• Toffeeluv

Justerar ni ålder för mat?

Jag har en fundering. Min tjej kom i v 32+0 o jag har justerat hennes ålder vid mat. Ammade henne till 6 mån korrigerat o började med smakisar vid 4 mån korr, mat fr 6 mån fick hon när hon var 6 mån korr (8 mån på riktigt). Nu är hon 10 mån (8 mån korr) o jag har nyligen börjat ge henne mat från 8 mån. Nu funderar jag på om det är onödigt att hålla på som jag gör och undrar hur ni andra med prematurer gjort.

• Svar på tråden Justerar ni ålder för mat?
  • mina12

Jag gick lite mitt emellan korrigerad och biologisk ålder. Känn efter vad ditt barn verkar redo för, så blir det nog bra.

• sandras3

Mina kom i v 30, vi har inte korrigerat maten och det har funkat hur bra som helst!

• Cocco

Jag korrigerade så att M helammades tills han var 6 månader korrigerat men sen har jag inte korrigerat någon mat. Nu kör ju vi med hemlagad mat men han får och har i princip fåt samma mat som oss andra ända sen han började med mat.

• mammaNena

vi korrigerade inte alls, då hon va ikapp fullgågna redan efter ca 4-5 månader. Hon föddes i v 32+5. Har aldrig varit några problem med henne. snarare att vi bytte tidigare än vad vi skulle då hon inte blev mätt på t.ex. 6 månaders vällingen vid 7-7½ månad, då bytte vi till 8:an.

• Niiskuneiti

Vår flicka är född i v.32 och är nu 3 månader. Vi fick träffa en dietist på sjukhuset och hon tycker vi ska börja med smakisar vid 6 månader ist för 4 mån då hon är 2 mån för tidigt född. Sen är det väl lite olika och beror på om barnet blir mätt på bara mjölk.

• Leijona

Hej. Min dotter är född i graviditetsvecka 27+5 och vi började ge henne potatis, majs o.s.v när hon var 4 mån från hennes födelse tid och vid 5 mån ålder fick hon kött :) Så maten räknar vi från hennes födelsetid, men motororiska utvecklingen räknar man från den tid hon skulle ha varit född :)

• Cocco
    Niiskuneiti skrev 2011-03-19 09:11:43 följande:
    Vår flicka är född i v.32 och är nu 3 månader. Vi fick träffa en dietist på sjukhuset och hon tycker vi ska börja med smakisar vid 6 månader ist för 4 mån då hon är 2 mån för tidigt född. Sen är det väl lite olika och beror på om barnet blir mätt på bara mjölk.
    Bara som en notis är rekommendationen att ALLA barn ska börja med smakportioner vid 6 månader.
  • boktok

Våran son föddes i v 30 och var tillväxthämmad. Pga att hans mage var så outvecklad så korrigerade vi tills han var ca 1,5 år. Han skulle inte ha klarat av att äta annars. Idag äter han bra men "trådig" mat som kyckling, kött mm har han fortfarande svårt att smälta.

Svar på tråden Justerar ni ålder för mat?