Bli familjehem/kontaktfamilj, vad gäller??
Hej.
Jag har lite funderingar och tänkte att jag kan kasta ur mig alla mina dumma frågor här. Finns nog en del med erfarenhet =)
Jag och min man har 2 gemensamma barn och ett 3e på väg, sen innan har han 2 barn..
Redan här kommer min första fråga, är vi ens aktuella för ett eventuellt familjehem? Eller kanske bara en kontaktfamilj? Eller är det helt uteslutet..
Jag har själv bott en stor del av mitt liv i ett familjehem och har jättebra kontakt med mina fosterföräldrar och även jättebra kontakt med en stor del av min biologiska familj. Så känner att jag har erfarenheten som behövs.
Och har i många sammanhang (både från nära och kära och folk med större anknytning till soc och "den världen") att jag skulle passa som handen i handsken.
Är ju absolut inte svårare än att ringa in och ställa alla mina dumma frågor, men jag vill så gärna veta vad jag pratar om innan vi ansöker.
Vi har redan kommit i kontakt med soc för en eventuell familjehemsplacering tidigare som inte passade då vi hade så små barn och den unga tjejen i sin tur väntade smått.
Då passade inte vi, men jag blev inte klok.. Passade vi inte för just henne eller är vi olämpliga för att vi själva har barn?
Jag har massa kärlek att ge så att vi har 5 barn redan är inte det stora hindret här, absolut inte.
Men vill ju självklart inte påbörja en utredning om jag inte anses som god nog. Då blir jag bara knäckt i slutet ;)
Vi har stort hus, trygg ekonomi, trygga barn och ett stort och framförallt bra kontaktnät runt oss.
Det kanske inte var så många dumma frågor ändå =)