• Anonym

Tunga lyft i vården

Jag jobbar extra som PA åt en kvinna som har en muskelsjukdom. Hon måste vändas i sängen ofta och kan ej sätta sig själv upp, kan dock gå själv. Hon har ej lift men handtag, men det är jag som får slita upp henne själv. Har påpekat för arbetsgivaren som tycker typ att de orkar du. Tycker mycket om henne men min kropp klara inte av arbetstyngden, hur gå man vidare?

• Svar på tråden Tunga lyft i vården
  • Amazina

Absolut ska du kräva hjälpmedel eller att ni i alla fall ska vara två personer vid alla typer av vändningar/mobiliseringar! Har ni någon form av skyddsombud på arbetsplatsen?  Om inte chefen gör något åt saken så tag kontakt med chefens chef eller facket. Du ska absolut inte behöva slita ut din kropp för att chefen inte har vett att skaffa hjälpmedel till er!

• Anonym (uska)

Sidenlakan och drag för att underlätta vändningar antar jag att hon har redan... Likaså säng som går att höja och sänka...? Kan hon använda en dävert?

Har du nån utbildning i förflyttningsteknik?
    Att hjälpa någon upp ur sängen är ju inte så tungt om man gör rätt...
    Om hon kan gå är det väl onödigt med en lyft?

• Anonym

Är inte med i facket tyvärr. Får även köra henne i rullstol ute ofta och hon väger ca 90 kilo det är också mycket tungt, hur gör ni andra som är personliga assistenter kör ni rullstolar i backar? Jag är även uska men har det är som extra käck. Jag jobbar annars nätter på avd. och då förekommer inga så tunga lyft. Mina kolleger är chockade då jag berättat hur jag sliter.

• Anonym

Min utbildning är gammal och hon har såklart draglakan en dävert orkar hon inte hålla i. Sängen är inte höj och sänkbar hon har en vanlig säng ej höjbar vid huvud.

• Amazina

Jag tycker du ska göra så här:
    Sök information antingen genom kunniga arbetskollegor här på FL eller prata med någon arbetsterapeut (utan att bryta mot tystnadsplikten) på närmsta sjukhus. Skriv en lista på allt du anser dig behöva, t ex eldriven säng, vridbräda, sele och kanske även elrullstol om du inte kan köra henne i vanlig rullstol (det finns ju nya moderna som är mer lättkörda än gamla med opumpade däck). Presentera listan för chefen och om du inte får den respons du vill ha går du till kommunens skyddsombud.

• Anonym (uska)
    Anonym skrev 2011-03-18 13:40:00 följande:
    Min utbildning är gammal och hon har såklart draglakan en dävert orkar hon inte hålla i. Sängen är inte höj och sänkbar hon har en vanlig säng ej höjbar vid huvud.
    Har hon sidenlakan? Drag suger ju fast i lakanet, lättare att vända utan i så fall.
    En annan säng skulle underlätta otroligt mycket, ett rätt placerat sidenlakan/glidlakan skulle göra vändningarna smidigare för både dig och henne...

Det är ju otroligt stor risk att du/ni gör illa brukaren också!
    Jag jobbar inom äldreomsorgen såjag har typ 5st sånna vårdtagare varje dag Men skulle inte klara det utan rätt säng mm...

(Men se till att gå med i facket)
  • mammsilon

gör tillbudsrapport och kräv hjälpmedel...

• mammsilon
    Amazina skrev 2011-03-18 13:45:42 följande:
    Jag tycker du ska göra så här:
    Sök information antingen genom kunniga arbetskollegor här på FL eller prata med någon arbetsterapeut (utan att bryta mot tystnadsplikten) på närmsta sjukhus. Skriv en lista på allt du anser dig behöva, t ex eldriven säng, vridbräda, sele och kanske även elrullstol om du inte kan köra henne i vanlig rullstol (det finns ju nya moderna som är mer lättkörda än gamla med opumpade däck). Presentera listan för chefen och om du inte får den respons du vill ha går du till kommunens skyddsombud.
    det är väl inte en anställd som kan ansöka om hjälpmedel och utökade timmar för dubbelass. det är är väl tex personen själv om hon är kapabel till det eller hennes/honoms godman eller förvaltare förvaltare som gör alla ansökningar. Du som anställd kan inte göra något och ska nog inte lägga ner till att kolla runt utan dom vet vad det finns för hjälpmedel på hjälpmedelcentralen. Du kan som anställd tex prata med din chef på företaget som i sin tur kontaktar dom här personerna som i sin tur gör en ansökan helst genom en jurist...
  • Anonym (arbetsterapeuten)

vem är din arbetsgivare, är det privat eller kommunen?  Det måste finnas en arbetsterapeut som kan göra en bedömning om det är rätt hjälpmedel som finns och behövs, arbetstekniska hjälpmedel  och utbildning iförflyttningsteknik är det arbetsgivaren som ska stå för. Men det låter om hon är i behov av en vårdsäng, och kanske något mer hjälpmedel för att underlätta situationen. 

• mammsilon

det är inte så lätt att tex få igenom elrulle som hjälpmedel eftersom den befintliga rullstolen måste väga över 30 kg för att kunna få en motor. det är en hel jungel men precis som jag skrev åvan kontakta chef, godman eller förvaltare. det är 6 månaders handläggningstid för alla hjälpmedel plus utprovning så det är en ganska lång tid innan man får hem alla hjälpmedel. Därimot kan du kräva en lyfteknik kurs av din chef samt arbetsmiljökurs/etik och moral.

mammsilon skrev 2011-03-18 13:56:36 följande:
    det är inte så lätt att tex få igenom elrulle som hjälpmedel eftersom den befintliga rullstolen måste väga över 30 kg för att kunna få en motor. det är en hel jungel men precis som jag skrev åvan kontakta chef, godman eller förvaltare. det är 6 månaders handläggningstid för alla hjälpmedel plus utprovning så det är en ganska lång tid innan man får hem alla hjälpmedel. Därimot kan du kräva en lyfteknik kurs av din chef samt arbetsmiljökurs/etik och moral.
    hjälpmotor kan arbetsgivaren köpa in som arbetstekniskt hjälpmedel det behöver inte alls vara nån särskild vikt eller ta 6 månader. 
  • mammsilon
    Anonym (arbetsterapeuten) skrev 2011-03-18 14:05:34 följande:
    hjälpmotor kan arbetsgivaren köpa in som arbetstekniskt hjälpmedel det behöver inte alls vara nån särskild vikt eller ta 6 månader. 
    okej det har jag aldrig varit med om att företaget skulle lägga ut pengar för hjälpmedel till sina brukare. jag skrev att handläggningstiden kan ta upp till 6 månader ibland längre och ibland fortare.
    mammsilon skrev 2011-03-18 14:16:53 följande:
    okej det har jag aldrig varit med om att företaget skulle lägga ut pengar för hjälpmedel till sina brukare. jag skrev att handläggningstiden kan ta upp till 6 månader ibland längre och ibland fortare.
    Arbetar på kommunen och här kan man få en hjälpmotor som arbetstekniskt hjälpmedel för assistenterna om arbetsterapeuten bedömmer att det behovet finns.
  • mammsilon
    Anonym (arbetsterapeuten) skrev 2011-03-18 14:55:35 följande:
    Arbetar på kommunen och här kan man få en hjälpmotor som arbetstekniskt hjälpmedel för assistenterna om arbetsterapeuten bedömmer att det behovet finns.
    okej, jag tror det beror på kommun till kommun min kommun går tex inte in och betalar det. det är olika avtal om man arbetar för kommunen eller privat bolag.
    mammsilon skrev 2011-03-18 15:00:26 följande:
    okej, jag tror det beror på kommun till kommun min kommun går tex inte in och betalar det. det är olika avtal om man arbetar för kommunen eller privat bolag.
    sant. det var därför jag frågade TS vem som var hennes arbetsgivare.
  • Anonym

Många svar och bra tips, det är via privat bolag jag arbetar åt brukare. Ska gåvidare via chef men först göra en "åtgärdslista" på vad jag tycker kan bli bättre. Det här med hjälpmotor är det något som sätts på rullstolen? Eftersom hon tycker om lååånga promenader skulle jag föredra någon form av elrullstol. Hon kan gå korta bitar själv men med hennes sjukdom blir hon svagareoch svagare sakta.

Svar på tråden Tunga lyft i vården