• Fri100

3 år och vitt/ljust bajs?

Min dotter är tre år och har idag klagat över att hon haft ont i magen. När hon bajsade nu på eftermiddagen och kvällen så var hennes bajs mer eller mindre vitt (väldigt väldigt ljust) och väldigt löst. Någon som varit med om detta och vet vad det kan bero på?

• Svar på tråden 3 år och vitt/ljust bajs?
  • Marie30

Har hon ätit mycket mjölkprodukter? Mina båda var mjölkproteinallergiker som små och kan i samband med infektioner bli mer känsliga än idag. Vår allergiläkare berättade att det inte är ovanligt att barn blir extra känsliga för mjölk om de har en infektion i kroppen och då kan de få ont i magen och diarré. Det verkar som att det blir tufft för tarmarna och ta hand om all mjölk så det kommer ut "obearbetat" och ljust.

Jag är ingen läkare, men det är en teori.

• bili

Barn kan också få väldigt ljus avföring vid magsjuka.
    Även av mycket välling. 

• Lattjo

Vår son får alltid vitt bajs när han har varit magsjuk. Inte helt ovanligt enligt en läkare vi träffat.

• Fri100

Tack så mycket för era inlägg. Nu känner jag mig lugnare. När jag sökte på 1177.se så fick jag bara träff på hepatit Förvånad men jag tänkte nog att det kunde handla om att magen helt enkelt inte fungerar riktigt som den ska.

Trevlig kväll!

• iser

Vitt bajs kan vara tecken på dålig galla eller lever. Men då är bajset vitt och spackelliknande hela tiden. Om det är vitt vid enstaka tillfällen kan det bero på att magen är i obalans pg a förkylning eller magsjuka och inget man behöver oroa sig för alls, enligt min dotters läkare. jag blev helt paff första gången när hon bajasde vitt.

Svar på tråden 3 år och vitt/ljust bajs?