10 månader och kryper inte, står inte. Fler?
Hej!
Jag har en grabb på 10 månader.
Han rullar åt båda håll (mage till rygg sedan 2 månaders ålder, rygg till mage från 5 månader), sitter stadigt utan stöd sedan han var 8 månader gammal, vinkar, klappar händer, duktig på att undersöka saker.
Han börjar lära sig dricka ur flaskan själv och är väldigt pratig och social och glad.
Men han kryper inte. Han kan inte stå på alla fyra, inte en sekund utan att jag stödjer honom.
Han tar sig fram genom att rulla över hela golvet. Ibland när han är på mage drar han upp ett ben och liksom skjuter ifrån.
Han kan inte ta sig upp i sittande ställning utan vi får sätta honom.
Han tar sig inte upp till stående heller.
Han kan sitta länge och leka, men faller han så tar han inte emot sig utan jag får sätta honom upp igen.
Jag "tränar" med honom dagligen, ställer honom på alla fyra och övar även på att stå och det går väl sådär. Igår lyckades han faktiskt stå upp en längre stund (10 sekunder?) med mig som stöd, han lutade lite mot mig.
Han är mycket på golvet, och jag lägger ofta saker utom räckhåll för honom så att han får träna på att ta sig fram. När jag lyfter honom för att ställa honom upp förblir han gärna i sittställning i luften, så att jag får ta ner benen på honom så att han kan stå.
Han är nu 75 cm och väger ca 9,4 kilo.
Är det fler med barn som är såhär åt det senare hållet? När började de krypa/sätta sig upp/ställa sig upp?
Mitt äldsta barn var väl "normalsnabb" i utvecklingen, satt utan stöd vid 7 månader, kröp vid 8 månader, ställde och satte sig upp vid 9 månader, gick utmed möbler vid 11 månader och började gå självständigt vid 14½ månad.