• Izamoon

Vad skulle ni ge för råd

vad skulle ni ge era tonåringar för råd ang chatting och träffa någon som dom chattat med ett tag.
    Finns ju så mycket sattyg på nätet

• Svar på tråden Vad skulle ni ge för råd
  • Mixty

Ha en dialog med ditt barn om netikett dvs hur man beter sig online men även att det kanske inte alltid är det man ser på skärmen som döljer sig bakom. Ha kolla på vilka sidor och vilka konton barnet har. Var inte rädd för att begränsa vilka sidor som är ok,kolla gärna själv ordentligt.
    Ha datorn i ett gemensamt utrymme...inte på barnets rum då får du aldrig koll.

Jag har från början talat om för min dotter att jag kommer att kolla vad hon gör på nätet, inte för att se vad hon skriver eller så,utan mer för att se vilka som skriver tll henne och VAD de skriver. Jag har även talat om för henne att det finns vuxna som utger sig för att vara barn/tonåringar och att inte ens jag kan urskilja detta. Men man kan ibland se lite varningssignaler...

Frågar personen lite väl "personliga" frågor...
    Vill personen gärna chatta alt sms men aldig prata i telefon...avsluta kontakten!
    Vill personen ha foton osv av ditt barn...anmäl till moderatorn på sidan och polisanmäl...

Jag säger som så...better safe than sorry.

Lycka till!Solig

Svar på tråden Vad skulle ni ge för råd