Vilken av dessa butiker har bästa kvalitén på lakan?
Vilken av dessa butiken tycker ni har bästa kvalitén på lakan. Gillar inte när lakanen är alltför tunna och sladdriga.
Vilken av dessa butiken tycker ni har bästa kvalitén på lakan. Gillar inte när lakanen är alltför tunna och sladdriga.
Men alltså, det går ju inte att avgöra efter butikskedja, förstår du väl? De har ju lakan i olika prisklasser och olika kvalitéer.
Ja det förstår jag. Men säkert finns det de som har köpt lakan i någorlunda jämförbara prisklasser och kan uttala sig. Och är det så att ett lakan från ellos som kostar ca 99 kronor är sämre än hemtex som kostar ca 249 kr? Eller från H&M eller ikea för säg 149 kr?
Jag vet inte! Därför frågar jag! Själv har jag nästan uteslutande lakan från Finnlayson (finskt kvalitetsmärke) och har ingen erfarenhet av ovanstående.
Jag har lakan från bl a Ikea, H&M och Hemtex och det är ingen större skillnad tycker jag.
Kollar man bara på IKEAs eller Jysks utbud på lakan så är det stor skillnad i kvalitet och pris. Har kännt på de olika varianter IKEA har och valt att köpa den dyraraste sorten, den är bra. Den mitt emellan är också ok, men man känner skillnad på dem. Och de billigaste väljer jag bort.
Bästa rek. känn på dem. Du känner om de är tunna och därmed troligen sladdriga, och betydligt tråkigare att sova på.
De billigaste brukar vara jättetrista, en del känns som strävt papper och vissa blir skrynkliga bara man tittar på dem
Har väl halvhyfsade krav på kvaliten, väljer gärna bomullssatinpåslakan (har några) och är reserverad mot påslakanset som kostar under 200:-. Självfallet finns det kap att göra i bland
Ex: Det här är jätte mysigt:
http://www.jysk.se/4/58/640/1207490/a/catalog
225:- för påslakan i bomullssatin (tillf. rea).
När det gäller lakan brukar jag kolla de som ligger på cirka 150:-, i bland blir det dyrare och ibland ner till 100:-.
Finnlayson har jag också lite koll på. Och visst har de bra kvalitet, men det kostar. Sen kan man ju vilja byta påslakan någon gång också och betalar man lite mindre så känns det inte lika svårt att köpa nya.
Finnlayson kan du säkert ha i ett par decennier (kommer inte ihåg hur länge mitt sista höll).
Å andra sidan kasserade jag nyligen påslakanset från IKEA, ett av de dyrare hos IKEA, som vi haft i cirka 12 år. Tyget hade spruckit i ett av örngotten. Annars var det i princip helt, med undantag för sömmarna nertill som håller täcket i påslakanet.