Mytime skrev 2011-03-18 20:48:50 följande:
Jag har celiaki och de misstänker att min dotter oxå har det.
Om du går efter märket Scaan på tex köttbullar o korv så ska de vara både mjölk och glutenfria.
Som någon skrev så blir det en väldigt annorlunda konsisten att baka glutenfritt och ja rekomenderar verkligen en bakmaskin (för att göra bröd) och om du inte använder en bakmaskin så läs noga för vissa recept ska degen arbetas väl och då innebär de i princip arbetas överdrivet mkt och länge för att få den bra. Något annat som e bra just vid bröd och bullbakning är silicon bakunderlägg och plasthandskar då glutenfria degar är väldigt kladdiga och då fastnar de inte och blir därför lättare att hantera. Få inte panik i början de ÄR verkligen kladdigt!
Bröd blir ofta kompakt och smuligt. Överlag torkar glutenfritt bröd, bullar, muffins osv mkt fortare än "vanliga" bakverk. Så förvara i frys och ta fram lagom mängd i taget. Bröd blir ofta torrt efter bara en dag el max två på bänken i vanlig plastpåse. Jättetråkigt men så e de.
När ja fick min diagnos (1994) så fanns inte så mkt glutenfria produkter i vanliga livsmedelsaffären. Man fick recept och sedan hämta ut på apoteket. Vuxna får idag ett celiaki-bidrag istället (för närvarande 500kr i var tredje månad) medans ja e osäker på hur de gör med barnen för ja tror att man fortfarande får på recept till barn. Nu finns det så mkt färdigbakat bröd i frysdiskarna och vid allergihyllorna, de finns olika sorters pasta (tex lassangeplattor), massa olika kakor, skorpor osv. Överlag är det mkt lättare att leva med glutenintolerans idag än tidigare. Det blir ju vanligare och vanligare.
Använd Maizena att reda av såser och dyligt med.
De funkar kanon!
O om övriga familjen ej är glutenintoleranta så laga "vanligt" men red av med "rätt" och gör bara en extra kastrull med egen pasta till de glutenfria barnet. Komplicera inte mer än nödvändigt.
Man lär sig fort och ja minns att ja alltid hade en liten kakburk i mammas handväska ifall man blev bjuden på fika någonstans. Och barn lär sig fort att fråga ifall de får äta vissa saker och överlag lär de sig väldigt fort vad de får äta själva. Det blir naturligt.
Glutenallergi är mkt lättare än tex mjölkallergi.
Både jag och min dotter har vart under utredning för båda.
En period var det både mjölk och glutenfritt... de va inte alltför kul.
Glutenintolerans är en förhållandevis "lätt" allergi att leva med.
Lycka till
Ps! Googla, de finns MASSOR med recept och tips på nätet!
Bidraget får man bara i vissa kommuner och landsting, i Stockholm får man nada.
Och, ja, det är gluten i allt möjligt. Inte bara pasta och bröd. Kolla in celiak förening för massa bra tips och
allergimat.se för massa bra recept.