• mrslonely

Tollare eller sheltie (shetland sheepdog) hjälp

Jag funderar på att köpa en hund.
    Har fastnat för två raser som är tollare och sheltie.
    Jag undrar om ni ägare av dessa kan berätta mer om dem.
    Hur är det med pälsskötsel och hur mkt de tappar hår var för sig och om man jämför?
    Hur är det med krav på aktivitet? Tollaren behöver mkt träning och aktivitet vad jag förstod. Är det lika mkt med sheltien?

nåt annat att tänka på med de raserna?

• Svar på tråden Tollare eller sheltie (shetland sheepdog) hjälp
  • Kinya

Hälsa på uppfödare. Ett tips är att åka till uppfödare som inte har valpar just nu utan bara vuxna hundar. Det är lätt att bli förälskad i valpar oavsett om rasen passar en eller inte.

• mrslonely

hade tänkt köpa en omplaceringshund kanske. Men frågan var ju skillnaden mellan raserna och aktivitetsbehoven..

• Uncia

tollare har jag inte så stor erfarenhet av, men det man hört från ägare så kräver dem mycket aktivering och är mycket full fart.
    sheltie är en underbar allroundhund som anpassar sig efter hur du som ägare formar vardagen. tar man bara vanliga skogspromenader och vardagslydnad så funkar det. samtidigt som dem kan komma högt upp i olika tävlingar som tex agility.

jag gillar sheltie för dem är så trevliga, lättlärda och följsamma, har jobbat på en kennel och en rolig ras att ha och göra med. dock som alltid så får man kolla upp med föräldrar med trevligt temperament då det förekommer vissa skygga i rasen. och sen kolla med hälsan, bla ögonen, som en del problem finns.

• hundpuss

Sheltie- trevlig allroundhund som passar till det mesta, en glad liten familjehund som säkerligen kan nöja sig med en promenad runt kvarteret kombinerat med lite agility då och då. Men låt dig inte luras av det söta utseendet, de älskar oftast att jobba.

Tollare- många steg till upp på stegen av aktivering och fart och fläkt i förhållande till sheltien. Köper du en tollare har du att göra, så att säga.

Ställ inte frågan "hur mycket aktivering behöver den hunden", vänd på det och fråga "hur mycket aktivering kan jag erbjuda hunden" och utgå ifrån det.

Besök utställningar, rasklubbsträffar och uppfödare. Ring runt och prata och fråga om du får hälsa på, så kan du nog få en bättre bild av raserna. 

• Number452

Först ska du klargöra för dig själv vad du har för planer med din hund. Om du har tänkt träna aktivt och tävla och är redo att lägga ner mycket tid på aktivering och motionering så ja då kan Tollare komma att fungera. Att ha en tollare som sällskapshund är inget jag skulle rekomendera, varken snällt mot hund eller ägare.

Shelite är en pigg alert och rolig kamrat, i mina ögon en aktiv sällskapshund som man även kan komma långt med tävlingsmässigt om man känner för det. Men inte lika krävande som Tollaren är.

Hör av dig till olika uppfödare och även rasklubbarna, där kan du nog få en del hjälp.

Svar på tråden Tollare eller sheltie (shetland sheepdog) hjälp