• Nevy

Hur tillagar jag en aborre på läckraste sätt??

Sambon drog upp en bamse till aborre (på MITT ställe ) och nu tänkte jag laga den till middag. Ska jag bara steka den me färskpottar till, eller ska jag göra nån sås??
    Har inte haft fiskelycka tidigare, så jag har ingen aning...

Någon som har tips??

• Svar på tråden Hur tillagar jag en aborre på läckraste sätt??
  • KvastHilda

Filéa den och stek i massor av smör...det räcker så bra!

• NISnobben

Grilla i grillen inlindad i folie tillsammans med kryddor och smör!
    Smaskens!

• Lisette

mmm mums..

När jag var i Norge uppe på fjället och fiskade brukade vi tillaga öring så här: men det fungerar med andra fisksorter också

Filea först då
    Lägg ett par stora klickar margarin i fisken + salt, svartpeppar och dill...
    rulla in fisken i folie och lägg på elden.. mycket smaskigt....

fungerar på samma sätt i vanlig ugn....

• Odie

Rökt aborre är ju bara föör gott!!

kan man äta aborre när man är gravid? jag har inte vågat för jag är så osäker...

• GladaVirre

mmm va gott! du får gärna kassta hit lite!

• Nevy

Tack för tipsen!

Jag tog med fisken till min brukare (, jag jobbar som personlig assistent, han är förlamad, men brukade vara ute mycket i naturen innan han blev förlamad) och stekte den i margarin och olivolja. Jag delade den i två halvor först och stekte mest på skinnsidan. Vi åt med färskpotatis och lite citron. Det blev fantastiskt gott, och han blev så glad.

Jag ska ta med mig tipsen om det blir mer fiskelycka. Tack ska ni ha!

*jag kastar en aborre till lillavirre*

• Glad i hågen

Kan rekommendera rökt abborre. Salta den ett par timmar innan med grovsalt. Lägg den på galler och varmrök den. Det finns små engångsrökar att köpa, men man kan ju också göra en egen. Vi har eldat ur ett oljefat och gjort en rök av det. Då eldar man undertill med björkved och enris, och så hänger man ner ett galler ovanifrån.

Det blir jättegott!

Servera med färskpotatis och gärna skirat smör med dragon i. Mmmm!!!

Min mamma brukar panera småabborrar. Hon steker dom hela (men naturligtvis flådda, urtagna och utan huvud), vända i en blandning av mjöl, salt och ströbröd. Lite pillrigt att äta men också gudomligt gott, i hamocken till sommarfrukost! Nu blir jag nostalgisk!

• pups

över öppen eld med enris och salt! yummi...

• Brodsmulan

Håller med föregående, på grillen eller över öppen eld med smör, salt & citron.. namnamn..

• vadskajaghetadå

jag brukar fiska..jag klipper upp den längs ryggen...sen drar jag av skinnet...klipper av huvet först och fenor...

pappa är bättre¨på sånt...

• vadskajaghetadå

sen kläcker ett ägg o doppar den i å täcker den med ströbröd

Svar på tråden Hur tillagar jag en aborre på läckraste sätt??