• Anonym

En sexmissbrukares bekännelse

Det här är första gången jag skriver/säger något om detta. Antar att det är ett steg för mig i något som förhoppningsvis är rätt riktning.

Jag är fast i ett sexmissbruk sedan länge tillbaka. Det började redan när jag var liten och blev tvingad till sex av en några år äldre kompis av motsatt kön. Detta skedde allt oftare och detta har satt djupa spår i mig.

Dessa "övergrepp" ledde till att jag knappt vågade närma mig det motsatta könet i tonåren. Hade väldigt mycket vänner och trivdes bra på så vis, men vågade aldrig närma mig någon då mitt självförtroende var totalt i botten. Trots att man ville bjuda ut mig, uppvaktade mig osv så vågade jag aldrig och var därför ensam tills runt 19.

Idag lever jag i ett förhållande, men varje dag är en kamp för mig. Jag har ett beteende som jag vet om, men som jag INTE kan sluta med. Det är något så banalt som internet och porrsurfning. 

Visst, det är kanske inget ovanligt, men i mitt fall har det övergått i något som jag inte längre kan kontrollera. Vi kan prata otaliga timmar, det finns ingen hejd och tid och rum försvinner från mig. Jag måste fortsätta leta, leta leta.. utbudet är sanslöst enormt och tar aldrig slut. Ibland kan jag sätta mig vid 22 för att "kolla mailen" och sen har det hänt att klockan varit 05 på morgonen OCH jag ska upp och jobba. Jag ser klockan, jag ser att jag måste gå och lägga mig, jag är AStrött och somnar nästan -men jag måste fortsätta.

-det är bara att sluta, tänker du. -skärp dig och inse att du inte kan hålla på så! Jag vet det jag med. Jag VET det. Men det GÅR INTE. Jag har försökt så länge nu men jag måste nu inse att jag inte klarar detta själv.. vilket känns fruktansvärt att erkänna. Det är verkligen ett beroende och när väl knappen sätts på så går det inte att stänga av.

Jag har försökt med massa saker, sätta lås på datorn, program med porrfilter (som jag ständigt hackar eller går runt). Försöker till och med hålla mig ifrån en dator om jag blir ensam. Och det går bra, ett tag.

Har även berättat för min partner om detta men det är svårt att berätta ärligt och rakt för någon man älskar om sånt här, och jag tror inte poletten gått ända ner. Ett tag hjälpte det, sen tror nog h*n att det gått över. Det är nog i allmänhet svårt att förstå innebörden av ett beroende om man själv inte varit inne i det. Trots att detta ämne låter enkelt, så tror jag det är att jämnföra med vilket annat alkohol/drog/spelmissbruk som helst.

Vill kunna lösa detta själv, samtidigt som jag börjar tvivla. Det blir värre och värre och det går ut över både jobb och förhållande, och jag mår extremt dåligt över det med ångest och nedstämndhet när det inträffat igen. När jag svikit mig själv och min familj, igen. Och igen, och igen.. Hur kan man misslyckas med en sån här enkel sak?

Anledningen till att jag skriver denna tråd är dels att jag på nått vis måste börja någonstans med att berätta om det här, få upp det till ytan. Och även för att belysa hur jobbigt det kan vara. Ni får gärna skratta eller trycka ned mig, men kan säga att de bitarna står jag redan själv för, mot mig själv. Jag vet inte längre varken ut eller in, att ta steget och kontakta någon om hjälp känns enormt minst sagt. Hur orkar man det? Hur sväljer man sin stolthet?

Tar gärna emot frågor eller tips. Kanske finns det fler som har varit med om liknande?

• Svar på tråden En sexmissbrukares bekännelse
  • Anonym

Vaddå "hur kan man misslyckas med en så enkel sak"? Döm inte ut dig själv, det här är inte enkelt och du har inte misslyckats. Så är det faktiskt.

Det finns ett enkelt första steg man kan ta, om det känns för stort att be om hjälp på riktigt. Skaffa en "anonym" epostadress och maila till kast@malmö.se, och berätta det du orkar berätta. Då kan du pröva dig fram lite, se hur mycket du orkar, och ta det i den takt du tycker fungerar.

Jag skulle ge en miljon för att se ett sånt här mail från mina barns pappa. Så modigt gjort. Lycka till!

• Anonym

Jag skulle mer än gärna maila med dig privat!!

Är det okej för dig?? 

• Anonym (i samma sits)

Jag skulle mer än gärna maila med dig privat!!

Är det okej för dig?? 

• MrAlpha

Du skulle absolut kunna bli hjälpt av en KBT psykolog. Precis detta hjälper ofta KBT bra mot.

Du får börja utmana ditt bereonde. Känna efter hur det känns om du står mot. Få läxor och verktyg att bryta mönstret.

Kanske kan du kolla med din vårdcentral, få prata med en kurator. Du behöver inte i detalj berätta för läkaren ditt problem.

• Anonym

Jag är sambo med en missbrukare av porr. Det kom fram den 29e april 2011, då helvetet bröt lös.

Jag känner igen varje ord du skriver med vad vi gått igenom och idag har min sambo fått hjälp. H*n genomgår terapi genom en KBT-grupp och står i kö till att få hjälp via KAST (Köpare av sexuella tjänster). KAST verkar helt fantastiskt då det även hjälper oss anhöriga att hantera situationen.

Det låter som att din respektive har hanterat detta på ett helt annat sätt än jag. Vi hade vårt förhållande i över tre år, hann förlova oss och bli gravida innan detta kom fram i ljuset och jag känner mig lurad. Alla löften och alla planer på framtiden som vi gjort tillsammans är grundande på att jag inte skulle få veta verkligheten.

Jag älskar min sambo något fantastiskt. Och jag önskar att h*n kunde känt att h*n kunde delat detta med mig från början. Jag hade utan tvivel stannat hos min sambo och försökt hjälpa till även om vi inte väntade barn idag och på ett sätt ser jag detta som ett framsteg i vår relation, äntligen får jag möjlighet att lära känna hela personen och inte bara den censurerade.
    Idag har sambon på helt eget initiativ helt monterat ut den stationära datorn ur vårt hem och min bärbara dator har jag fått sätta lösenord på. Jag har även tagit över sambons SMARTphone eftersom det gick att surfa även där. Vi är på god väg att få min sambo att må bättre.

Det finns många anledningar varför man kan hamna i detta missbruk och det kan hända även den bästa/bäste. Du är inte ensam!

Låt de som står dig nära få chansen att verkligen finnas där för dig. Välj ut någon som du berättar för, jag lovar att du kommer känna en sten falla när du uttalar orden. Och vänd dig till professionell hjälp. Det finns massor av professionellt utbildade människor därute som vet precis vad du går igenom och de hjälper dig mer än gärna!

Lycka till i din kamp!

Skriv gärna till mig igen om du vill, du är inte ensam! Hjärta

• Anonym (Svea)

Jag vill bara tipsa dig om www.slaa.se det är en hemsida för Anonyma sex och kärleksberoende (Sex- and Love Addicts Anonymous) ungerfär som AA fast för Sexberoende..  
    Du kan hitta mycket intressant att läsa där om många andra som beskriver sina problem i ett forum, för du är inte ensam.
    Det finns även möten man kan gå på, och internetmöten vilket jag inte riktigt förstår mig på, men jag ska nog testa mig på ett sådant för jag har själv inte så bra sexbeteende..

Men jag hoppas att du börjar må bättre snart! 

• Meanducklove

Jag är en tillfrisknad sexmissbrukare som fick hjälp efter många års missbruk. Kontakta gärna mig .

• Anonym

Hur går det för dig? Jag är den anhöriga som svarade i på nr5.

• Anonym (bra gjort !)

Bra & starkt gjort av dej att våga öppna dej här!
    Det finns hjälp att få och jag håller tummarna för dej!

Svar på tråden En sexmissbrukares bekännelse