• Luddis

En fråga om sjukskrivning

Jag blev igår sjukskriven på 50 % mars ut och sedan 100% fram till bf 20 april.
    Kan jag göra upp med min arbetsgivare om att bli ledig en dag i veckan resterande två veckor av mars som är midre än 50 % eller "måste " man gå ner till 50 %?Hur fungerar det,jag har aldrig varit sjukskriven förut men hon sa att man sedan får en lapp att fylla i från FK därman skulle uppge hur mycket man arbetat.
    Bra med 100% från 1 april eftersom jag annars behövt ta semester då så och det tyckte inte läkaren jag skulle behöva.

• Svar på tråden En fråga om sjukskrivning
  • mariaadele

Jag tror inte att man får vara borta från jobbet mer än 50 % eftersom du inte kan få sjukpenning för mer än 50% från FK då du är sjukskriven 50 %. Du kan däremot komma överens med din arbetsgivare att tex jobba fler timmar någon dag i veckan för att vara ledig en dag i veckan om du jobbar halvtid måste man jobba 20 timmar/v. Japp, papper från försäkringskassan kommer efter det att din arbetsgivare sjukanmäler dig till FK efter 2 veckor.

• Lise W

Duuu, om din läkare tycker du ska vara sjukskriven 50% så bör du nog ta erbjudandet....annars hade han ju skrivit t.ex 25 %.
    Hos oss måste du ta dag för dag alltså jobba 50% av din arbetstid om du är sjukskriven så alltså inte flexa med dagar. Sen vet jag inte om det är lika hos alla andra.

Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• Blablabla

Tanken med att v ara sjukskriven 50% eller 25%, är ju att du inte kan jobba hela din arbetsdag, dvs att du jobbar alla dagar, men kortare pass.

Annars klarar du ju av att jobba en hel dag & behöver inte vara deltidsjukskriven.

• Lise W
    Blablabla skrev 2011-03-17 09:11:21 följande:
    Tanken med att v ara sjukskriven 50% eller 25%, är ju att du inte kan jobba hela din arbetsdag, dvs att du jobbar alla dagar, men kortare pass.

Annars klarar du ju av att jobba en hel dag & behöver inte vara deltidsjukskriven.
Svar på tråden En fråga om sjukskrivning