• leolina1980

Vad odla i växthus?

Vi ska nu flytta till villa och på gården finns ett växthus och jag ser fram emot att odla grönsaker där. Men jag har ingen erfarenhet av grönsaksodling, ja av odling överhuvudtaget, så jag behöver hjälp och tips. Vad kan man odla förutom tomat? Det får inte vara sådant som är svårt att få att växa eftersom jag ju aldrig har gjort det förr, så jag vill börja med något som är enkelt. Ska jag sätta fröna i kruka inomhus redan nu? Och när ska jag plantera ut plantorna? Hur stort avstånd mellan plantorna? Och när jag sätter fröna i kruka inomhus, hur många frön i varje kruka? Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 08:14
    En till fråga: vad ska man använda för jord? Gödsel?

• Svar på tråden Vad odla i växthus?
  • Elsasmammma

Tomater är lätta, dem bör du så inomhus nu. Finns även massa annat som är enkelt att så. Instruktioner står på fröpåsarna. Åk till tex Plantagen och be om råd. Finns massa bra info på nätet också, tex odla.nu

• leolina1980
    Elsasmammma skrev 2011-03-18 08:29:49 följande:
    Tomater är lätta, dem bör du så inomhus nu. Finns även massa annat som är enkelt att så. Instruktioner står på fröpåsarna. Åk till tex Plantagen och be om råd. Finns massa bra info på nätet också, tex odla.nu
    Okej, men jag måste veta hur många frön jag ska sätta i varje kruka Glad. Försökte odla sallad och örter förra sommaren och det var jätte svårt att gissa sig till hur många frön man skulle sätta.
  • mape81

Jag är absolut inte expert, jag har en farmor som hjälper mig med det "tekniska" Tungan ute

Men jag tror det står ganska bra på tomatpåsarna... minns inte antalet frön, men jag hade tagit "några" =)
    sen fuktigt, täcka med plast och vänta tills det gror... Blir det för många plantor i en kruka kan man ju alltid plantera om. Finns speciell så-jord att ha inne i krukorna. Oftast i ett befintligt växthus är det bra jord, vill man kan man fylla på med lite planteringsjord och gödning, men det vet de på tex plantagen vad som är mest lämpligt.

Som andra tips kan jag säga gurka, sätts oxå som frö och blir enligt mig MYCKET godare än de man köper i butik. Vi har dessutom en vinranka i vårt växthus som kommer igen år efter år, kan plocka vindruvsklasar från typ aug fram tills det blir frost, sååå gott! Sen finns det ju olika sorters tomater som även mognar lite olika i tid. Min favorit är "små" cocktailtomater.

Ett råd som min farmor ger mig för att få bättre/fler tomater är att regelbundet nypa bort "tjuvskotten" när plantan har växt till sig lite. (Om du har stammen och sen en gren ut från den och det kommer ett nytt litet skott i "skarven" så är det ett tjuvskott...)

Lycka till!

• mape81

Gräslök har vi oxå i växthuset, säsongen där blir lite längre än ute...
    Och om du har odlingsyta även utanför så blir vanlig gul lök och purjolök som man odlar
    själv otroligt mycket mer smakrik!

• leolina1980
    mape81 skrev 2011-03-18 08:52:55 följande:
    Jag är absolut inte expert, jag har en farmor som hjälper mig med det "tekniska" Tungan ute

Men jag tror det står ganska bra på tomatpåsarna... minns inte antalet frön, men jag hade tagit "några" =)
    sen fuktigt, täcka med plast och vänta tills det gror... Blir det för många plantor i en kruka kan man ju alltid plantera om. Finns speciell så-jord att ha inne i krukorna. Oftast i ett befintligt växthus är det bra jord, vill man kan man fylla på med lite planteringsjord och gödning, men det vet de på tex plantagen vad som är mest lämpligt.

Som andra tips kan jag säga gurka, sätts oxå som frö och blir enligt mig MYCKET godare än de man köper i butik. Vi har dessutom en vinranka i vårt växthus som kommer igen år efter år, kan plocka vindruvsklasar från typ aug fram tills det blir frost, sååå gott! Sen finns det ju olika sorters tomater som även mognar lite olika i tid. Min favorit är "små" cocktailtomater.

Ett råd som min farmor ger mig för att få bättre/fler tomater är att regelbundet nypa bort "tjuvskotten" när plantan har växt till sig lite. (Om du har stammen och sen en gren ut från den och det kommer ett nytt litet skott i "skarven" så är det ett tjuvskott...)

Lycka till!
    Okej några frön :) Hur stora ska plantorna vara innan man planterar om dom?
  • leolina1980
    mape81 skrev 2011-03-18 08:54:42 följande:
    Gräslök har vi oxå i växthuset, säsongen där blir lite längre än ute...
    Och om du har odlingsyta även utanför så blir vanlig gul lök och purjolök som man odlar
    själv otroligt mycket mer smakrik!
    Jag hoppas att det finns odlingsyta utanför, men hela gården var täckt med snö när vi tittade på huset så vi får se när snön smälter om det finns nån jordplätt.

Är det enkelt att få fina jordgubbar i växthus? Vilken sort ska man köpa?
  • leolina1980

Solrosen och Trissönskan tack för länken!

• mape81

Det beror lite på storleken på krukor :)
    Nä, skämt och sido, om plantorna blir såpass stora att de "stör"/"går emot"i varandra så bör de
    få mer plats (ny kruka). Om de får trängas för mycket så finns risken att de tar för mycket näring från varandra
    och det blir pannkaka av alltihop.

• Pettersson

Man kan odla mycke kul i ett växthus, tråkigt e att när de e dax att skörda tomaten,gurkan, jordgubben,majskolven så e de nästan gratis i affären. Odla istället nått me högre avkastning sånt du kan röka, de växer väldigt bra i ett växthus känns väldigt bra att suga i sej nått man odlat själv. Köp sont som e billigt å odla sont som e dyrt.

• leolina1980
    Pettersson skrev 2011-03-18 22:46:32 följande:
    Man kan odla mycke kul i ett växthus, tråkigt e att när de e dax att skörda tomaten,gurkan, jordgubben,majskolven så e de nästan gratis i affären. Odla istället nått me högre avkastning sånt du kan röka, de växer väldigt bra i ett växthus känns väldigt bra att suga i sej nått man odlat själv. Köp sont som e billigt å odla sont som e dyrt.
    Kan man på riktigt odla majskolvar?? Jag älskar sådana! Är det enkelt eller svårt`?
  • Pettersson

De e mycke enkelt att odla maiskolvar. Köp mais frön använd inte vanliga popkorn-frön å tryck ner fröet 5cm djupt i en kruka när plantan e 20cm hög så gräv ner den i vexthuset. Tänk på att den blir 2m hög å låt bara 2st kolvar/planta va kvar klipp bort dom andra. Om du planterar,vattnar, sköter om, ger kärlek ,pratar lite me dom så kommer du att få 2st kolar/planta. Sej att du har 5st plantor så blir de 10st kolvar framåt hösten som då finns att köpa i affären för 5kr st då har du känat 50kr - va fröna kosta. Men men de finns inge godare me nykokt självodlad maiskolv me mycke smör på de e värt allt slit.

• leolina1980
    Pettersson skrev 2011-03-19 11:40:02 följande:
    De e mycke enkelt att odla maiskolvar. Köp mais frön använd inte vanliga popkorn-frön å tryck ner fröet 5cm djupt i en kruka när plantan e 20cm hög så gräv ner den i vexthuset. Tänk på att den blir 2m hög å låt bara 2st kolvar/planta va kvar klipp bort dom andra. Om du planterar,vattnar, sköter om, ger kärlek ,pratar lite me dom så kommer du att få 2st kolar/planta. Sej att du har 5st plantor så blir de 10st kolvar framåt hösten som då finns att köpa i affären för 5kr st då har du känat 50kr - va fröna kosta. Men men de finns inge godare me nykokt självodlad maiskolv me mycke smör på de e värt allt slit.
    Bor i Finland och här kostar majskolvar i butiken inte 50 cent utan typ 1,50-2 euro styck :) Alltså 15-20 kronor. Ska jag sätta fröna nu eller? Hur varmt måste det vara ute innan jag kan plantera dom i växthus? Kommer det bara två kolvar per planta?
  • Pettersson

Fröt ska förodlas innomhus tills den blivit 20 cm hög, hälst me en stark lysrörslampa över sej å planteras ut i växthuset till våren när de inte understiger 10+grader. Bäst e att spara 2 kolvar/ planta annars blir dom mycke mindre de e bättre å ha 2 stora kolvar än 4 små. Ja har odlat mais utomhus i trädgårdslandet de funkade hyfsta de också dom blir lite mindre bara. Bönderna odlar ju mais på våra bräddgrader å de funkar ju jätte bra, visserligen blåser dom på massor av kemikalier å sånt som vanligt folk inte har tillgång till. En modern bonde kan säkert odla bannaner här också me rätt sorts kemikalier. De gör ju att de blir ännu godare att äta egenodlade kolvar som man har gödigt me koskit bara.

• Pimpinellan

Vinträd är det enda vi har i växthuset och vi får så mycket vindruvor att vi måste skänka bort en hel del. Man måste bara vattna och klippa ner det runt nyår,sen sköter solen och värmen om resten. Glad

Svar på tråden Vad odla i växthus?