• Anonym

Skillnad på kortisonkrämer?

Jag har tidigare fått utskriven en kortisonkräm som heter Elocon 0.1% mot min eksem... Men nu har den tagit slut och det kliar mig vansinnigt. Jag har en annan kortison hemma som heter Hydoderm 1%.
    Vad står procenten för?
    Jag har fått höra av andra att Elocon är en stark kräm, men den är ju bara 0,1%. Men så beror det ju på vad procenten betyder också.

Vad är skillnaden melllan dessa? Kan jag använda Hydodermen över helgen?

• Svar på tråden Skillnad på kortisonkrämer?
  • MattiasFru

oj, jag vet faktiskt inte fastän att jag vart flitig kortisonanvändare i flera år. Men kolla upp båda krämerna på fass så blir du förhoppningsvis lite klokare på vad skillnaden är!

• Anonym

Det är samma typ kortison  i krämerna, men olika aktiv substans därav olika procentangivelser. Hydrokortison i Hyderm, och Mometason i Elocon.

Hydrokortison tillhör den milda typen (grupp 1) och Mometason tillhör den starka gruppen (3).

Samma typ av kortison alltså, så du kan lugnt använda Hyderm under helgen. Detta är en receptfri salva. Elocon är starkare och kanske får du inte samma effekt av Hydermen, men det skadar aboslut inte att testa om du behöver.

• Anonym

Hittade mer info på Läkemedelsverket som förklarar närmre...

Glukokortikoider för utvärtes bruk

Krämer eller salvor med glukokortikoider hör till de mest effektiva medlen för att dämpa inflammation och klåda vid eksem.

Glukokortikoider för utvärtes bruk indelas i fyra grupper, där det mildaste medlet (hydrokortison) återfinns i grupp I, medan de starkaste finns i grupp IV.

Vilken styrka som används beror bland annat på hur kraftigt eksemet är, var på kroppen det sitter och patientens ålder. Vid lindrig AD bör man i första hand använda svaga glukokortikoider, speciellt hos små barn. Starka glukokortikoider bör undvikas i ansiktet och runt könsorganen.

Det är viktigt att komma ihåg att det i första hand är läkemedlets grupptillhörighet (I–IV) som bestämmer styrkan på preparatet, inte procenthalten. En salva som innehåller 0,1 % av en grupp IV-glukokortikoid är alltså starkare än en salva med 1 % av en grupp I-glukokortikoid.

• Anonym

Tack anonym 2/3!

Jag har underlivseksem så det är runt underlivet (inte i!) som den används.. blir lite orolig nu när jag läser att "Starka glukokortikoider bör undvikas runt könsorganen" betyder det att jag inte borde använda Elocon där egentligen?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-18 22:29:53 följande:

Tack anonym 2/3!

Jag har underlivseksem så det är runt underlivet (inte i!) som den används.. blir lite orolig nu när jag läser att "Starka glukokortikoider bör undvikas runt könsorganen" betyder det att jag inte borde använda Elocon där egentligen?

Det är alltid det din läkare sagt som gäller. Du måste ju ha något som fungerar. Så mitt råd är att prata med läkaren först och främst. Elocon ska väl egentligen bara kortvarigt användas i underlivsregionen, enligt FASS, men fungerar inget annat så får man göra en avvägning av nytta och risk.

Min sambo har psoriasis och det händer att han får ta starkare krämer i underlivet trots att man kanske inte bör det. Men alternativet är att ha ont och sprickor så det fungerar ännu sämre. Jag tycker inte du ska oroa dig. Det som står i FASS är generella rekommendationer och dessa passar inte alltid in på individen.
  • Anonym

Ja jo, det är ju sant.
    Alternativet är att det kliar så jag blir vansinnig. På natten har jag ju ingen kontroll själv så jag kan vakna upp blodig av kliande ibland och då gör det ont att kissa kan jag lova..

När jag började med Elocon så körde jag nån "kur" först. Flera gånger om dagen första veckan, sen en gång om dagen andra veckan, sen varannan dag en vecka, sen var tredje dag en vecka och sen därefter vid behov om det fortfarande behövdes. Och det gör det tyvärr har haft den här eksemen i flera år men det är först senaste året som jag använt Elocon.
    Nu ska jag springa och smeta på lite Hydoderm för natten. Tack så hjärtigt för ditt svar!!!! Du har räddat min helg Kyss

• MattiasFru
    Anonym skrev 2011-03-18 22:49:02 följande:
    Ja jo, det är ju sant.
    Alternativet är att det kliar så jag blir vansinnig. På natten har jag ju ingen kontroll själv så jag kan vakna upp blodig av kliande ibland och då gör det ont att kissa kan jag lova..

När jag började med Elocon så körde jag nån "kur" först. Flera gånger om dagen första veckan, sen en gång om dagen andra veckan, sen varannan dag en vecka, sen var tredje dag en vecka och sen därefter vid behov om det fortfarande behövdes. Och det gör det tyvärr har haft den här eksemen i flera år men det är först senaste året som jag använt Elocon.
    Nu ska jag springa och smeta på lite Hydoderm för natten. Tack så hjärtigt för ditt svar!!!! Du har räddat min helg Kyss
    jag vet att det finns någon tablett man  kan få just mot kliandet på natten
  • Anonym
    MattiasFru skrev 2011-03-19 11:39:54 följande:
    jag vet att det finns någon tablett man  kan få just mot kliandet på natten
    Tablett? Men det kliar inte I underlivet utan runtom... utanför liksom
  • MattiasFru
    Anonym skrev 2011-03-19 18:39:21 följande:
    Tablett? Men det kliar inte I underlivet utan runtom... utanför liksom
    nej men alltså mot eksem i allmänhet precis som du kan få tablett mot hosta typ, eller det kanske var en dålig jämförelse. men att det är en tablett som helt enkelt tar bort kli-behovet. Jag hade problem med väldiga eksem på bakre låren och knävecken, och precis som du så kunde jag ju hålla mig på dagen, men på natten kliade jag ju tills det blödde. och då fick jag utskrivet en tablett jag kunde ta just till natten för att den blockerade själva klibehovet. Dock åt jag den aldrig eftersom jag är väldigt anti-medicin. men det finns iallafall
  • Anonym
    MattiasFru skrev 2011-03-19 19:53:09 följande:
    nej men alltså mot eksem i allmänhet precis som du kan få tablett mot hosta typ, eller det kanske var en dålig jämförelse. men att det är en tablett som helt enkelt tar bort kli-behovet. Jag hade problem med väldiga eksem på bakre låren och knävecken, och precis som du så kunde jag ju hålla mig på dagen, men på natten kliade jag ju tills det blödde. och då fick jag utskrivet en tablett jag kunde ta just till natten för att den blockerade själva klibehovet. Dock åt jag den aldrig eftersom jag är väldigt anti-medicin. men det finns iallafall
    Aha, intressant... Jag har ju bara träffat gynekologer eftersom det är "down there" och dom vet knappt nånting om underlivseksem jag vet inte ens om det är det, men det är så det står på krämen iaf. "Används vid behov mot underlivseksem"

Jag försöker själv att ta hand om det på bästa sätt. Sover utan trosor, tvättar trosorna i allergivänligt/parfymfritt tvättmedel, tvättar underlivet med bara olivolja, smörjer in med återfuktande kräm. Men inget hjälper
  • Anonym (mai)

Tabletten kanske är Tavegyl? Det är i grunden en allergimedicin, men den är klådstillande.

Tycker nog att du ska gå till en hudläkare nästa gång. De är bättre på eksem.

• Anonym
    Anonym (mai) skrev 2011-03-19 22:29:24 följande:
    Mm jag har fått det rådet här på FL tidigare... men jag vet inte hur man får tag i en hudläkare? Dessutom känns det förstås lite läbbigt att "sticka fram" underlivet för en hudläkare. För en gynekolog är ju en sak, det är ju det dom gör - tittar på underliv Hudläkaren har väl ingen gynekologstol heller....
  • MattiasFru
    Anonym (mai) skrev 2011-03-19 22:29:24 följande:
    Tabletten kanske är Tavegyl? Det är i grunden en allergimedicin, men den är klådstillande.

Det är nog möjligt, eftersom jag inte åt den så minns jag inte namnet, men den skulle vara klådstillande iallafall
    Anonym skrev 2011-03-19 22:55:53 följande:
    Mm jag har fått det rådet här på FL tidigare... men jag vet inte hur man får tag i en hudläkare? Dessutom känns det förstås lite läbbigt att "sticka fram" underlivet för en hudläkare. För en gynekolog är ju en sak, det är ju det dom gör - tittar på underliv Hudläkaren har väl ingen gynekologstol heller....
    Du kan ju fråga efter en kvinnlig hudläkare, det hade iallfall jag gjort. Och hudläkare kan du be att gynekologen eller VC skickar en remiss till. Men det är lite otäckt det där, hittade en öm knöl i bröstet och gick till VC, kändes lite konstigt att ligga på en brits med tuttarna i vädret medans en tant kände igenom dom hah. Då var jag glad att jag fick en kvinnlig iallafall, trots att jag inte bett om det innan.
Svar på tråden Skillnad på kortisonkrämer?