• Novembermamma10

    fröken liknade min vid en Neger docka

    Kom in på dagis  en dag. barnen och en fröken var i dockis. Fröken höll en docka och sa till mig och barnen " den här dockan är som Nova"  Alltså min dotter. Är det ok? Jag blev chockad men fick inte fram ett ord. 



     
    Tokmamma bloggar
  • Svar på tråden fröken liknade min vid en Neger docka
  • Philippa

    Hon kanske menar att hon är lika söt?

    Fråga henne....

  • Novembermamma10
    Philippa skrev 2011-03-18 11:03:12 följande:
    Hon kanske menar att hon är lika söt?

    Fråga henne....
    Gulliga dig! Negativa jag såg det inte så, tyvärr.
    Vid ett senare tillfälle ritade samma fröken en flicka med streckögon och rishatt. Så sa hon TJINGTJONG KARAMELLSTÅNG. Hon satt och ritade med ett asiatiskt barn. En annan förälder och en till fröken höll på att falla omkull.
    Vad tror du hon menade där? Det känns lite oroväckande eller hur? 
    Tokmamma
  • viseversa

    Fattar inte vad du menar ts. och varför säger DU neger? Det är<väl rasistiskt om något? Sen är ju din dotter inte mörkhyad så nej jag förstår inte vad personalen menade med sitt utalande.

  • Philippa
    Novembermamma10 skrev 2011-03-18 11:07:21 följande:
    Gulliga dig! Negativa jag såg det inte så, tyvärr.
    Vid ett senare tillfälle ritade samma fröken en flicka med streckögon och rishatt. Så sa hon TJINGTJONG KARAMELLSTÅNG. Hon satt och ritade med ett asiatiskt barn. En annan förälder och en till fröken höll på att falla omkull.
    Vad tror du hon menade där? Det känns lite oroväckande eller hur? 
    Det tolkar jag inte rasistiskt..... eller missförstår jag dig?
  • Novembermamma10
    Lady Dahmer skrev 2011-03-18 11:13:08 följande:
    om din dotter är mörkhyad så är det givetvis helt i sin ordning. Då är det ju sant.
    ja men nu är det ju så att hon är ljus men hennes mamma är choklad.
    Är det då i sin ordning? 
    Tokmamma bloggar
  • Novembermamma10
    Philippa skrev 2011-03-18 11:12:06 följande:
    Det tolkar jag inte rasistiskt..... eller missförstår jag dig?
    plumt kanske. Jag vet faktiskt inte det är därför jag kollar runt hur andra ser det.
    Tokmamma bloggar
  • Lady Dahmer
    Novembermamma10 skrev 2011-03-18 11:23:58 följande:
    ja men nu är det ju så att hon är ljus men hennes mamma är choklad.
    Är det då i sin ordning? 
    Hon kanske menar ursprungsmässigt. Om du är mörkhyad så är det ju ditt dotters arv.

    Fråga henne hur hon menar och hur hon tänker kring mångkultur. Jag tycker tvärtom att det är fantastiskt bra att de har en docka där som är mörkhyad och att man kan påpeka det för barnen. Så många mörkhyade och blandade barn som växer upp med oss vita som ideal och norm.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Novembermamma10
    viseversa skrev 2011-03-18 11:11:31 följande:
    Fattar inte vad du menar ts. och varför säger DU neger? Det är<väl rasistiskt om något? Sen är ju din dotter inte mörkhyad så nej jag förstår inte vad personalen menade med sitt utalande.
    Neger är det ett rasistiskt ord. I detta fallet ville jag FÖRSTÄRKA rubriken, då jag undrat kring hennes ord.


     
    Tokmamma
  • Novembermamma10
    Lady Dahmer skrev 2011-03-18 11:26:48 följande:
    Hon kanske menar ursprungsmässigt. Om du är mörkhyad så är det ju ditt dotters arv.

    Fråga henne hur hon menar och hur hon tänker kring mångkultur. Jag tycker tvärtom att det är fantastiskt bra att de har en docka där som är mörkhyad och att man kan påpeka det för barnen. Så många mörkhyade och blandade barn som växer upp med oss vita som ideal och norm.
    Visserligen är vita norm här men det du skriver om vita som ideal, det vet i fan.
    Dockan är hur söt som helst och mångkultur är lovely.
    Ok så fröken gjorde en ursprungstolkning inte en objektiv betraktelse. 
    Hoppas barnen förstod att det var en lektion på något djupare nivå.



     
    Tokmamma
Svar på tråden fröken liknade min vid en Neger docka