• Vega

Santa Park i Rovaniemi Finland

Hej på er.
    Är det någon som varit hos Jultomten på Santa Park i Finska Rovaniemi? Vi hade tänkt att åka dit nästa år i december.
    Vilken resebyrå använde ni?
    Hur stor var parken? dvs räcker det med att spendera en dag där?
    Vilket hotell bodde ni på? Var det bra?
    I entre biljetten ingår det något förutom entren?
    Många frågor på en gång.
    Kramar Vega

• Svar på tråden Santa Park i Rovaniemi Finland
  • nattinattio

Du behöver ingen resebyrå, tror dessutom inte att det ens finns resebyråer som anordnar resor dit förutom från utlandet ?
    beror ju på vart ni bor å om ni kan tänka er att åka bil, blir säkert billigast å lättast att ta sig fram... sen brukar en del hotell anordna resa över dagen till jultomtelandet, tex haparanda stadshotell å pite havsbad vet jag har haft.
    annars kan du ta flyget från tex sthlm till uleåborg å fortsätta därifrån med flyg eller tåg, buss till rovaniemi, " blue1 " trafikerar de sträckor.

Det finns jultomteland och santa park, ligger nästan brevid varandra, de sistnämda är ett enormt stort skyddsrum inne i bergen vart det byggt nått litet tivoliaktigt lkand, där inne har jag inte varit alla säger att det är bara svammel och inte alls värt pengarna.
    tomtelandet vart de flesta turister åker till är gratis in, sen kan du köpa åkning i rensläde, finns restaurang, butiker, träffa jultomten där de tar foton när man sitter med jultomten , en tomtenisse släpper in en/familj åt gången då hinner man prata några ord med tomnten, lämna över önskelista eller vad man vill, han kan många språk (fotot köper man om man vill, runt 100.- eller så, kan oxå beställa flera små foton som man kan skicka som julkort, tar några minuter för dem att framkalla)

finns även jultomtens officiella postkontor där man ser hur tomte nissar arbetar mm mm.. du kan där även betala ca 50,- svk å fylla i namn å adress å lite sånna saker så skickar jultomten ett brev till adressen du angivit, vid nästa jul (om det inte längre hinner denna jul) detta kan du alltså göra fast på sommaren å mottagaren får ett "privat" brev från jultomten till jul där jultomten hälsar nått från dig
    stora backar ute var barnen kan åka pulka mm, finns nog även nått slags snöslott vart det kostar in.. renar finns att se på osv osv..

finns inget hotell på området utan vill du bo där så bor du i rovaniemi stad i någon av de vanliga hotellen. det är några km emellan,

Vi bor i haparanda å brukar ta en dagsutflykt dit nästan varje år i december så flickan kan överlämna önskelistorna direkt till jultomten, förra året gav hon napparna
    tycker faktiskt inte det egentligen är nått att se eller göra men en rolig mysig grej vid jul (funkar lika bra på sommaren alla går omkring klädda till tomtenissar även då)

• Lady Bling

Finnair flyger till Rovaniemi. Dom kanske har någon info?

• nattinattio

hmm om jag får störa igen? hotellet som jag vet att används flitigt av "oss" som bor rätt nära å känner igen ställena www.rantasipi.fi/hotelli.cfm

brukar vara bra för relativt bra pris, vi har alltid även haft rum med balkong har ej kostat extra

• Vega

Hej på er och tack för svaren.

Pite och Haparanda stadshotell gick inte så bra, inga resor går därifrån.
    Åka bil dit !! Nja... kanske lite långt men annars så praktiskt. Vi bor 5 mil söder om Göteborg 142 mil enkel väg.
    Skall försöka med Finnair och se om dom har något vettigt att erbjuda.
    Kramar Vega

• asaki

jag skulle nog också säga att santa park i rovaniemi är lite.. hmm.. överreklamerat.. nu är det ett par år sedan jag var där visserligen, men jag skulle helt klart hellre åka till moras tomteland. inte lika kommersiellt, billigare, mysigare och tomten pratar svenska. men det är klart, i rovaniemi är det ju garanterat snö, så det beror ju på hur vintern i dalarna sett ut. ett slaskigt tomteland är ju inte riktigt rätt..

marknadsföringen av rovaniemi är ju fantastiskt bra i alla fall, de har lyckats super-duper med den europeiska marknaden. en engelsk kompis var där med sin familj och de tyckte det var ok, men för dem var det helt klart den fina vita snön som var det bästa med besöket.

• Vega

Hej på er.

Var precis inne på Finnairs hemsida.
    Glurk..... vad dyrt det var att flyga från Göteborg till Rovaniemi, om jag läste rätt skulle det gå på¨över 10000 kr T/r. Får nog ringa och kolla priset.

Asaki
    Har du varit på Tomteland på Gesunda berget?
    Varför tycker du inte Santa Park är bra? Är tomtelandet brevid lika dåligt/kommersiellt?

Kramar Vega

• nattinattio

jultomten i rovaniemi pratar garanterat även svenska a de flesta andra oxå, finland är ju två språkigt land!
    å som jag skrev så är alltihopa inte så mycket att hänga i granen mer en mysig dagstripp... å väldig julstämning med all snö å så... (öh när man bor här)
    å jag förstår att det känns å är lite mer exotiskt å roligt att åka lite längre å se lite annan landskap mm när man åkt ända till tomten hi hii.. men då dkall det vara resan å allt annat man gör runt om kring hotell boende mm som oxå skall kännas som resa, ingen ide att åka dit enbart för att tro att tomtelandet/området skulle vara så mycket annat än andra ställen..

jaha jag vet att dessa hotell hade förra året då jag kollade upp det åt någon, kollade just på haparanda stadshotell å nä de verkar heller ej ha, fasn dock en länk där till nått företag som ordnar det här men priset var ju enormt typ 2000,- per, för de kan ni ju hyra bil i flera dagar å tomtelandet (tomtebyn heter det nog) å santa park är inga problem att hitta bara att köra mot rovaniemi å sedan finns den vid vägkanten å är dessutom bra skylltat.

billigast blir säkert om ni bokar långt i för väg (alltså månader i förväg, till nästa jul) flyg biljetter göteborg-luleå eller sas göt-sthlm å vidare därfifrån med blue1 till uleåborg, eller fortfätta med flynordic till luleå, sen tar ni hyrbil.
    annat alternativ att ni bilar till sthm å tar båten över till åbo, å då är det inte för långt att köra upp.. då kan ni även stanna efter vägen i kemi på isbrytaren sampo

förövrigt måste jag hålla med dig som skrev att rovaniemi lyckats med marknadsföringen! allt heter nått med jultomten där... lite skrattretande...

• nattinattio

jag har nu lagt in några bilder från tomtelandet

• nattuggla

Tänkte just börja morra för att inte tomten i Rovaniemi pratar svenska (ja e finlandssvensk) men nu behövde jag inte bli irriterad på tomten då;)

• asaki

äh, vad dumt jag skrev förut - det är klart att tomten kan prata svenska i rovaniemi också.. men just när vi var där så var det en jättestor grupp fransmän på plats och tomten just då pratade franska - till stor förvirring för barnen i vårt gäng som dock gick på att tomten pratade "tomtska"..

precis som nattinattio kommer jag ursprungligen uppifrån nordligaste norrland. mycket av stämningen runt tomtegrejerna i rovaniemi är uppbyggda kring detta - snö, norrsken, renar, isskulpturer. jättefint, men ingenting som fångar intresset hos såna som har samma sak hemma. därför kändes det lite "jaha" när vi var där. mysigt, men jag skulle inte åka dit från stockholm där jag bor nu.

tomteland i mora har ungefär samma saker som tomteland i rovaniemi, men i mindre skala. tomtens verkstad, tomtens hus, paketinslagningsverkstad etc. inte lika mycket kringaktiviteter dock, i rovaniemi finns ju även inslag som har att göra med samekulturen och polcirkeln.

slutligen, att ta sig dit.. jag har släktingar i muonio som ligger i finland en bit norr om rovaniemi. för oss har det alltid varit lättast och billigast att flyga till luleå och sedan åka bil resten av vägen. det kanske vore något, att ta en rundtur med hyrbil och även hinna upp till jukkasjärvi utanför kiruna och ishotellet där?

• Vega

Hej på er.

Har idag hittat ett bra alternativ till resa. Pratade med Finnair och dom rekommederade en bolag som säljer paketresor till Rovaneimi. Destination Finland hette dom, dom skickar katalog idag. Spännande.....
    Dom säljer hela kitt vad det gäller flyg, boende, biljetter, aktiviteter. Återkommer med information.

Ni som varit på tomteland, vilken ålder tycker ni är lämpligast att åka dit med? Minsta ålder för att barnen skall uppskatta det?

Kramar Vega

• nattinattio

hmm, jag tror nog du har för höga förväntningar tyvärr, de mesta går ut på att sälja dyra grejer å suvernier från finska lappland, främst till alla utlänningar som tycker det är så exotiskt. Varje jul flyger flera stora chartrade plan tex dagligen från england för en dagsutflyckt till tomteland (dessa flyger ofta ovanför vårt hem på väg till rovaniemi, verkar inte riktigt kommit i gång ännu men snart börjas det..)

det finns något litet vanligt lekområde inne i själva huset och utanför (alltså typ en liten vanlig lekpark), å så tomten som man får prata med (eller så kan man tjuvkika på han genom fönstret eller uppe på loftet obs egen fotografering är förbjuden där var tomten är), pulkbackarna ute... ja när barnen gillar det så ... å se tomtens renar förståss, allt på ett litet område som du går runt på utsidan på kanske 15 min, eller så + då alla suverni affärer som störstadelen finns i tomtens hus, tomtens postkontor mm, men de är ju inte så kul för barnen.. dock finns ju tomtenissar lite varstans...

Jag frågade min 6 åriga tjej om hon ville åka en sväng till tomtelandet i år oxå, men hon undrade om vi inte bara kunde skriva och skicka önskelistan åt han.. så ungefär så kul var det..

• nattinattio

prova å hör på santaclaus turistinformationen

tourism.rovaniemi.fi/

nu ger jag mig, bara att maila mig om du tror jag kan hjälpa dig med nått

men fundera gärna på att flyga till luleå (glöm inte att kolla priset med flynordic, det händer dock sällan att sas skulle vara billigare men oftast nordic., brukar kosta för 2 vuxna + ett barn 2-11 år ca 2000,- - 2500,- t/r (dvs ca lika mycket som bensinen med egen bil skulle kosta ?), sedan hyrbil 2-3 dagar + hotell tex 2 dagar ca 2000,-

eller varför inte ta egen bil till sthlm, åbo fäga över på natten, köra upp till rovaniemi sova på hotell, ha sedan en hel dag på tomtelandet mm, sova över, bila till åbo å ta nattfärjan över igen. finns mycket roligt på båtarna för barnen å åbo båten är ju betydligt billigare än helsingforsbåten.

eller varför inte göra denna resa på sommaren (skulle jag gjort allt är ju sig likt i tomtelandet förutom snön) å då stanna i åbo på nådendal spahotell en natt besöka där muminlandet mm!

Svar på tråden Santa Park i Rovaniemi Finland