• Caranlachiel

Tror du på detta sätt att räkna ut ett barns fulla längd i vuxen ålder?

I min familj (och övrig släkt) är det allmänt vedertaget att man ska ta barnets längd vid två års ålder och multiplicera med två, då ska man få den längd barnet tillslut kommer ha som vuxen. Och det har faktiskt stämt på mina syskon, mig själv och mina syskonbarn. Tror du på det här? Vet du om det stämt på dig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du på detta sätt att räkna ut ett barns fulla längd i vuxen ålder?
  • Matillin

Nej det har verkligen inte stämt varken på mig eller min man.

Jag var 93 cm när jag var 2 år skulle alltså blivit 186 cm och jag är 171 tack och lov

Mina döttrar har varit ungefär lika långa som jag var runt 2 år och jag tror inte det kommer stämma på dom heller

Min man var typ 88 cm lång vid 2 års ålder och han är 187 cm lång.

• Takid

Jag säger nej, jag är 173 cm och min man 183 cm. När sonen var 2 år var han 81 cm... Tror att han kommer att bli längre än 162 . Min man var oxå mini tills han var 14...

• Primrose

Nja, jag tror nog inte på det. Vår son var 89 cm vid 2år och det betyder att han skulle blir 178 cm som vuxen. Min man är 180 cm och jag 166 cm. Jag tror att min son kommer att följa det vanliga mönstret och bli litet längre än sin pappa. Hur lång jag var vid 2 års ålder vet jag inte.

Jag tror, för övrigt, att det är mindre skillnad på längden mellan 2-åriga pojkar och flickor än det är på vuxna män och kvinnor och därför stämmer nog inte teorin.

• Busbellan

Nej det tror jag inte ett dugg på, då borde ju killar och tjejer bli ungefär lika långa eftersom de har samma längd på ett ungefär vid 2 år. Men det är ju faktiskt så att de flesta killar är längre än tjejerna som vuxna.
    Hade det stämt på mig så skulle jag varit 184 cm lång, men det blev jag tack och lov inte utan 167 cm.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Taggiz

På mig stämmer det i alla fall :) Jag var 89,5 cm vid två års ålder och idag är jag en centimeter ifrån - är nämligen 178 cm lång.

• LillaFlingan

vet inte hur lång jag var vid 2års ålder, men på min man stämmer det iaf inte!:)
    han var 89cm lång och skulle då idag ha varit 178..han e 186,5!;)))

jag däremot är 178...:)

• dagsihöst

Jag var 92 cm när jag var 2 år och blev 187 cm så jag tyckte det stämde rätt bra faktiskt!

• merenwen

Jag var 90 cm som 2-åring, och blev 176 cm som vuxen, så det var ju ganska nära. Men det tror jag mer är en slump. Röstade alltså "Nej".

• Selma1966

Hoppas inte det, när jag tänker på min lilla plutt till son. Jag har hört om det sättet att räkna på men har alltid undrat när man ska räkna det ifrån? När barnet fyller två, eller någon gång under året de fyller två? Stor skillnad i början av och i slutet av det året.

• Busbellan

Kollade vad medel var för tjejer vid 2 år och det är 87 cm, men det är ju knappast medel för tjejer som vuxna att vara 174 cm så det borde knappast stämma
    Medel för killar vid 2 år är 88 cm men min erfarenhet är i alla fall att de flesta killar är ängre än 176 cm som vuxna

Mamma till Nora, August och Ella
  • sarsparis

Stämmer inte på mig och hoppas inte att det stämmer på sonen heller. För då blir han närmare 1.95 lång. Finns ingen i vår släkt som är över 1.80 så det finns inte direkt i generna.

Svar på tråden Tror du på detta sätt att räkna ut ett barns fulla längd i vuxen ålder?