• Suzy QX

SDR Betalning?

Sonen har nu börjat dela ut reklam åt Svensk Direktreklam. Är lite fundersam över hur de beräknar vilken ersättning man får per tillfälle.

Första omgången var enkel (och lätt). Bara tre enheter per hushåll. Då han delar ut till hus delvis spridda så är distriktet satt till 200 hushåll.

Omgång ett var således på totalt ca 3 kg reklam och betalningen blyga 45 kr.

Nu har han fått denna veckas omgång á 9 enheter och 71 kg reklam. För detta får han 118 kr.

Det är alltså inte per kg de betalar utan per enhet eller?

Vilka ersättningar får era barn?

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Svar på tråden SDR Betalning?
  • hemlig02

Jag har ingen aning om hur det fungerar. Men jag tycker att det är skamligt lite pengar för att bära ut 71 kg papper till olika brevlådor! Hur lång tid tar det att dela ut reklamen ungefär?

• Suzy QX
    hemlig02 skrev 2011-03-17 16:33:40 följande:
    Jag har ingen aning om hur det fungerar. Men jag tycker att det är skamligt lite pengar för att bära ut 71 kg papper till olika brevlådor! Hur lång tid tar det att dela ut reklamen ungefär?
    Jo det är något av slavlön, men han får ju motion och lär sig pengars värde vilket aldrig är fel.

Det tar ju dessutom tid att sortera reklamen. Ca 1-2 timmar i sortering och 3-4 timmar i utdelning.

Sen får man ju se det till vad det blir per månad än hur mycket per gång. Jag har medvetet valt att ge sonen låg månadspeng eftersom jag tycker det är bästa sättet att lära sig ett ekonomiskt sinnelag. Dessa pengar kommer att mer än fördubbla hans vanliga månadsbetalning vilket gör att han snabbare kan spara ihop till de saker han gärna vill ha men jag tycker är onödiga att köpa ;)
  • hemlig02
    Suzy QX skrev 2011-03-17 16:56:30 följande:
    Jo det är något av slavlön, men han får ju motion och lär sig pengars värde vilket aldrig är fel.

Det tar ju dessutom tid att sortera reklamen. Ca 1-2 timmar i sortering och 3-4 timmar i utdelning.

Sen får man ju se det till vad det blir per månad än hur mycket per gång. Jag har medvetet valt att ge sonen låg månadspeng eftersom jag tycker det är bästa sättet att lära sig ett ekonomiskt sinnelag. Dessa pengar kommer att mer än fördubbla hans vanliga månadsbetalning vilket gör att han snabbare kan spara ihop till de saker han gärna vill ha men jag tycker är onödiga att köpa ;)
    Så han kan jobba upp till 6 timmar och får 118 kr för det!? Oj, det var verkligen slavlön!

Visst har du rätt i att det är jättebra att själv jobba ihop sina pengar och lära sig värdet av dem Men man kan ju tycka att SDR skulle värdera dem liiiite högre iaf.
  • Suzy QX
    hemlig02 skrev 2011-03-17 16:59:02 följande:
    Så han kan jobba upp till 6 timmar och får 118 kr för det!? Oj, det var verkligen slavlön!

Visst har du rätt i att det är jättebra att själv jobba ihop sina pengar och lära sig värdet av dem Men man kan ju tycka att SDR skulle värdera dem liiiite högre iaf.
    Jo det kan jag med tycka. Jag trodde dessutom att ersättningen var någolunda satt mot vikten av det man delade ut. Dvs att det var skillnad på om det bara var ett A4 eller en tidning (som hälsokraft). Men det verkar ju vara mer en ersättning per antal enheter till varje hushåll. 

Vikten innebär ju att det kommer att ta längre tid att dela ut. Förra gången kunde han ha en ryggsäck bak o fram och dela ut från cykeln. Nu måste han gå med kärran och stanna för att plocka upp buntar betydligt oftare.
  • hemlig02
    Suzy QX skrev 2011-03-17 17:09:23 följande:
    Jo det kan jag med tycka. Jag trodde dessutom att ersättningen var någolunda satt mot vikten av det man delade ut. Dvs att det var skillnad på om det bara var ett A4 eller en tidning (som hälsokraft). Men det verkar ju vara mer en ersättning per antal enheter till varje hushåll. 

Vikten innebär ju att det kommer att ta längre tid att dela ut. Förra gången kunde han ha en ryggsäck bak o fram och dela ut från cykeln. Nu måste han gå med kärran och stanna för att plocka upp buntar betydligt oftare.
    Ja, nog borde lönen vara satt så att den ökar om det blir tyngre och mer att dela ut.... Har ni inget avtal eller något där det står hur lönen beräknas?
  • Stormorsan

Allvarligt talat. Mina barn delade också ut reklam för SDR när de var små. I början var det mindre mängd men det ökade succesivt.

Halva söndagen satt hela familjen (4 pers) på vardagsrumsgolvet  och sorterade och buntade sedan tog det minst två vardagskvällar att dela ut skiten. Lönen för hela veckans jobb var en hundralapp.

När mina två döttrar på sommarlovet gått runt en hel (arbets)dag i ett villaområde och ändå inte var klara ringde jag SDR och bad dem komma och hämta resten. Dom försökte muta med extra betalt och biobiljetter men jag sa nej. Ungarna var helt slut och hade skoskav och grät när de kom hem. 

Fy för det slavföretaget.

• Suzy QX

Sonen har redan sorterat klart sina 71 kg. Man får väl se hur länge han tycker det är värt det och orkar. Han har inte något annat att göra ändå just nu på fritiden (förutom dator). Han körde igång direkt han kom hem från skolan och såg att de hade levererat trycksakerna.
    u.
    Såg på pappret från sdr och där var klart uppspaltat precis hur de räknar ersättningarna. Man skulle säkert kunna förhandla, men då ska man väl ha jobbat ett tag först och visat att man klarar av ansvaret.

Sonen klagar dock inte på ersättningen nu. Han ser det som pengar in oavsett summa. Riktigt stolt över att få tjäna sina första pengar på egen hand.

• Stormorsan

Jag kan med facit i hand (döttrarna är nu 30 resp 36 år) säga att de lärde sig pengars värde ändå utan slavkontrakt hos SDR. Båda är ansvarsfulla och jobbar och sliter och sparar ihop det de vill köpa.

• Suzy QX
    Stormorsan skrev 2011-03-18 00:24:54 följande:
    Jag kan med facit i hand (döttrarna är nu 30 resp 36 år) säga att de lärde sig pengars värde ändå utan slavkontrakt hos SDR. Båda är ansvarsfulla och jobbar och sliter och sparar ihop det de vill köpa.
    Slavkontrakt eller inte. I den åldern är det inte många andra sätt man kan tjäna pengar på. Sommarjobb är bara att glömma. Och även om summan bara blir runt 4-500 kr / månad så är det inte fy skam för en 13 åring. Och skulle det vara det så är den 13 åringen antagligen bortskämd.
  • moimimi

jag hade frågat mig samma fråga, hade300 hushål och fick betalt för 50 kr, 50kr? 

• viruz

hhahhahahha.

jag är utdelare Hos SDR. har jobbat hos dem  2 år snart. kan ej sluta eftersom jag är ej 16 än och kan ej jobba på mc än...

det är riktigt slavlön där. och de fuskar med minimalönen vad jag hört.....

sortera är oftast värsta som finns.. 

efter detta tunag vikterna samlar jag nog påp en ryggoperayion, eftersom SDR har förstörtt min rygg... 

• missan75

Jag hade inte tillåtit min 13 åring att arbeta för den skämtlönen.

• The black car

själv så jobbar jag för SDR och själv har kontakt med den personen som jag får reklam av sist fick jag 193 kr sammanlagt tjänat 543 kr 

• Adrian Meland

Dom betalar per hushåll (jag får 180 för 67kg reklam) det beror också på hur tätt till husen ligger :)

Svar på tråden SDR Betalning?