen tar det om med rinsnuva. Men jag kanske borde låta testa henne. 

• 09Lias

Ja du min son är JÄMT sjuk. Eller nästan i allafall. Så tröttsamt!! Men vi är på öppna förskolor varje dag så det är imte så konstigt. Det är normalt att dom är skuka ofta....

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/

Svar på tråden Hur ofta är era barn förkylda?