• Majras

Hur hantera yttligare ett bakslag

Dotter är 3 ½ år och har sedan drygt 2 veckor tillbaka börjat kissa på sig igen. Och det handlar om 3-4 gånger på dagis och ett par gånger hemma. Hon bajsar även i trosorna, men har så gjort sen vi tog bort blöjan. Sen bekommer det inte henne särskilt mycket, utan hon kan gärna tänka sig att gå med kiss och bajs i trosorna ( vilket vi självklart inte tillåter).
    Hon är helt torr på natten och har varit i snart 1månad nu.
    Känns ju lite jobbigt att behöva sätta på henne blöja igen, då det gått så bra innan. Men hur ska man hantera detta?
    Är hon kanske inte mogen ändå?
    Finns det fler med sena barn gällande blöja?

• Svar på tråden Hur hantera yttligare ett bakslag
  • ArtISkin

Låter absolut som att hon inte är mogen än. Jag försökte potträna min dotter innan hon var redo och det var likadant. Nu är hon 2,5 år och helt blöjfri för att jag inte stressade henne. Att stressa och tvinga kan sluta med bakslag. Ge det tid.

• vittra

Bullshit att hon inte är mogen. Bakslag kommer hos vissa barn då och då oavsett hur länge de varit torra. Vår dotter har varit torr i över 2 år men har precis nu en utvecklingsfas (hon blev 3 år och 5 månader för några dagar sen) som har gjort att hon kissat i trosorna flera gånger per dag den senaste veckan. Att jag skulle ta på henne blöja igen för något sådant är rent skrattretande! Så här har hon gjort vid varje utvecklingsfas ända sen vi tog bort blöjorna.

Man måste räkna med bakslag, oavsett när de blir torra!

Hur ni ska hantera det? Tjaa säg "vilken tur vi har tvättmaskin" och gör ingen grej av det. På med rena trosor och sen är det bra med det!

Däremot det här med att hon bajsar i trosorna, varför gör hon det då tror du? Är hon lös i magen?
    Det har vår dotter bara gjort någon enstaka gång och då har hon varit dålig i magen.

• Majras

Hon bajsar alltid i trosorna, spelar ingen roll om det är löst eller inte. Oftast är hon jättehård i magen

• vittra
    Majras skrev 2011-03-17 21:58:00 följande:
    Hon bajsar alltid i trosorna, spelar ingen roll om det är löst eller inte. Oftast är hon jättehård i magen
    Ok, om de ofta är förstoppade kan det bli så att de blir rädda för att bajsa eftersom det gör så ont, de går och håller sig och så kommer det till slut i trosorna. Kanske är det så för din dotter? Då blir det ju en ond cirkel eftersom de fortsätter att bli förstoppade pga att de håller sig.
  • Majras
    ArtISkin skrev 2011-03-17 21:16:21 följande:
    Låter absolut som att hon inte är mogen än. Jag försökte potträna min dotter innan hon var redo och det var likadant. Nu är hon 2,5 år och helt blöjfri för att jag inte stressade henne. Att stressa och tvinga kan sluta med bakslag. Ge det tid.
    Fast det är ju lite konstigt att hon kan hålla sig torr hela nätterna, drygt 12 timmar. På dagen känner hon jui när hon blir kissig och bara låter det hända, på natten kan hon ju inte styra det
  • ArtISkin
    Majras skrev 2011-03-18 05:14:16 följande:
    Fast det är ju lite konstigt att hon kan hålla sig torr hela nätterna, drygt 12 timmar. På dagen känner hon jui när hon blir kissig och bara låter det hända, på natten kan hon ju inte styra det
    Inte så konstigt alls egentligen om hon kissar innan hon lägger sig. Våra barn har aldrig kissat på sig på nätterna och är båda blöjfria sen länge. Men alla är ju olika. Du verkar ju redan ha fått svar ifrån någon som "vet". Gå till BVC istället och hör vad de säger. Det finns ganska många möjliga orsaker till varför en unge kissar på sig efter att ha varit torr ett tag. Många, framför allt tjejer har svårare med det här att hitta reflexen att knipa tills man kommit till toaletten. Min man har en arbetskamrat som har en dotter på 4 som fortfarande gör likadant. Men frågar du mig så låter det som att hon inte är redo.
  • lisadragon

Men hon är ju 3.5 år? Fråga henne kanske?
    Min son på 2.5 år frågar jag varför han kissade på sig och får då oftast ett svar.

När slutade ni med blöja?

Jag har faktiskt varit väldigt bestämd med att det är BLÄ att kissa/bajsa kallingarna och han säger det själv också, han har varit blöjfri ca 2 månader tillbaka och han har en period nu när han kissar i kallingarna nån gång/dag och även bajsar i dom men då får han höra: ajabaja, blä!!

Jag skulle aldrig sätta dit en blöja på honom dagtid nu, en gång blöjfri alltid blöjfri, bakslag blir det.
     Han är inte pålitligt nattorr än men det är oviktigt för mig.

Kolla upp varför hon är förstoppad som Vittra föreslog

• Lizette4barn

Jag skulle inte gå tillbaka till blöja. Jag tror det är viktigt att påpeka upprepade ggr att det är toa som gäller. Det är säkert en fas som hon kommer ur. Tiden gör ju sitt. Gå regelbundet på toa. Hoppas det löser sig.

• FiaiMalmö

Var inte rädd för bakslag. Min dotter är fem år och har varit blöjfri sedan 2,5 år. Det gick lätt att vänja henne av med blöjorna med hon har regelbundet fått bakslag. Det har alltid handlat om att hon kissat på sig ofta (även på natten) under några veckor och sedan är det bra igen. Men min dotter har alltid förstått att man inte ska kissa på sig och ropat på oss när det hänt. Det gör ju inte er dotter. Men min dotter är väldigt prestationsinriktnad så att hon ser att kissa på sig som ett misslyckade som en självklar följd av hennes personlighet. Din dotter kanske är mer lugn av sig?

Jag har aldrig kunnat koppla min dotterns bakslag till något. Hon har i övrigt varit lugn. Men det där är säkert olika.

Jag tycker att ni bara ska kämpa på. Byta på henne när hon gör i byxorna. Var lite noga med att fråga henne om hon är kissnödig. Det viktigt är att ni inte gör en stor grej av det.

Svar på tråden Hur hantera yttligare ett bakslag