• Anonym (säljare)

Vad är ett rimligt mäklararvode på vår lägenhet?

Vi har köpt en ny lägenhet och ska nu sälja vår som vi bor i nu. På måndag ska jag ha ett möte med en mäklare från fastighetsbyrån och diskutera hurvida hon ska ta på sig uppdraget. Vår lägenhet kommer nog att säljas för 700-800 000 kr.

Vad är ett rimligt mäklararvode på det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 07:08
    Kan tillägga att det är i södra stockholm

• Svar på tråden Vad är ett rimligt mäklararvode på vår lägenhet?
  • Pumpkin

Vad jag har upplevt tar mäklarna i Sthlmsområdet allt mellan 1,5-5,5% i mäklararvode, beroende på område och förväntat pris. Med det förväntade priset skulle jag tippa på att procentsatsen hamnar i den övre änden av spannet.

• Anonym (Sålt)

Vi har sålt med vision fastighetsbyrå, tror de alltid tar 2% i arvode. Kanske är annorlunda om lägenheten ligger långt ut men kolla med dom. Vi va jättenöjda, små men bra!

• prinsesstårtan

Sålde en lgh med utrop 950 i södra Sthlm och jag fick fastpris 35.000

• Anonym

Sålde lägenhet i en större stad i Sverige och fick punga ut med 60 000 kr. Lägenheten såldes för 900 000.

• Anonym

Tänk på att det är avdrgasgiltigt i alla fall. De billigaste är inte bäst. Jag valde en med 25.000 fast och 1% på försäljningen. Såldes för 2.100.00000 = 46.000 till Mäklaren.
    Jag tror att man ska ta någon med % sats, men det är min känsla att de försöker och kämpar mera. Annars spelar det ju ingen roll för dem vad den säljs för, de får ju sitt arvode i alla fall! 

Svar på tråden Vad är ett rimligt mäklararvode på vår lägenhet?