• didda

Kokbok med glutenfri mat.

Har precis fått veta att dotteern har celiaaki och vi kommer att bli kallade till dietist för information fraamöver. Men jag tänkte förbereda mig lite inför vad som komma skall och undrar om någon har några bra tips vad gäller kokböcker med recept för glutenintolerans? Tack på förhand.

• Svar på tråden Kokbok med glutenfri mat.
  • didda

Jösses, jag ber om ursäkt för katastrofal stavning

• morochmer

Alltså nya recept behövs ju inte utan du byter bara ut de råvaror som innehåller gluten och det är ju bara några sorters mjöl. Och istället för att köpa hem mjöl med gluten i så köper ni hem mjöl utan gluten.

• Fyrbarnsmorsa

Nya recept på bak kan behövas då det ska läggas till fiberhusk eller pofiber när man bakar med glutenfritt mjöl.Blir ju en helt annan konsistens på degen när man har glutenfritt mjöl.Finns en tråd med celiakirecept odyl som du kan få tips i.Jag har recept på det mesta om det är nåt särskilt du ska baka

• didda
    morochmer skrev 2011-03-18 13:48:20 följande:
    Alltså nya recept behövs ju inte utan du byter bara ut de råvaror som innehåller gluten och det är ju bara några sorters mjöl. Och istället för att köpa hem mjöl med gluten i så köper ni hem mjöl utan gluten.
    Ja, så kanske man gör förstås....men jag har fått för mig att det är långt mycket mer än bara några sorters mjöl som innehåller gluten? Hur är dte tex med olika typer av korv, kryddor osv....jag trodde att det kanske "smygs" ner gluten även i annan mat än just de uppenbara rätterna som bröd och pasta osv. Och kan man bara byta ut mjölen rakt av i alla maträtter menar du? Ursäkta nybörjarfrågorna men jag har inte alls hunnit sätta mig in i det här...
  • morochmer
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-03-18 13:51:43 följande:
    Nya recept på bak kan behövas då det ska läggas till fiberhusk eller pofiber när man bakar med glutenfritt mjöl.Blir ju en helt annan konsistens på degen när man har glutenfritt mjöl.Finns en tråd med celiakirecept odyl som du kan få tips i.Jag har recept på det mesta om det är nåt särskilt du ska baka
    Men då använder du kanske stärkelse och inte mjöl, eller?

Vill man krångla till det så går det. Vi har då aldrig behövt en speciell kokbok för det
  • Fyrbarnsmorsa

Du kommer väl att få mjöl,pasta osv på recept så du hämtar på apoteket?Det får man tills barnen fyller 16 år.Det är väldigt mycket dyrare att köpa på affären nämligen.

• Fyrbarnsmorsa
    morochmer skrev 2011-03-18 13:53:21 följande:
    Men då använder du kanske stärkelse och inte mjöl, eller?

Vill man krångla till det så går det. Vi har då aldrig behövt en speciell kokbok för det
    Nä inte stärkelse utan bakar med glutenfritt mjöl.Fiberhusk och pofiber gör så att det inte blir så smuligt och att degen blir mer följsam och lättare att hålla på med dessutom blir det saftigare och godare bröd.
  • morochmer
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-03-18 13:53:49 följande:
    Du kommer väl att få mjöl,pasta osv på recept så du hämtar på apoteket?Det får man tills barnen fyller 16 år.Det är väldigt mycket dyrare att köpa på affären nämligen.
    Vad för mjöl och pasta har de på apoteket?
  • didda
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-03-18 13:51:43 följande:
    Åh, tack för ditt svar. Har du möjligtvis en länk till tråden du pratar om? just nu har jag inga konkreta receptfrågor men bara lugn- de kommer säkert med tiden
  • Fyrbarnsmorsa
    morochmer skrev 2011-03-18 13:56:36 följande:
    Vad för mjöl och pasta har de på apoteket?
    Dom beställer hem efter de recept man får.Semper har dom iaf men dom tar säkert hem dom märken man vill ha.Jag fick mjöl,pasta,rån,hårtbröd,pofiber och fiberhusk på recept av dietisten och betalade bara 120 kr för allt jag hämtade ut.
  • Fyrbarnsmorsa

Hittar den inte nu.Bara att höra av dig här eller inboxa mig

• morochmer
    Fyrbarnsmorsa skrev 2011-03-18 13:59:30 följande:
    Dom beställer hem efter de recept man får.Semper har dom iaf men dom tar säkert hem dom märken man vill ha.Jag fick mjöl,pasta,rån,hårtbröd,pofiber och fiberhusk på recept av dietisten och betalade bara 120 kr för allt jag hämtade ut.
    ja, jag kunde tro det. Ts. smaka dig fram istället för sempers är ingen höjdare enl oss.

Krutmorsan. vad använder ni för mjöl då?
  • Fyrbarnsmorsa
    morochmer skrev 2011-03-18 15:31:39 följande:
    ja, jag kunde tro det. Ts. smaka dig fram istället för sempers är ingen höjdare enl oss.

Krutmorsan. vad använder ni för mjöl då?
    Sonen nu 18 år vill bara ha sempers pasta tex men mjöl använder jag just nu en sort som heter Lailas mjölmix,till segkakor odyl sempers med fibrer.
    Sonen fick diagnos celiaki när han var 2½ så jag har provat allt man kan tänka sig
  • Mytime

Jag har celiaki och de misstänker att min dotter oxå har det.
    Om du går efter märket Scaan på tex köttbullar o korv så ska de vara både mjölk och glutenfria.

Som någon skrev så blir det en väldigt annorlunda konsisten att baka glutenfritt och ja rekomenderar verkligen en bakmaskin (för att göra bröd) och om du inte använder en bakmaskin så läs noga för vissa recept ska degen arbetas väl och då innebär de i princip arbetas överdrivet mkt och länge för att få den bra. Något annat som e bra just vid bröd och bullbakning är silicon bakunderlägg och plasthandskar då glutenfria degar är väldigt kladdiga och då fastnar de inte och blir därför lättare att hantera. Få inte panik i början de ÄR verkligen kladdigt!

Bröd blir ofta kompakt och smuligt. Överlag torkar glutenfritt bröd, bullar, muffins osv mkt fortare än "vanliga" bakverk. Så förvara i frys och ta fram lagom mängd i taget. Bröd blir ofta torrt efter bara en dag el max två på bänken i vanlig plastpåse. Jättetråkigt men så e de.

När ja fick min diagnos (1994) så fanns inte så mkt glutenfria produkter i vanliga livsmedelsaffären. Man fick recept och sedan hämta ut på apoteket. Vuxna får idag ett celiaki-bidrag istället (för närvarande 500kr i var tredje månad) medans ja e osäker på hur de gör med barnen för ja tror att man fortfarande får på recept till barn. Nu finns det så mkt färdigbakat bröd i frysdiskarna och vid allergihyllorna, de finns olika sorters pasta (tex lassangeplattor), massa olika kakor, skorpor osv. Överlag är det mkt lättare att leva med glutenintolerans idag än tidigare. Det blir ju vanligare och vanligare.

Använd Maizena att reda av såser och dyligt med.
    De funkar kanon!

O om övriga familjen ej är glutenintoleranta så laga "vanligt" men red av med "rätt" och gör bara en extra kastrull med egen pasta till de glutenfria barnet. Komplicera inte mer än nödvändigt.

Man lär sig fort och ja minns att ja alltid hade en liten kakburk i mammas handväska ifall man blev bjuden på fika någonstans. Och barn lär sig fort att fråga ifall de får äta vissa saker och överlag lär de sig väldigt fort vad de får äta själva. Det blir naturligt. 

Glutenallergi är mkt lättare än tex mjölkallergi.
    Både jag och min dotter har vart under utredning för båda.
    En period var det både mjölk och glutenfritt... de va inte alltför kul.
    Glutenintolerans är en förhållandevis "lätt" allergi att leva med.

Lycka till

Ps! Googla, de finns MASSOR med recept och tips på nätet!

• Icnivad

När de sa till mig under utredningen att jag till 99,9% säkerhet hade celiaki med tanke på att de hade hittat någon gen(?) som visar celiaki, så köpte jag "Glutenfia kokboken".
    Dom sålde den på ICA MAXI, ser ut som "rutiga kokboken" fast tynnre och med gröna rutor i stället för röda! ;)

( ska bara tillägga att efter gastroskopin så visade det sig att jag itne fått celiaki "änn", men antagligen kommer om några år :P Men de glömde de bort att höra av sig till mig och säga, utan det fick jag veta efter ett år av glutenfri kost. Fick sedan ett ursäktsbrev skrivet av läkaren själv)

• MamaB
    Mytime skrev 2011-03-18 20:48:50 följande:
    Jag har celiaki och de misstänker att min dotter oxå har det.
    Om du går efter märket Scaan på tex köttbullar o korv så ska de vara både mjölk och glutenfria.

Som någon skrev så blir det en väldigt annorlunda konsisten att baka glutenfritt och ja rekomenderar verkligen en bakmaskin (för att göra bröd) och om du inte använder en bakmaskin så läs noga för vissa recept ska degen arbetas väl och då innebär de i princip arbetas överdrivet mkt och länge för att få den bra. Något annat som e bra just vid bröd och bullbakning är silicon bakunderlägg och plasthandskar då glutenfria degar är väldigt kladdiga och då fastnar de inte och blir därför lättare att hantera. Få inte panik i början de ÄR verkligen kladdigt!

Bröd blir ofta kompakt och smuligt. Överlag torkar glutenfritt bröd, bullar, muffins osv mkt fortare än "vanliga" bakverk. Så förvara i frys och ta fram lagom mängd i taget. Bröd blir ofta torrt efter bara en dag el max två på bänken i vanlig plastpåse. Jättetråkigt men så e de.

När ja fick min diagnos (1994) så fanns inte så mkt glutenfria produkter i vanliga livsmedelsaffären. Man fick recept och sedan hämta ut på apoteket. Vuxna får idag ett celiaki-bidrag istället (för närvarande 500kr i var tredje månad) medans ja e osäker på hur de gör med barnen för ja tror att man fortfarande får på recept till barn. Nu finns det så mkt färdigbakat bröd i frysdiskarna och vid allergihyllorna, de finns olika sorters pasta (tex lassangeplattor), massa olika kakor, skorpor osv. Överlag är det mkt lättare att leva med glutenintolerans idag än tidigare. Det blir ju vanligare och vanligare.

Använd Maizena att reda av såser och dyligt med.
    De funkar kanon!

O om övriga familjen ej är glutenintoleranta så laga "vanligt" men red av med "rätt" och gör bara en extra kastrull med egen pasta till de glutenfria barnet. Komplicera inte mer än nödvändigt.

Man lär sig fort och ja minns att ja alltid hade en liten kakburk i mammas handväska ifall man blev bjuden på fika någonstans. Och barn lär sig fort att fråga ifall de får äta vissa saker och överlag lär de sig väldigt fort vad de får äta själva. Det blir naturligt. 

Glutenallergi är mkt lättare än tex mjölkallergi.
    Både jag och min dotter har vart under utredning för båda.
    En period var det både mjölk och glutenfritt... de va inte alltför kul.
    Glutenintolerans är en förhållandevis "lätt" allergi att leva med.

Lycka till

Ps! Googla, de finns MASSOR med recept och tips på nätet!

Bidraget får man bara i vissa kommuner och landsting, i Stockholm får man nada.

Och, ja, det är gluten i allt möjligt. Inte bara pasta och bröd. Kolla in celiak förening för massa bra tips och allergimat.se för massa bra recept.
  • didda

Tack för att ni delar med er av erfarenheter och tips! Jättesnällt och otroligt välbehövligt för mig att få veta lite mer om vad detta innebär! Det är som sagt var helt nytt och jag har inte hunnit vänja mig vid tanken ens ännu. Men det känns väldigt, väldigt bra att höra att det inte behöver vara den "katastrof" som jag trodde och tyckte först!

Svar på tråden Kokbok med glutenfri mat.