• Anonym (ts)

Rester kvar efter aborten?

Jag har precis varit blödningsfri i fyra dagar efter att ha blött i lite över två veckor efter aborten. Gyn misstänkte rester med blödningen avtog så jag ställde in kontroll av den förra veckan.  Igår kväll började jag att störtblöda, massa klumpar kom och jag undersökte en och såg att de inte bara var klumpat blod utan också någon sorts vävnad. De höll väl i sig några timmar å sedan avtog de rejält, blöder ingenting just nu å har inte gjort på hela morgonen/dagen.
    Jag pratade med gyn och dom sa att de var min mens!? Iom att jag tog sista ppillret för två dagar sedan. Men de låter konstigt tycker jag, jag har aldrig sett så mycket blod ur mig någonsin som igår å dessa klumpar! Vissa var stora som plommon. Gyn tyckte inte heller att jag behövde in på kontroll för att kolla om de fanns mer rester kvar, utan förutsatte att allt isf hade kommit ur mig om de nu skulle ha vart de.

Känner mig lite kluven..
     Någon som vart med om detta?

• Svar på tråden Rester kvar efter aborten?
  • Anonym

Tycker du ska åka in och kolla upp det!  Hade det varit mens borde du ju ha fortsatt blöda sedan. Jag skulle i alla fall kolla upp det i och med att det var en störtblödnin!

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2011-03-18 16:30:41 följande:
    Tycker du ska åka in och kolla upp det!  Hade det varit mens borde du ju ha fortsatt blöda sedan. Jag skulle i alla fall kolla upp det i och med att det var en störtblödnin!
    Ja jag håller med dig ang mensen. Jag kan ju inte åka in akut å gyn tyckte inte att jag behövde komma in...

Ingen som har vart med om detta??
  • Maria A Koberg

Om du nu hade rester kavr så ver det förmodligen de som kom ut. Och då är det nog som hon sa, att det inte är någon fara. Du har väl inte ont?

• Anonym (ts)
    Maria A Koberg skrev 2011-03-18 19:21:50 följande:
    Om du nu hade rester kavr så ver det förmodligen de som kom ut. Och då är det nog som hon sa, att det inte är någon fara. Du har väl inte ont?
    Nej de har jag inte, men oroar mig för att de kan vara mer rester kvar? Att börja störtblöda så där igen är ju ingen höjdare, rena turen att de hände hemma! Å tänker mig att om de finns mer rester att de kan bli infektion?
  • Maria A Koberg

Jag skulle gissa på att alla rester kom med störtblödningen iom att det faktiskt störtblödde. Kommer det tillbaka så åk in. Jag förstår att du är orolig TS, men tänk på att du talat med folk som håller på med sånt hela dagarna och borde veta vad de talar om. Lita på att dom har rätt.

• Anonym (ts)
    Maria A Koberg skrev 2011-03-18 19:30:31 följande:
    Jag skulle gissa på att alla rester kom med störtblödningen iom att det faktiskt störtblödde. Kommer det tillbaka så åk in. Jag förstår att du är orolig TS, men tänk på att du talat med folk som håller på med sånt hela dagarna och borde veta vad de talar om. Lita på att dom har rätt.
    Ja de känns onekligen lite oroligt då jag badar med min brukare två ggr i veckan å TÄNK om detta skulle hända i badet...(nu drar ja på, jag vet) Å iom att de var min mens så var de också ok att använda tampong å bada å allt de där sa ssk på gyn, vilket också känns lite småoroligt för mig om de inte har läkt nu..
  • Anonym

Jag är både en sådan som håller på med sådant hela dagarna och har varit gynpatient av diverse orsaker och jag kan säga att jag litar inte på något råd jag får över telefon, man möts alldeles för ofta av någon som tycker man överdriver.

Jag tror man ska lita på sin egen magkänsla. Känns det bra i kroppen nu så är det säkert bra, men är du orolig tycker jag du ska kolla det! Om inte annat så kan det vara skönt att kolla blodvärdet om du blött mycket. Jag tycker det låter konstigt att det skulle vara din mens.

• Anonym

Blir ett långt inlägg, men läs hela!
    jag gjorde en medicinsk abort i v6, efter de 4 slidpillren satte det aldrig igårg ordentligt så fick även svälja 2 piller... då började jag blöda mera och åkte så småningom hem.... blödde rikligt i ca 3 veckor, sedan uppehåll i ca 2 dagar... sen började helvetets början.. det ökade och ökade, ibland hade jag som lätt mensvärk.. jag började tycka att något var hemskt fel, spec efter en kväll då jag blödde som du beskriver det, klumpar och det bara forsade ur mig:( jag ringde gyn varje dag i 3 dagar, däremellan även 1177, gyn sa att efter en abort blöder man, punkt slut... dom på 1177 blev oroliga och sa att jag skulle ligga på... sista samtalet med en otrevlig gynsköterska grät jag... jag sa att gav hon mig inte en tid åker jag in akut ikväll, ja, då fick jag göra det sa hon..
    den kvällen åkte jag in, fick träffa en underbar läkare som efter 1 minut konstaterade att jag hade rester kvar!!!! (tror ni jag blev bitter)?? jag fick tabletter som livmodern drar ihop sig av så dessa rester skulle komma ut... 9st sammalagt under 3 dagar skulle jag ta, därefter återkontroll.. efter tablett nr 2 blödde jag så fruktansvärt mycket, klumparnab ara rasade ut! Efter 3 timmars tokblödande tvärslutade det och inte en droppe till komm de resterande dagarna..
    I måndags var det koll igen. Tror ni allt var ute? NEJ! Efter all denna tids blödande har hinnorna i mig, rester mm mm hunnit bilda en hinna på 1,5 cm runt i min livmoder så en skrapning var ett faktum. jag grät av besvikelse och rädsla, samt lättnad att jag äntligen fick hjälp..
    2 dagar senare skrapades jag. Efter det gjorde dom vul och NU ÄR ALLT UTE! efter 6 långa veckor, ett himla jagandes på hjälp så äntligen.... det jag vill säga med detta är väl mest: ligg på, sök hjälp och lyssna på din kropp! Blod fylls hela tiden på i din kropp och du kan i princip få blöda i månader tills du såsmåningom får en infektion och DÅ skulle eventuella rester uppmärksammans om dom inte skulle ha kommit ut.. även fast du slutade tokblöda så kan det ändå finnas kvar saker, se på mitt (ganska ganska ovanliga otursfall)
    SÖK HJÄLP! Åk in till akuten efter gyn har stängt om så ska vara, du känner din kropp bättre än dom.
    LYCKA TILL

jag och en annan tjej skriver om detta i en tråd i samma katergori, den heter;  

www.familjeliv.se/Forum-4-49/m57557273.html
  • Anonym (ts)

Hej!

Efter min störtblödning så var jag blödningsfri i två dagar sen kom min mens. Hade mens längre än vanligt, var sedan blödningsfri i nästan en vecka. Så nu har jag småblött i några dagar/en vecka ungefär. Har ringt både 1177 och gyn men båda tycker att detta är normalt och att jag ska avvakta i 2-3 veckor (gyn sa så igår).

Känner mig fjossig som håller på, jag själv tycker inte att detta är normalt fast dom säger att de är de. Jag har aldrig  hört om någon annan i verkliga livet som haft de så här efter en abort.. Nu vet jag inte vad jag ska göra, kanske ska kräva en undersökning, om man ens får de?

• Anonym (Jag med)

Gjorde en medicinsk abort i början av feb i v 13.. Eftersom d va så pass sent så fick jag stanna tills foster och moderkaka hade kommit ut och en läkare som oxå kollade att allt va ute..
    Blödde i 3-4 veckor som lite kraftigare mens typ.. 
    Sen hade jag lite bruna flytningar i några veckor tills det helt plötsligt började blöda igen.. Trodde att det var mensen som kommit och det sa även dom jag tog kontakt med när jag blev orolig..
    Men det var stora blödningar med mkt klumpar över en dag typ, sen lugnt under natten för att sedan fortsätta igen.. Så här höll det på i 1,5 vecka..  Fruktansvär jobbigt, just me alla klumpar så jag fick ju hålla mig inne.. Ringde 3 gånger men fick samma svar.. Att d va mensen o att d va helt normalt att d kunde bli så..
    Började även me Cerazette samma dag som aborten o frågade även om dessa kunde va problemet, men dom skulle jag fortsätta med..
    Men i tisdags fick jag nog o slutade me tabletterna ändå.. Blödningarna minskade något o höll inte på lika länge o i torsdags kväll kom en stor konstig klump ut och efter det är jag helt blödning fri...
    Vet ju inte va som fick d att börja blöda igen, om d va mensen, lr tabletterna lr eventuella rester.. 

Låter ju lite som att vi har haft samma, men om du é orolig så tycker jag bara att du ska åka in akut o ta reda på varför.. Ångrar att jag inte gjorde d men man litar ju på dom man pratar med.. Nu har d förhoppningsvis slutat för mig o jag hoppas att det gör d för dig oxå snart..

Svar på tråden Rester kvar efter aborten?