Alla ni som gjort fostervattenprov eller moderkaksprov se hit!
Berätta om er upplevelse av det! Tvekade ni över att göra det? Blev det ett jobbigt beslut? Gjorde det ont?
Berätta om er upplevelse av det! Tvekade ni över att göra det? Blev det ett jobbigt beslut? Gjorde det ont?
Jag tvekade inte att göra fvp då jag hade risk på 1:8 för DS. Det gjorde inte ont men kändes lite obehagligt. Det jobbigaste var att vänta på resultatet. Men som tur var visade allt ok.
Jag har gjort båda, FVP med första barnet och mkp nu med andra barnet. Min sambo har haft en bror med Trisomi 8 och det var inte ett svårt beslut att ta att göra proven, dock gjorde vi det mest för hans föräldrars skull kan jag känna. Jag tyckte inte att FVP gjorde ont alls, mkp däremot gjorde riktigt riktigt ont.
När vi var på ultraljudet såg de att fötterna inte såg normala ut på vår bäbis och rådde oss att göra fostervattensprov för det kunde vara ett tecken på neurologiska skador. Jag tyckte det var hemskt gjorde ont och var obehagligt och rädslan efter att man kanske skulle få missfall. Usch. Jag gick med på det för jag var chockad..
Allt var dock bra med vår bäbis när provsvaren kom..
Men i vilken vecka gjorde ni det då?
Jag gjorde fostervattensprov. Man gör det när man gått 15 fullgånga veckor. Gjorde det för att jag fick dåligt resultat på Kub-testet. Kändes inte så värst mycket. Bara som ett litet stick, men hade lite ont i magen på kvällen (men det var för att dom var tvugna att sticka långt ner).
En vecka efter fostervattensprovet fick jag ett brev hem där det stod att barnet inte hade någon kromosomavvikelse.
Nu är jag i v 27 och väntar med spänning på min lilla flicka...
Tack för svar!
Fler?
Jag har gjort FVP för båda graviditeterna. Första gången gjorde det lite ont, men andra gången kändes det ingenting. Min livmoder var nog lite spänd första gången. Vi tvekade aldrig att ta dessa prov, så för oss var det tet enkelt beslut.
Fler?
Jag gjorde mkp efter dåligt resultat på kub.
Var definitivt inte ett lätt beslut att ta, då missfallsrisken och risken för kromonsonavvikelser var ungefär lika stora. Men då vi redan har två barn ansåg vi att vi inte skulle klara av/orka med ett barn med t ex ds.
Vi fick tid ett par dagar efter kub-ultraljudet, så vi hade inte så många dagar att tänka på -vilket var jättebra. Jag var i v13+ någonting.
Det kändes ingenting och var inte obehagligt. Jag har moderkakan i framvägg och då var det tydligen lättare att ta. Var lite matt direkt efter, men vet inte om det var mest psykiskt -dock varnade läkaren för att man kunde känna sig lite matt direkt efter så det kunde vara bra att sätta sig en stund innan man gick vidare
Jag tog ledigt från jobbet den dagen och dagen efter, och låg på soffan. Fick dock inte ont eller något, men det var väldigt jobbigt psykiskt.
Vi gjorde provet en torsdag och fick svar i brevlådan på tisdagen :) Så tack och lov gick det snabbt. Inga avvikelser och vi kunde kolla att det var en liten kille.
Intressant läsning! Jag trodde inte att man kunde göra fp så tidigt som v.13?? Det lät ju bättre, har hört v.15