• Maggi74

Varför räknas graviditeten ut så här???

När man ska räkna ut hur långt gången man är så ska man alltid ange första dagen på den senaste mensen....och så görs uträkningen efter det.
    Enligt "graviditetskalendern" så är jag idag 7+2, men ska jag räkna enligt min ägglossning så är jag inte längre än 5+2, eftersom jag alltid har ägglossning ungefär 2 veckor efter första mensdagen.
    Idag fick jag det mer eller mindre bekräftat av en läkare att jag ungefär är i v. 6 istället för 8, då jag var på UL efter att jag fick rosa flytning inatt.

Varför räknar man ända från första mensdagen? Normalt sätt har man väl ändå ägglossning ca 2 veckor efter mensen......varför räknas det inte därifrån istället?

Någon som vet?

• Svar på tråden Varför räknas graviditeten ut så här???
  • Marnet

Tror de e för att alla eller förmodligen dom flesta inte vet till 100 exakt när man haft ÄL. Lättare o ha koll på mensens första dag!!

• Flisan79

Fast läkaren som gjorde vul räknar också med dessa 2 extra veckor. Så anting blev mätningen lite fel (är lätt hänt så här tidigt då det handlar om millimeter) , äl var lite senare än du trott eller bebben är lite efter i växten. Sen att tänka på är att om läkaren sa i v 6 så menar han 6+ (v7) vilket är en mindre diff.
    När jag har gjort mina vul har datumet stämt exat med både ÄL och sista mens alla tre barnen.

Sen som Marnet skriver handlar det väl om att de flesta inte har koll på sin ÄL samt lite olika långa cyklar och därför gör man för enkelhetens skull en uträkning från senaste mens. Då räknar de med ÄL på dag 14. Sen anses en graviditet starta på mensens första dag eftersom att cyklen för det nya ägget startar då och dess utveckling startar då. Typ att man tänker att man följer äggets hela resa från äggblåsa till bebis

Svar på tråden Varför räknas graviditeten ut så här???