Tvättar ni era nya jenas innan ni använder de?
Hur gör ni? tvättar ni era nya jeans? ska man göra det med nya jeans?
Hur gör ni? tvättar ni era nya jeans? ska man göra det med nya jeans?
Jag tvättar ALLT innan jag använder det, tycker det är skitäckligt att inte göra det,, men det är ju jag..
Ja eftersom jag alltid måste sy upp de så gör jag det.
Jeans ska man väl eg inte tvätta förrän efter flera månaders användning men nä, det tycker jag är snuskigt.
Absolut!!!
Nej, inte jeans.
Neeeej tok heller! Förstöra dyra byxor på det sättet. Tvätta jeans gör jag inte i onödan!
Möjligtvis om det är några billiga par som tappar formen efter man använt dem 1 gång.
Nope. Aldrig just jeans.
Neeeej, tvättar jeansen ytterst sällan och aldrig före första användningen.
Det där med att inte tvätta jeans gäller ju bara om det är helt obehandlat denimtyg. De flesta jeans man köper idag är ju både förtvättade, blekta och behandlade.
Försöker hinna tvätta innan användning, de är fulla med kemikalier...
Tvättar alltid allt innan det används.
Kemikalier och annat skit i dem plus att kläderna kan vara provade av någon som inte tycker samma sak som jag när det gäller renlighet...
Tvättar allt förutom just jeans . Man ska inte tvätta jeans i onödan. Gärna inte på minst 3 månader.
Har hört att man kan slänga in jeansen i frysen för att döda bakterierna för att slippa tvätta i onödan :)
Vill man att jeansen ska få en "ingången" eller "sliten" look, alltså att det ska bli vita streck i vecken osv så ska man använda dem länge, helst flera veckor, innan man tvättar dem första gången. Av den anledningen brukar jag vara ganska snabb med att tvätta nya jeans!
De jeans som jag köpte har jag beställt på postorder så jag tror att de är oprovade. Jag bestämt mig att inte tvätta de faktiskt.
Efter att ha läst den här artikeln för ca 1,5 år sedan har jag blivit än noggrannare på att tvätta jeans innan användning.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5948357.ab
Och så gillar jag inte färgfällningen från jeans heller, blir mycket mindre efter första tvätten.
Tvättar allt innan det används, speciellt jeans med tanke på alla kemikalier.
Ja, för jag är allergiker och har fått eksem på hela benen ett par gånger av nya textilier, som ofta kryllar av överskottsfärg, och rätt säkert även antimögelmedel som är cancerframkallande.
Tvättat= lite mindre dåligt för min överkänsliga kropp.
Lite läsning:
"I inslaget framkommer att Lee, Wrangler och Nudie, tre av sex testade jeansmärken, hade över tillåten halt av DMF. Ämnet totalförbjöds i EU den första maj i år, då det bland annat kan ge starka allergiska reaktioner, klåda och brännskador på huden."
"– Hade jag haft sådana byxor skulle jag se till att tvätta dem, säger toxikolog Bert-Ove Lund. Han får medhåll Ulf Rick som är kemist på kemikalieinspektionen och mer insatt i det giftiga antimögelmedlet.
– Jag tror inte att du får bort allt på en tvätt. Men den är tämligen löslig förening som försvinner ganska snabbt. "
källa: www.second-opinion.se/so/view/712
---
Men i Kina är de sluga- de hittar en ny kemikalie som liknar den gamla och som EU inte har hunnit utreda/förbjuda än...
"Enligt dem har användandet av DMF klingat av efter det att förbudet trädde i kraft. Men redan går det att se arvtagaren: dioktylfumarat. Det är en ny design av molekylen, som inte täcks av EU:s förbud och som det hittats spår av i Danmark, enligt Anders Blom, kemist på Swerea IVF.
- Kineserna är inte dåliga på kemikalier. Där finns kapacitet, säger han.
Det var laboratoriet DTI som fann DMF-kusinen i samband med ett kundklagomål, där en person fick allergi efter att ha använt en T-tröja. Enligt Anders Blom går det ännu inte säga hur farlig den nya kemikalien är i förhållande till DMF, eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis för detta. Dock är båda två allergiframkallande, enligt säkerhetsdatabladen."
Hu, Bisam, det var ingen rolig läsning! Jag har tänkt hundra ggr att jag ska handla eko-jeans, det borde vara mindre farliga kemikalier i dem!
Nu när jag läser era inlägg så går min tvättmaskin i 40 grader med mina fina nya jeans.
Men det brukar ju vara sjukt mycket överskottdfäeg i jeans, så att underkläderna bli blå.