Sociologi eller psykologi som inriktning för personalvetare?
Jag har studerad media och kommvetenskap A och en KY-utbildning på 2 år inriktning interaktiva medier och videografik. Jag har även arbetat på produktionsbolag, haft eget företag inom film och hade planerat att bli projektledare. Drömmen var väl att jobba med media som varannan unge vill.
Till saken är att jag nu är 23 år och jag ser hur livet är med projektanställningar hit och dit. Att aldrig kunna vara garanterad mer än 3 månaders jobb i stöten funkar väl nu men jag vill snart ha familj och då vill jag ha trygghet och framförallt vill jag kunna låna till en villa när det väl blir dags. Nu vet jag att arbetsmarknaden ser ut som den gör och att man aldrig kan vara garanterad något och har därför börjat fundera på om jag ska utbilda mig till något helt annat.
Jag funderar runt personalvetarprogrammet på Södertörn eftersom jag har fått upp ögonen för personalfrågor och tycker att det är väldigt intressant. Frågan är om man ska välja psykologi eller sociologi som inriktning.
Räcker en kandidatexamen för att få ett bra jobb som personalvetare?
Jag har även kollat på Stockholms universitets utbildning för personalvetare men där räcker inte mina betyg in även fast jag har tur som har läst alla mattekurser som gick på gymnasiet samt engelska och därför får 1,5 i meritpoäng.
Ni som arbetar eller studerar som/till personalvetare, vart studerade ni? Hur trivs ni med era jobb? och vart ligger lönerna ungefär mellan tummen och pekfingret.