• LHUF

Låter tät i luftrören men inte så mycket snor i näsan, fler som har förkylda 6 veckors?

Sonen 6 veckor är lite snuvig men inte alls så mycket snor. Men tycker han låter tät i luftrören. Men det rosslar ingenting och han kan äta.  Kan dom få luftvägsinfektion när dom är så små?

Är det något man skall vara orolig för?  Han har alltid låtit lite väsig i halsen..  

Hostar men det låter som torrhosta.

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden Låter tät i luftrören men inte så mycket snor i näsan, fler som har förkylda 6 veckors?
  • Flickan och kråkan

Rosslande andning kan många barn ha de första månaderna. Det anses bero på att barnets luftvägar är mjuka och "skallrar" när luften passerar. Sedan är ju andningsvägarna väldigt små, bara några millimeter, hos ett nyfött barn. Varje infektion, även om det bara är en lindrig virusförkylning, kan därför ge rossel.

Det viktiga är ju att du håller koll på allmäntillståndet.....om han blir slö, verkar ha svårt med andningen, har jobbigt att äta etc.

• LHUF

jo han äter och är väldigt vaken så han är inte slö, men tycker att när han skall till att somna och börjar gå ned i varv att han låter mer tät då..  

rosslar inget som sagt..      men hur märker man om dom har svårt att andas då?  har räknat andetag och dom låg inom det intervallet som jag läst att dom skall 

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Flickan och kråkan

Han kan ju ha en lindig virusinfektion, det är ju inte brist på sådana i dessa tider . Har du testat koksaltlösning i näsan?

Får de svårt med andningen så tror jag inte att du missar det. De får snabb andning, blir slöa, har svårt att äta, får rejäla indragningar vid revbenskanten vid andning m.m. 

• LHUF

jo gör rent med koksalt och snorsug

han är ju snabbandad emelanåt när han är uppe i varv och blir arg. Men nu har han somnat med nappen så han kan ha den utan problem iaf. skall kika lite hur han andas..

vi skall på bvc idag så hon kan kika lite på honom kanske..  

Men är så nojjig när han är så liten, dottern avr 6-7 månader innan hon fick första förkylningen.. 

Tilde 080319, hugo 110203
  • Hanna7401

Jag tyckte också att det lät som att andningen blev mer "täppt" när min lilla skulle somna.
    Jag tror inte att du ska oroa dig, som sagt så är luftvägarna rätt trånga och mjölken kan också göra att det rosslar, piper eller låter trångt.  
    Fråga BVC om du vill bli lugnad men jag tycker att det låter normalt. Han verkar ju vara pigg i övrigt, sover och äter bra.
    Min flicka är nu 4,5 mån och jag tycker ibland hon låter extra täppt på morgonen, det kommer inte snor men det låter trångt. Då ger jag henne näsdroppar Nezeril anpassade för bebisar.

• LHUF
    Hanna7401 skrev 2011-03-18 10:07:58 följande:
    Jag tyckte också att det lät som att andningen blev mer "täppt" när min lilla skulle somna.
    Jag tror inte att du ska oroa dig, som sagt så är luftvägarna rätt trånga och mjölken kan också göra att det rosslar, piper eller låter trångt.  
    Fråga BVC om du vill bli lugnad men jag tycker att det låter normalt. Han verkar ju vara pigg i övrigt, sover och äter bra.
    Min flicka är nu 4,5 mån och jag tycker ibland hon låter extra täppt på morgonen, det kommer inte snor men det låter trångt. Då ger jag henne näsdroppar Nezeril anpassade för bebisar.
    Tack  vi skall ändå dit på vägning och sådant så hon märker väl om det är något..  

• LHUF

Han hade lite indragningar sa hon men inte alls mycket och hon bedömde inte att han hade svårt att andas alls. han hade gått upp bra och han skrek så lungorna var rena iaf, hon lyssnade också på honom och det lät fint.  Rs säsongen började peka nedåt nu sedan 3 veckor så det är ju skönt.

Svar på tråden Låter tät i luftrören men inte så mycket snor i näsan, fler som har förkylda 6 veckors?