• mmn1

Katt som kissar inne... Hur mkt ska man orka?!

Vi har en katt som blir 5 år i maj. Hon har sedan ca ett och ett halvt år tillbaka kissat inne lite varstans i huset. Hon är kastererad.

I början hände det oftast om vi hade någon på besök, vi trodde att det berodde på att hon var rädd och inte vågade gå på lådan som då stod på nedre plan i huset.
    Under sommaren var allt bra men när hösten kom började hon igen.

I vintras fick hon även kattlåda, mat och vatten på övervåningen och kissandet lugnade sig då men har börjat nu igen. Igår kväll när jag kom upp i sovrummet så hade hon kissat i sängen och på golvet i sovrummet. Till råga på allt hoppar hon upp i sängen när vi lagt oss och kissar igen.

Jag vet inte vad det är hon protesterar mot och vet inte hur länge till jag orkar med detta. Jag tvättar täcken och sängkläder fyra gånger i veckan när det är som värst och i bästa fall bara en eller två gånger i veckan. Hon kissar även i hundens bädd, trots att hon och hunden verkligen är bästa kompisar så jag förstår inte varför.
    Jag har gjort allt jag kan och katten har det inte dåligt på något sätt.

Katten har nyligen varit hos veterinären och de har konstaterat att hon har urinsten, men när de här problemen började hade hon inte någon urinsten så kissandet beror inte på det.

Frågan är vad vi ska göra med henne?
    Jag har seriöst börjat fudera på att ta bort henne, men önskar att detta bara kunde bli bra så jag slipper det.
    Många säger omplacering, men hur hittar jag ett hem som vill ha en katt som kanske kissar inne? Och som dessutom måste äta specialfoder livet ut. När det är nog svårt att hitta ett hem åt en "frisk" katt.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Katt som kissar inne... Hur mkt ska man orka?!
  • fef

Eftersom hon inte gjort det innan så låter d ju som om hon protesterar mot ngt...eller att det är något medecinskt fel på henne. Och av min erfarenhet så är det en REJÄL protest när dem kissar på platser som dem eg tycker om, typ sängen osv.. Tänk efter, har ingenting förändrats hemma hos er? Nytt barn, flytt, ny mat eller kanske andra katter/hundar i närheten som gör henne orolig?

• skorpionen80

Det blir kanske värre av urinsten? Får hon penicillin nu mot ev urinvägsinfektion / inflammation i urinblåsan? Annars är det en väldigt bra anledning (urinsten alltså) för henne att börja kissa utanför igen. Gör inget överhastat innan du ser om det beror på urinstenen.

Har du provat att stänga dörrarna till sovrummet? Låt henne vara på en yta där det är "OK" att kissa, tex toa + hall. Ha minst två lådor med olika sand. Om hon klarar det, utöka då med ett rum i taget.

Försök även tänka på om något förändrats i hennes liv på sistone? Har ni kanske möblerat om? Bytt möbler? etc etc. Det kan vara anledning till protestkiss.

• nemo1

Hur vet du att hon inte hade kristaller i urinen då hon började kissa inne? Jag tror stenhårt på att orsaken är urinstenarna.

• mmn1

Det finns verkligen ingenting som hon kan protestera mot.
    Hon har ätit medicin mot urinvägsinfektion i förebyggande syfte och sen fick hon även medicin mot inflammation i urinblåsan som hon då hade men nu är den bra.

Jag har pratat med vår veterinär idag och han trodde inte att dessa problem berodde på urinstenen då hon hade dem redan innan dess. Känns som det är ett beteende som satt sig och som aldrig kommer att försvinna.

Upptäckte precis att hon kissat i våran säng igen.. suck :( Vi stänger igen dörrar men då blir hon sur och kissar på andra ställen, så vet inte vad som ät bäst. Kiss blir det oavsett någonstans hur vi än gör.

Hon har två lådor där sanden byts varje dag och dessutom rensas minst två ggr om dagen, morgon och kväll.
    Hon har alla möjligheter att gå till lådorna men väljer hellre att kissa någon annanstans. Har även köpt nya lådor i fall hon skulle förknippa de andra med smärta i samband med urinsten men det hjälpte inte.

Det kan inte vara normalt att en katt kissar på ställen där hon själv ligger och sover?

• mmn1
    nemo1 skrev 2011-03-17 16:35:36 följande:
    Hur vet du att hon inte hade kristaller i urinen då hon började kissa inne? Jag tror stenhårt på att orsaken är urinstenarna.
    För att vi lämnade ett urinprov till veterinären när hon började kissa inne och det visade ingenting.
  • nemo1

Tvätta med ytdes. där hon kissat och ha även med spriten i tvättmedelsfacket när du tvättar sängkläderna. Köp Feliway och plugga in i en kontakt hemma.

• Prazzel

Skvätter en katt inomhus är detta ett tecken på att katten känner sig stressad och behöver känna sig säker genom, att omge sig med sin egen lukt. Att katten kissar inomhus tyder på att den känner sig hotad av något.

Den vanligaste orsaken är andra katters närvaro, antingen i huset eller i området. Men ett nyfött barn, en ny person i huset, byggjobb, renovering eller en ändrad rutin kan få din katt att börja kissa inomhus om den redan är lite nervös.

Är det en innekatt- eller utekatt?

• kolapapper

Kan du inte släppa ut henne? så kan hon få vara inne i någon tvättstuga eller liknande på natten?Jag hade katter som protestkissade på samma sätt, de fick p-piller och det avtog, men de slutade inte. Nu har de åkt ut och får bo utomhus men har tillgång till ett uppvärmt rum med kattlucka. Om inte vetrinären har någon idé om varför hon håller på sådär hade jag låtit henne vara utekatt när det blir varmare, om man bor i hus förståss, lgh går ju inte.

• fef

Kanske dum fråga, men med flera lådor, hinner ni tömma dem? Det kan ju vara kinkigt. Våra honkatt har också problem med kiss inomhus, i hennes fall är hon extrem på vintern (mindre behagligt att göra d ute då antagligen?), man ska helst flyga på o tömma lådan så fort hon varit där, är man inte hemma så är det garanterat kiss på 2-3 ställen, helst runt väggar :( Är jag hemma  kommer hon t.o.m och säger till när hon varit på lådan!!

Svårt att veta hur du ska lösa detta. Men tro mig, hon VET att hon gör fel och mår säkert inte bra av detta heller....

• vixan

Min syster katt gjorde också så som din katt och så höll hon på i tio år. Hon bodde i en liten lägenhet så katterna fick även vara ute på gården någon timme om dagen. Annars hade det varit ohållbart. Nu har min syster flyttat till hus och katten har slutat kissa utanför. Katterna är numera innekatter. 

Svar på tråden Katt som kissar inne... Hur mkt ska man orka?!