• fx67

Massage - dåligt eller ej??

Jamen hur är det nu då?? En del säger att man ska ta det lugnt med massage när man är gravid för det frigör massa gifter i kroppen, andra säger att det inte är någon fara om man inte masserar just i ländryggen (och då låter det som att själva trycket skulle vara det som var skadligt) och nu vet jag inte??
    Hos massören säger de att de gör en "Blivande mamma massage" och undviker ländryggen om man är gravid. De hade aldrig hört talas om att gifter i kroppen skulle vara problemet. Ringde också sjukvårdsupplysningen och de hade inte hört talas om det heller. Fick inte tag på BM en fredag e.m.
    Men lik förbenat läser jag gamla inlägg här där man påstår att en massör t.o.m sagt att det kan orsaka missfall?! Vad vet/tror ni? Jag är i v.11 (10+0) och trodde jag skulle ha en mys-massage med sambon på spa imorrn.

• Svar på tråden Massage - dåligt eller ej??
  • 1malle

Jag har fått veta att om man masserar magen så stimulerar man livmodern att dra ihop sig, då kan man öka sammandragningarna
    Men att om man smeker löst över magen så frigör man istället ett kroppseget hormon som bidrar till att man lättare slappnar av och därmed kan man minska sammandragningarna

Övrig massage vet jag inte så mycket om, mer än att det finns zoner under fötterna som man bör undvika....

• Grebbba

Jag är själv certifierad massör och min uppfattning är att inte ge massage till en gravid kvinna de första 12 veckorna. Inte för att det är farligt i sig, men för att det kan hända så mycket annat just då, missfallsrisken är ju som störst då, men för att hålla min egen rygg fri. Om jag skulle massera en ny-gravid och hon senare får missfall så kanske hon skyller på min behandling. Jag själv skulle väl inte må så värst heller... Till saken hör att mina kunder får fylla i en hälsodeklaration där graviditet är en av många frågeställningar. Jag fick massage av min kollega i v 14, sen har jag fått det regelbundet, och mår toppen av det! Den allmänna uppfattningen med tryck i ländryggen tror jag är att det inte är farligt. Fostret ligger så väl skyddat, och du som kund måste ju inte ligga på mage, du kan sitta framåtlutad eller ligga på sidan.
    En mysmassage måste inte innebära rygg, be att få ansikte-hand-fotmassage, minst lika skönt, och det frigörs inget annat än kroppens eget hormon oxytocin, som barnet är van vid! Jag har aldrig hört talas om blivande mamma massage... Ofta så är det ju i ländryggen man har ont...
    Lycka till!

• Malinski 82

Det jag hört är att man ska vara försiktig med massage första trimestern, av de anledningar TS skriver (slaggprodukter frisätts). Hört att vissa massörer säger detta och tydligen säger andra annorlunda. Jag har fått massage av pojkvännen under hela graviditeten, men ganska mjuk massage.

Det handlar ju bara om att ta ställning till de olika bud som finns. Som sagt, folk säger ju olika.

• fx67

Ok. Tack för inlägg - ssk du, Grebbban! S.k. BlivandeMammaMassage är just det att man koncentrerar sig mer på händer, fötter, ansikte precis som du säger, så det kan nog bli himla mysigt tror jag. Det är ju bara mys vi ska ha, dvs jag har inte ont någonstans utan vi ska bara lyxa till oss i decembermörkret, så det blir nog bra. TACK!

• kaz

Jag är i v. 13 och har fått massage av nacke, axlar och "övre" rygg på regelbunden basis. Kan inte riktigt se varför det skulle vara skadligt. Tycker enbart att jag har mått bra av det.

• yssanlull

när jag läste till massör så fick vi lära oss att aldrig massera en gravid kvinna. Detta för att man ännu inte var klar rent forskningsmässigt om vad som faktiskt kan hända, om de tilllexempel kan framkalla missfall eller starta en förlossning osv....
    Vet inte om de änrats de senaste åren? men jag skulle fortfarande inte massera på överkroppen.

• AmandaPitkänen

När jag var gravid sist så hade jag ont i ryggen å sa det till min bm som då sa att det inte var att rekommendera att massera ryggen (alltså nedre delen av ryggen) tidigt i en graviditet.

• vichy

Jag har varit på Mother-to-be massage 2 gånger redan ær i v.30 nu och kommer nog att gå en gång till innan fødsel, om jag har råd før det ær svindyrt men helt underbart. Ligger på en Futon (japansk soff/sæng) med en banan kudde mellan benen och så blir man masserad i nacke, lite på ryggen, benen, speciellt vaderna, armarna och så nacken igen.... Man blir en ny mænniska.

Jag kan bara utifrån egen erfarenhet rekommendera massage under graviditet, fast ær man orolig før att något ska hænda så ær det væl bættre att låta bli och gå efter man føtt istællet.

Min drøm hade varit att få ha en massør med i førlossningsrummet...ha,ha. Får væl skicka mannen på en snabb kurs!!!

• fx67

Det verkar som ingen riktigt vet eller vill säga bu eller bä, när man frågar expertis. En del massörer säger att man ska vara försiktig de första 12 veckorna och använder särskilt svaga oljor eftersom man inte riktigt vet om något kan påverka fostret. Så det är nog som "yssanlull" säger - man är inte klar på om något skulle kunna vara "skadligt".

Hur som haver så var jag på Blivande-Mamma-Massage idag och det var ljuvligt! Mjuk massage med mild olja och främst koncentration på ben, armar och ansikte. Det var så... zzZzzzZZzz.... mmm - jamen, ni vet vad jag menar! Det där kommer jag göra om.

• Annione

Jag har varit hos två massörer för behandling och de har sagt att det inte är bra med massage under graviditen framförallt inte de första 16 veckorna. Sen beror det på "hårdheten" av massagen och vart man masserar. Jag får mycket hård massage av rygg, axlar och nacke och det frigör massor av "skit" i kroppen och jag är i princip sängliggande en dag efter. Därför skulle jag inte komma på tanken att få massage under min graviditet. Men en mjuk fotmassage eller huvud/nacke massage tar jag gärna. Får taktil stimulering av en kollega och det är mycket behagligt.
    Vet inte vad som är rätt med det är iallafall det jag har fått veta.

Svar på tråden Massage - dåligt eller ej??