• Rainbowglow

LCHF - går man ner fortare om man tränar?

Hej!
    Jag äter enligt lchf. Har även börjat träna, styrketräning x 2/vecka, pilates en dag och löpning 1 - 2 dagar/vecka (endast ca 25 minuter). Är detta bra eller dåligt i viktiminskningssyfte?

Gick ni ner fortare när ni tränade i kombination med lchf?

• Svar på tråden LCHF - går man ner fortare om man tränar?
  • Marnet

Man bränner ju mer om man tränar oxå, men eftersom du tränar en del kan de ju hända att man går upp i vikt. Om du inte redan gör de så kan de ju va bra o mäta kroppen oxå för även om de inte syns på vågen betyder de ju inte att de inte händer nåt med kroppen!! syns de inte på vågen så brukar de synas på måttbandet!! =)

• emmasofiee

jag åt enligt lchf i ett lite över ett år (innan jag tyvärr föll tillbaka i gamla vanor...)
    första halvåret gick jag ner bra i vikt, men sen stannade det av och jag började då träna (ca ett pass per dag på friskis) men gick inte ner mer i vikt för det. Däremot känndes kroppen aningen fastare och man mår allmännt bra av att få bättre kondition osv, men nej ur viktsynpunkt verkar inte träning ha nån inverkan på LCHF.

• Profeten

Träningen gör så du bränner mer energi, så självklart hjälper det (såvida du inte äter löjlig mycket mer).

LCHF är inte magi som vissa tror, men muskler väger med.

• Johan75

Personligen går jag UPP i vikt när jag tränar. Jag bygger muskeler plus att jag äter mer eftersom min kropp kräver mer näring och energi på grund av träningen.

Träning bör inte ses på utifrån ett viktminskningsperspektiv. Jag anser detta av två orsaker:
    1. Träning blir så fruktansvärt tråkigt ifall man ska räkna kalorier.
    2. Träning är ganska oeffektivt för att förbränna fett och gå ner i vikt, speciellt om du är en person som har lätt för att lägga på dig fett.

Träna ska du dock givetvis fortsätta med eftesom det är suveränt för din hälsa och du blir starkare och snyggare.

Behold, i come as a thief.
  • Profeten

Tror det beror på vilken övervikt man har, jag tex väger rätt mycket, när jag tränar går jag ner ivikt (till en gränsofc)

Men för någon med bara några kilos övervikt går man förmodligen upp innan man går ner igen, men sundare med muskler än fett :)

Så Johan75 har helt och hållet rätt.

• Rainbowglow

Tack för era svar!
    Jag har ca 10 - 12 kg övervikt. Och självklart är ju mitt mål att få en slankare (vill inte se muskulös ut..) och sundare kropp.. så egentligen borde man ju inte fokusera så mycket på vikten utan mäta sig. Fast det är ju viktminskningen som peppar en och motiverar tycker jag..
    I viktminskningssyfte så borde man ju gå ner mer i vikt om man bara kör kondition? Om man styrketränar också så kan vikten stå stilla eller till och med öka menar ni?

• Marnet

Japp de kan man muskler väger mer än fett. Men o andra sidan så förbrukar kroppen mer energi med större muskler. Löpning e en jätte bra träningsform för att gå ner i vikt.

• Annelie 76

Styrketräning är bättre för att få en snygg kropp. Det är tightare muskler du vill ha (muskelvikt istf fettvikt) och det får du bara om du använder dem. Dessutom är det lättare att överträna med konditionsträning och då kan du få negativa effekter istället (fettvikt istf muskelvikt).

• Profeten

Då hade jag tränat i ditt läge, gör det själv och ja det är skillnad på alla sätt.

Man ser bättre ut och mår bättre på alla sätt :)

• yena89

Fortsätt med träningen och strunta i vågen! För du kommer inte blir tjockare av att träna det kan jag lova dig. ta måttband istället. När jag tränade mkt så gick jag upp 4kg men när jag tittade mig i spegeln så hade jag ju minskad 10cm och blivit fastare. Så tränar man ska man skita i vågen. I början går man upp men sen går man ner om man har massa fett att bli av med. tänk bara på att inte gå hungrig!! skit i kalorier i början, ät så du blir mätt och aldrig riktigt hungrig.

Jag kör ungefär samma som dig nu men det blir Pilates 3 gånger i veckan och crosstrainer dom andra dagarna så jag kommer bilda muskler, även om det inte är lika mkt som vid styrketräning så jag har redan gått upp 2kg med känner mig smalare och fastare :)

• Rainbowglow

Tack för alla svar!! : )

Svar på tråden LCHF - går man ner fortare om man tränar?