• Fiyali

Röd i rumpan

Min 3,5 åring klagar över att det gör ont när man torkar henne. Har tagit mig en titt och hon har en lite större än femkronas röd ring runt själv rumphålet.
    Det kliar inte så det verkar inte vara mask, och det är inte stjärtfluss.
    Vad kan man göra, och vad kan det vara?
    Funderade på svamp, men tycker att det borde klia då?

• Svar på tråden Röd i rumpan
  • vattenlilja

prova tvätta hennes rumpa efter bajsning. annars weleda zinkkreme  är bra mor röd rumpa.

• 201201232

Jag skulle tvätta noga och smörja med någon barriärsalva (zink, inotyol). Kanske en fuktsalva först. Går det inte över är det nog läge att ringa BVC.

• Fiyali

Ja tusen tack för råd :)
    Hon är iväg hos sin pappa över helgen, men jag ska börja direkt på måndag.
    Har lämnat besked om att helst torka med bebis-tvättservetter för att få rent och det känns i regel lite mjukare, och att smörja med idomin salva eftersom jag inte riktigt visste vad som skulle göras.
    Har det inte försämrats provar jag era tips innan jag kontaktar VC :)

• Stoltamamman

Min dotter har i perioder det precis likadant. Beror på att hon inte alltid får bort allt kiss. Oftast torkar vi henne, men ibland så torkar hon själv. Detta rådet fick vi och det fungerar perfekt. Är hon väldigt röd så gör rent med rengöringssprit (tex väteperoxidlösning)och smörj sedan med inotyol (finns på apoteket). Jag gör det morgon och kväll på dottern om hon är väldigt röd. Är hon bara lite röd brukar det fungera med bara krämen innan hon ska sova. På henne fungerar det perfekt. Blev en lite ond spiral eftersom det blev rött och kliade och då kliade hon tillbaka och det belv ännu värre. När vi fick bort kliandet så sov hon också mycket lugnare och tryggare. Skulle inte det försvinna på några dagar trots intensiv behandling så skulle jag kontakta vårdcentralen.

Svar på tråden Röd i rumpan