• Anonym (C)

Min dotter är inte torr på natten.

Min dotter är strax över 4 år och har varit torr dagtid nu i nästan 1.5 år. Har inga problem alls att hålla sig dagtid men på natten går det inte. För några månader sen gjorde vi ett försök igen med att få henne torr men gav upp rätt fort. Vi tog upp henne runt 23 på kvällen när vi själva gick och la oss så hon fick kissa men det gick bra i 3 dagar och sen vart det till att byta nedkissade sängkläder mitt i natten. Ibland kissade hon ner sig medans vi lyfte henne sovandes till toaletten. Min man var tydligen sen med detta också men när ska man vara blöjfri på natten? Vet väldigt få som fortfarande haft blöja i 4 års åldern? Har du några tips till oss, borde vi prata med någon? Mvh

• Svar på tråden Min dotter är inte torr på natten.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Inte sällan dröjer det betydligt längre för barn att bli torra på natten, än dagen. Min erfarenhet är dock att vid fem års ålder är de flesta barn torra även nattetid. Är barnet inte det, så är min uppfattning att man bör undersöka vad orsaken är, som kan vara omognad i nervsystemet, stor urinproduktion nattetid eller överaktiv blåsa till exempel. Ofta går det dessutom i arv, vilket kanske kan vara förklaringen i erat fall.

Naturligtvis är det väsentligt att barnet har bra rutiner för att kissa dagtid och att man inte låter barnet dricka några större mängder på kvällen. Jag gissar dock att ni redan vet detta och att hon kissar dessa mängder trots allt.

Upplever ni att det inte sker någon förbättring och/eller er dotter är medveten om det som ett problem, så tycker jag att ni pratar med BVC om detta. Även om man oftast inte gör något förrän barnet är runt fem-sex år, så är min erfarenhet att man tar stor hänsyn till om barnet upplever situationen jobbig.

MVH Christine

• Anonym (C)

Tack så mycket för ditt svar då känner jag mig mindre oroad.
    Man vet ju inte hur det är för andra då detta inte verkar vara något man pratar om, lite pinsamt för många kanske och det tycker nog jag med.
    Folk verkar tro att man bara är lat för att hon fortfarande har nattblöja och är så gammal.
    Hon själv upplever det inte som ett problem ännu så vi får väl se hur det artar sig, hon har ju nyss fyllt 4 år.

Tack.

Svar på tråden Min dotter är inte torr på natten.