• Älskarfamiljen

Vet du var man kan hitta JUKONSALVA?

Hejsan
    Var till närakuten idag med min lilla dotter som fått utslag där nere och fick tips att köpa Jukonsalva. Frågan är bara var man köper den?

De sa att salvan är den bästa och att sköteskan själv använde den flitigt på sina barn när de var små. När jag sökt runt på nätet verkar det inte finnas så mycket om salvan. HIttar bara gamla inlägg från 2003 där folk skrivit om att den är toppen mot det mesta.

Funderingar som uppkommer är givetvis om salvan är farlig eftersom man inte verkar kunna hitta den någonstans? Någon här som känner till något om den?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Vet du var man kan hitta JUKONSALVA?
  • Älskarfamiljen

Någon fler som sett den på ICA så man vet om det är något de vanligtvis har?

• Älskarfamiljen

Hittade salvan idag på ICA Maxi men blir lite förbryllad eftersom föjande står på tuben:
    "Mjukgörande salva för torra hudpartier. Massera in på torra händer, nagelband, armbågar och hälar. Kan användas till daglig fotvård för att förebygga förhådnader."

Att jag fått den rekommenderad av en sköterska att använda på exem på min dotters snippa känns lite si sådär, eller vad säger ni? Några reaktioner eller input? Någon som känner till något som jag inte känner till? Använt den?

Tacksam för svar snarast. :)

• Hauk240

Till dig som undrade om Jukonsalva!
    Jag har en gammal tub jukonsalva som säkert är bortåt 40 år gammal! (..och jag använder den fortfarande..)
    Minns den där tuben när jag var liten, i badrumsskåpet hemma.
    När jag senare flyttade hemifrån råkade jag visst få med mig den där tuben av en ren tillfällighet!
    Många år senare upptäckte jag dess fördelar!
    (...och det verkar ju inte vara nån "bäst före" datum på den, heller..

Det står i stort sett SAMMA SAK på den, som det du skrev att det stod på dom idag.
    Så här står det på min tub:

"Användes vid hudrodnad och narighet till följd av solbränna, mot hudirritationer vid frost, t.ex. narig och sprucken hud. Samt vid daglig fotvård." Innehåll 38 g.

Hoppas ingridienserna fortfarande är samma..!
    Den funkar jättebra som sårsalva, får såret att dra ihop sig och läker fortare.
    Själv använder jag den ofta till små brännsår (jag är svetsare, så det händer titt som tätt...)
    Såren läker snabbt, utan ärr.
    Så sköterskan som rekomenderade Jukonsalva, visste nog vad hon pratade om..!! )

Bästa hälsningar!

• CherstinBovington

Den är toppen. Använder den på mina tatueringar och jag får aldrig skorpor och de läker mkt snabbare med den salvan!

Svar på tråden Vet du var man kan hitta JUKONSALVA?