• 1978

Vena cava - sovställningar, behöver råd

Gravid v. 32. Var vaken till tre inatt eftersom jag varken kunde ligga eller sitta utan att bli yr.

Blir yr av att sitta rakt upp o ner på stolar. Svimmade häromveckan när jag satt på bussen, sitter därför numera oftast med ena foten i knät eller lutad bakåt, det hjälper. 

Använder de flesta nätter sacco-säck och halvsitter mot den (då slipper man halsbrännan också!). Det har fungerat innan men i natt var allt hopplöst. Gråter

Den enda ställning jag somnade i var sittande på knä med fötterna under rumpan, knäna brett isär och sacco-säcken i knäet ovanpå benen, och så lutade jag mig framåt över säcken. Så sov jag i en timme tills jag vaknade av att knäna gjorde ont...

Var till sist uppe i någon timme, gick på toa och åt lite, och sedan funkade min vanliga, halvsittande sovställning igen.

Har någon några sovtips? Hur håller ni kroppspulsåderna fri?

Barnmorskan har konstaterat att yrseln är vena cava-syndrom, så det är inget annat fel på mig. Mitt blodtryck är lite lågt men BM säger att det är helt OK.

Otroligt att någon som är så liten och söt kan ge en så stora problem!
  • Svar på tråden Vena cava - sovställningar, behöver råd
  • Laelia

78a:
    Jag är i samma sits som du - bokstavligt talat!
    Jag har pallat upp i sängen så att jag nästan sitter, men blir fortfarande yr och nu igår även illamående. I denna position kan jag "lägga" mig på sidan och då lättar trycket en hel del, tyvärr är barnet i magen inte alls nöjd med detta utan sparkar och slår tills jag vänder mig tillbaka till rygg.
    Det som jag insett som i allafall hjälper mig på riktigt är att gå en promenad på minst 30 min, då sjunker magen ner något och om man lägger sig relativt snart efter promenaden så trycker det inte på heller.
    För mig var det likadant under min förra graviditet, men då kom det inte förrän typ v 34-35, nu är jag precis som du i v 32.
    Tyvärr är det nog bara att härda ut, min BM sa att jag kunde gå till läkare för att få sjukskrivning för att kunna vila lite till när det närmar sig slutet..

Men precis som du säger alla tips med lösningar är välkomna!

• helena76

Hej!

För att "fria" v. cava ska det egentligen räcka att du bullar upp med typ någon kudde/kuddar under hö sida av ryggen, och lutar ca 15 grader åt vä sida...enligt läroböckerna iaf. ;)

Att ligga helt i sidoläge brukar ju gå bra...Har du provat det?

Att du blir så yr när du sitter tycker jag låter lite konstigt om det nu ska va orsakat av v.cava?!

Du behöver inte dricka mera då? så du inte har vätskebrist, du är ju så himla trött också som du skriver...man behöver ju få i sig mera vätska i slutet av graviditeten och man är väldigt känslig för just vätskebrist islutet av grav, har jag fått lära mig.
    Se över hur mkt vätska du får i dig på ett dygn, vad du dricker för ngt och se om det kan hjälpa att dricka lite mera.

Hur är ditt järn-och sköldkörtelvärden? Det är också ngt som iaf kan göra att man blir väldigt trött! 

Hoppas du kommer på ngt sätt som gör att du får sova och mår bättre!

• 1978

Laelia och jordan 76, tack, tack för era svar! Solig 
    Har faktiskt sovit mot säcken i natt utan större problem!
    Promenad ska jag absolut prova!

Att ligga på sidan brukar ge mig yrsel (och halsbränna), även om jag inte hade det innan. Mystiskt men sant.

Och visst är det märkligt att yrseln kommer när jag sitter! Var hos BM igår och hon trodde att magen trycker till ådern när den har delat sig ner mot låren. Om jag sitter bredbent, t.ex. skräddarställning, blir jag oftast inte yr.

Mina järnvärden har varit bra hela graviditeten och jag försöker dricka ordentligt, men det kanske behövs ännu mer. Sköldkörtelvärden, vad är det man mäter då och vem kan göra det åt en? Ovanligt trött är jag inte. Bara när jag inte har fått sova! :) 

Precis som för dig, Laelia, är det ofta skönt att "sittligga" på sidan. Men det verkar som att det beror på hur barnet ligger om det funkar eller inte. Blev det någon skillnad för dig förra graviditeten när barnet fixerats?

Ett tips, som alltid funkar på mig om jag känner att jag börjar få lite panik, är att ställa mig på alla fyra, på knän och armbågar, och lägga pannan i golvet. Då kommer blodet alltid tillbaka, vilket i det läget brukar vara en enorm lättnad! Men det är ju lite svårt att sova så... :)

• helena76

Din BM ska kunna hjälpa dig att ta ett sköldkörtelprov...om hon inte redan har gjort det?! Det ärett vanligt blodprov och på vissa ställen ingår det att de värdena kollas under en graviditet. Är ju aldrig fel att kolla upp,även om du, som du säger, inte upplever dig ovanligt trött! Det beror säkert på att du aldrig verkar få en god natts sömn som du är trött och sliten. Hoppas du hittar ett sätt/en ställning som fungerar att sova i snart!

• 1978
    helena76 skrev 2011-03-18 14:40:06 följande:
    Din BM ska kunna hjälpa dig att ta ett sköldkörtelprov...om hon inte redan har gjort det?! Det ärett vanligt blodprov och på vissa ställen ingår det att de värdena kollas under en graviditet. Är ju aldrig fel att kolla upp,även om du, som du säger, inte upplever dig ovanligt trött! Det beror säkert på att du aldrig verkar få en god natts sömn som du är trött och sliten. Hoppas du hittar ett sätt/en ställning som fungerar att sova i snart!

Tycker inte själv att jag är trött och sliten, vet inte var du fått det ifrån. Men tack för prov-tipset!

• Laelia

Jag blir också yr när jag sitter ner, som sagt likadant förra gången. Visst blev det stor skillnad när barnet sjönk ner i bäckenet alla symtom försvann. Tyvärr var det bara några dagar innan förlossningen. Min BM sa att det beror på att jag bär mina barn sa högt upp. Trodde det skulle bli bättre inte sämre andra grav. Pröva att inte äta för nära läggdags. Det hjälper mig tyvärr är jag storätare så jag har svårt att äta lagom på kvällen.

• Mina småtroll

Jag kan inte heller halvsitta i sängen pga yrsel. Har mycket halsbränna nu med så då har det inte funkat att ligga på sidan heller. Sen har jag inte velat ta halsbrännemedicin i onödan. Men senaste veckan har halsbrännan blivit så illla att jag börjat kräkas. Så nu har jag börjat med att ta en rejäl shot flytande galieve inför läggdags, det hjälper! Så nu kan jag ligga på sidan utan halsbränna!
    Om du inte har yrsel när du ligger på sida, utan "bara" halsbränna, testa då medicin mot det! Barnmorskorna rekommenderar det  

Svar på tråden Vena cava - sovställningar, behöver råd