• Anonym (Ung ledsen tjej)

Vill bli av med ytliga blodkärl!

Hejsan

Jag har sådana komplex för mina ben, ångesten kommer krypande nu när sommaren är på väg..  Anledningen är att jag har ytliga blodkärl på benen som jag stör mig enormt på, kan inte gå i klänning och så utan leggings, det känns jobbigtRynkar på näsan

Har nu bestämt mig för att försöka ta bort dessa, och har läst att de kan försvinna  av tex laserbehandlingar. Är det någon som har gjort detta? Har det funkat i så fall?

Det finns lite olika lasermetoder också, där jag bor finns det ett ställe som använder sig av Vbeam, och ett annat av Elos, men hur vet man vilket som är bäst?

Skulle bli jätteglad av att få lite tips av någon som har erfarenhet av detta! 

• Svar på tråden Vill bli av med ytliga blodkärl!
  • Amazina

Jag har ytliga blodkärl ovanför knäna, på utsidan av båda benen. Jag har länge stört mig på dem och min mamma har ännu mer så jag antar att de kommer att tillta med åren. För lite mer än ett år sedan bestämde jag mig för att försöka få bort dem. Jag tog kontakt med en angiolog (kärldoktor) och vid två tillfällen gick jag till honom och sprutade in någon form av klister i blodkärlen (först var jag tvungen att göra ultraljud för att se att genomblödningen i benen var bra). Han använde sig av världens tunnaste nål och en liten spruta och stack väl totalt 20 ggr var gång. Jag kan inte säga att det gjorde ont, men det stack ju lite och vid något tillfälle tyckte jag att det brände. Det var dock inte smärtsamt alls! Efter injektionerna fick jag papperstussar på insticksställena och sedan tejpades dessa fast hårt på benen. Jag minns inte riktigt vad det kostade. Jag bor i Schweiz och fick mitt betalt av sjukförsäkringen. Jag kan dock säga att jag nu i efterhand inte tycker att det blev så himla stor skillnad. Visst, lite färre blodkärl är det ju, men 75% är troligtvis kvar. Enl honom var laser till förr riktigt riktigt små blodkärl, mina var kanske 0,3-0,5 mm tjocka och han ansåg att injektioner skulle funka bäst på dem.

Jag har också läst om denna metod du beskriver, men tyvärr verkar det inte finnas något ställe som utför detta där jag bor. Tråkigt att det inte funkade så bra för dig. Om jag ska vara ärlig tror jag inte mycket på laser heller, men man vill ju så gärna att det ska funka..

• Amazina

Var har du dina, hur mycket och hur tjocka är de? Jag har som två handflatsstora spindelnät kan man säga. Mest kärl i mitten och glesare i kanterna. Vänster ben värre än höger.

• Amazina

Om det hjälper dig att googla heter läkemedlet man sprutar in Aetoxysklerol.

Jag har på lite olika ställen, men inte så stora nät egentligen. Ett ställe är på yttersidna av vaden, och så typ slingrar det sig neråt lite, fast det bredaste stället av själva nätet är väl några centimeter. De kärlen är kanske 0.5 mm, men så har jag längre ner också,  en bit ovanför vristen. De kärlen är tjockare, kanske 1 mm (hela ytan är dock som en femkrona). Det är främst dessa som jag vill ha bort, men jag har också på låren fast de är inga nät direkt utan enstaka kärl. Men vill som sagt ha bort dem som finns längre ner eftersom de syns när jag har klänning osv.

Tack för dina tips! Glad

• Amazina

Jag vet att om  man ska göra den behandlingen jag gjorde (vet ej vad som gäller för laser) så får man inte sola ställena 3 månader efter... Gör man det kan man få bruna fläckar, så gör det nu i så fall så du kan sola till sommaren!

• Anonym (Lelle)

TS, hur har det gått för dig? Jag har massor av kärl på mina ben och har haft väldigt mycket komplex för det, men nu kan jag i alla fall gå i shorts hemma. Innan tyckte jag det var så jobbigt att se så jag gick långbyxat typ hela sommaren, usch va jobbigt det var. Det är en sån befrielse nu när man åtminstone kan gå med shorts hemma. Efter jag fick barn kändes det inte LIKA jobbigt längre. Jag har också testat 2 behandlingar, men ingen av dem gav resultat, men kostade flera tusen kronor. Snälla, hör av dig!
    Mvh 

• Anonym (Sara)

Hej! Är lite sen med svaret men hoppas sommaren va okej.

jag känner igen mig i det du berätta bortsett från att jag har det i ansiktet, inte så roligt när man bara är 18 ;( men min första laserbehandling är bokad till oktober så hoppas det kommer hjälpa lite, hittade du något sätt att bli av med det??

• Anonym

Hej på er
    Jag har också ytliga blodkärl på benen som jag vill bli av med. Det ser inte alls bra ut när jag har på mig kjol/klänning. Har försökt hitta info om behandlingar, hittade en bra och informativ sida som skriver allt om ytliga blodkärl/kärlbristningar. Skickar länken så kanske det också hjälper er...

www.plastikoperationer.net/blodkarl-karlbristningar-karlspindlar

• mimmisigrid

Samma här dock har jag ovanför ögonen o de hjälper inte ens med smink, de enda som hjälper är när jag solar o blir brun, då försvinner de mesta,

Oj vad längesen jag skrev den här tråden! 

Kan berätta lite hur det har gått för mig. Jag bestämde mig tillslut för laserbehandling och fick först komma en gång för att bedömma hur mycket som skulle kunna tas bort i mitt fall. Sedan gick jag väl en 5-6 gånger med typ tre veckors mellanrum, gjorde detta på vintern. Kan säga att det gjorde sjukt ont, mycket värre än vad jaf hade trott! Men det var bara att pina sig igenom... Som tur var gick det fort men det kändes liksom ettrigt och det sved mycket på de områdena som bahandlades. Efter varje behandling blev kärlen mer framträdande eftersom de var svullna och jag märkte inte direkt någon skillnad de första gångerna. Hade inte så stora förhoppningar, ville väldigt gärna att det skulle funka men trodde inte på det om jag ska vara ärlig... 
    Men efter ett tag så började jag verkligen se skillnad, det funkade! Inte så att allt försvann men resultatet blev absolut över min förväntan. De mest tydliga näten är borta (jag hade dock inte några stora nät och kärlen var tunna) och jag har endast enstaka småkärl kvar som man inte tänker på om man inte synar benen. 

Bara att få bort den som jag hade mest komplex för gjorde att jag kunde börja skita i att jag inte har perfekta ben! Nu vågar jag gå i klänning på sommaren och gör det med glädje! Även om jag vet att det syns lite så bryr jag mig faktiskt inte längre, har fått en mer avslappnad inställning vilket är skönt. 

Hon på den kliniken jag gjorde det på sa även att det var bra att komma och göra en behandling någon gång om året så att man håller efter kärlen. När de är små så är det mycket enklare att ta bort. Nu har inte jag gjort det dock, men ska nog göra det längre fram i framtiden. Det är ju inte det billigaste precis men för mig var det värt det känner jag. Betalade nog runt 6000 för hela benen. Hon sa även att det gäller att man upprepar behandlingen, det funkar oftast inte att göra en gång, utan man måste göra uppemot 5 behandlingar som jag gjorde för att det ska ha effekt.

Svar på tråden Vill bli av med ytliga blodkärl!