• Leja3

Olagligt att tjäna pengar på/via sin hemsida då man är Föräldraledig???

ngn som vet om det är olagligt att ha, driva eller starta en hemsida som man tjänar pengar på då man är föräldraledig?

• Svar på tråden Olagligt att tjäna pengar på/via sin hemsida då man är Föräldraledig???
  • jassikan

Enligt FK är det inte ok att jobba och samtidigt ta ut föräldrapenning.
    http://www.privataaffarer.se/smaforetag/201004/fusk-starta-foretag-med-foraldrapenning/index.xml
    http://www.driva-eget.se/fusk-starta-foretag-som-mammaledig-5282813

Det du i princip kan göra är att avstå från föräldrapenning de dagar du jobbar med företaget. Men har du ett jobb normalt sett så borde du då vara på den arbetsplats som du är föräldraledig från om du inte tar ut föräldrapenning.

Och har du en arbetsgivare så kan denna ha åsikter/krav om extra arbete/eget företag. Det är inte säkert att de godkänner det även om det inte handlar om konkurrerande verksamhet. Du bör kolla vad som står i ditt anställningsavtal, ev. personalhandbok/policyinfo. Fråga dem om det är ok. I sämsta fall kan de kräva att du väljer mellan att sluta eller att avsluta ditt företag.

• BuoBä

Om det inte är några större summor borde det kunna räknas som hobbyverksamhet. Då gäller speciella skatteregler, så det kan tänkas att fk också har speciella regler för det. Det är nog säkrast att kontakta dem med ditt specifika fall.

• Leja3

ja hemsidan är mera tänkt som en hobbyverksamhet så inga större summor vi pratar här men kanske bäst o kolla det med fk o skatteverket för säkerhets skull då. Tack för era svar.

• älskarlivet81
    jassikan skrev 2011-03-18 12:57:33 följande:

Enligt FK är det inte ok att jobba och samtidigt ta ut föräldrapenning.
    www.privataaffarer.se/smaforetag/201004/fusk-...
    www.driva-eget.se/fusk-starta-foretag-som-mam...

Det du i princip kan göra är att avstå från föräldrapenning de dagar du jobbar med företaget. Men har du ett jobb normalt sett så borde du då vara på den arbetsplats som du är föräldraledig från om du inte tar ut föräldrapenning.

Och har du en arbetsgivare så kan denna ha åsikter/krav om extra arbete/eget företag. Det är inte säkert att de godkänner det även om det inte handlar om konkurrerande verksamhet. Du bör kolla vad som står i ditt anställningsavtal, ev. personalhandbok/policyinfo. Fråga dem om det är ok. I sämsta fall kan de kräva att du väljer mellan att sluta eller att avsluta ditt företag.

Varför borde man vara på sitt jobb som man är föräldraledig ifrån om man inte tar ut få? Jag tar ut fp bara 1 dag/vecka.. Tycker du jag borde jobba de andra dagarna?
  • hymafr

Det som kan vara avgörande kan vara om du i vanliga fall skulle skött denna hobbyverksamhet på fritiden enbart, eller om du har tänkt att i fortsättningen gå ner i arbetstid för att hinna med hobbyn?

Är det rimligt att din man tar hand om barnet på kvällar/helger medan du sköter din hobby?

• Leja3

jag har ingen affärside direkt, det e inte det som e syftet med hemsidan utan tänkte mer som en roligt grej när man e hemma o föräldraledig men sen läste jag om möjligheterna om att kunna tjäna mindre summor via sin hemsida som exempelvis reklam o då blev jag osäker på om jag fick driva den under föräldraledigheten....har inte tänkt annat än hobbyverksamhet....

• Nenime

Det är helt okej att göra det så länge du inte tar ut full föräldrapenning. Om du tar en dag mindre så kan du säga att du jobbar med företaget den dagen.

Jag hade eget företaget som jag jobbade med under hela föräldraledigheten och jag tog ut färre dagar i veckan bara. Det var helt okej från Försäkringskassans sida.

Däremot måste du skatta för allt du får in, det kan du göra i deklarationen utan att ha ett företag.

• jassikan
    älskarlivet81 skrev 2011-03-18 14:13:16 följande:
    Varför borde man vara på sitt jobb som man är föräldraledig ifrån om man inte tar ut få? Jag tar ut fp bara 1 dag/vecka.. Tycker du jag borde jobba de andra dagarna?
    Jag

Jag gjorde det enkelt för mig och tog inte med all info. Finns bestämmelser för det mesta. Så vad jag tycker är inte relevant.

Om man har ett barn som är över 18 månader har man bara rätt att vara föräldraledig om man tar ut full föräldrapenning.

Se ex.vis:
    http://www.unionen.se/Templates/Page____27628.aspx?data=57654

7. Bevisa att man är föräldraledig.
    Min arbetsgivare kräver att jag skickar in ett intyg från Försäkringskassan till honom varje månad som intygar att jag har tagit ut 5 föräldradagar i veckan. Min son är över 18 mån så jag tar givetvis ut 5 dagar/vecka. Dock kommer jag snart gå över till vårdnadsbidrag. Har han rätt att kräva att jag skickar intyg varje månad?

En förälder har rätt till hel ledighet för vård av barn tills barnet är 18 månader oavsett om föräldern tar ut föräldrapenning eller inte. När barnet har blivit 18 månader har föräldern bara rätt till hel ledighet om man tar ut hel föräldrapenning enligt 4 kapitlet i lagen om allmän försäkring. Det enda sättet att bevisa att du tar ut hel föräldrapenning som jag kan komma på är intyg från försäkringskassan och så fort som du inte längre har hel föräldrapenning kan arbetsgivaren kräva att du kommer tillbaka till jobbet, åtminstone på deltid.

• älskarlivet81
    jassikan skrev 2011-03-23 19:21:48 följande:
    Jag

Jag gjorde det enkelt för mig och tog inte med all info. Finns bestämmelser för det mesta. Så vad jag tycker är inte relevant.

Om man har ett barn som är över 18 månader har man bara rätt att vara föräldraledig om man tar ut full föräldrapenning.

Se ex.vis:
    www.unionen.se/Templates/Page____27628.aspx?d...

7. Bevisa att man är föräldraledig.
    Min arbetsgivare kräver att jag skickar in ett intyg från Försäkringskassan till honom varje månad som intygar att jag har tagit ut 5 föräldradagar i veckan. Min son är över 18 mån så jag tar givetvis ut 5 dagar/vecka. Dock kommer jag snart gå över till vårdnadsbidrag. Har han rätt att kräva att jag skickar intyg varje månad?

En förälder har rätt till hel ledighet för vård av barn tills barnet är 18 månader oavsett om föräldern tar ut föräldrapenning eller inte. När barnet har blivit 18 månader har föräldern bara rätt till hel ledighet om man tar ut hel föräldrapenning enligt 4 kapitlet i lagen om allmän försäkring. Det enda sättet att bevisa att du tar ut hel föräldrapenning som jag kan komma på är intyg från försäkringskassan och så fort som du inte längre har hel föräldrapenning kan arbetsgivaren kräva att du kommer tillbaka till jobbet, åtminstone på deltid.

Fast har ts ett barn över 18 månader? Jag förstår inte relevansen i detta?

Du skrev "Det du i princip kan göra är att avstå från föräldrapenning de dagar du jobbar med företaget. Men har du ett jobb normalt sett så borde du då vara på den arbetsplats som du är föräldraledig från om du inte tar ut föräldrapenning."

Ja,om barnet är över 18 månader då, men min dotter är 9 månader och jag har tagit ut totalt 34 dagar för henne.. Inte ska jag då egentligen jobba de dagar jag inte tar ut föräldradagar, bara för jag inte tar ut fp för henne?
  • Barbabok

Ser bara ett "problem". Det är att AG kanske inte uppskattar att man jobbar med annat då man är tjänstledig för föräldraskapet. Det är ju inte det AG har beviljat (dvs man har ingen rätt till att vara ledig för annat än just FL om det är det man är).

Svar på tråden Olagligt att tjäna pengar på/via sin hemsida då man är Föräldraledig???