• Miss Cee

Vilken typ av väska till dagis?

Sonen ska börja förskola snart. Jag har insett att det behövs en ryggsäck till det, tänker mig att det troligen kan behöva fraktas extrakläder, lappar osv.

MEN. Vi köpte en normalstor ryggsäck utan att tänka närmare på det, och nu börjar jag fundera på om det var galet. Är de små förskolebarnen (under 3 år) ute och går och förväntas bära med sig saker själva??? Behöver han ha en liten barnryggsäck? Eller de små kanske aldrig behöver släpa på saker själva?

Råd tack!

• Svar på tråden Vilken typ av väska till dagis?
  • Kazeer

Äldste sonen har gått på förskola i snart tre år. Han har behövt en ryggsäck en gång om året, då de har varit på utflykt och ryggsäcken har behövts för matsäcken. Men jag tror inte att han har förväntats bära den själv några längre sträckor.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • eliten

Min son är 2,5år och har gått på förskola i över ett år och aldrig behövt ryggsäck. Frakta extrakläder brukar jag göra åt honom?

• Snooze

Mina 5 ungar har heller aldrig haft ryggsäck till å från förskolan....extrakläder tar jag i en kasse och lapparna stoppar jag i fickan. Sen finns det oftast en egen korg/hylla till varje barn där man förvarar extrakläder.
    Det är väl några gånger per år dom behövt ryggsäck för matsäcken på utflykten och då räcker en pytteliten. Blöjor/extrakläder brukar personalen ta med några uppsättningar som det "olycksdrabbade" barnet får använda.

• Tinnys

Extrakläder ligger på hyllan, har aldrig haft en ryggsäck till fsk. Skulle de på utflykt säger de till i förväg, vilket händer nästan aldrig.

• Wry

Vi har en liten barnryggsäck som dagisnallen och nappen får åka i varje dag, mest för att det kan vara kul med egen väska (och för att jag inte ska glömma!). När han blir lite äldre kan det bli en kul rutin att packa väskan själv, tänker jag.

Däremot har de hittills aldrig varit ute nånstans där han behövt ha väskan med sig (för tex matsäck). Om ni tycker att det verkar kul eller praktiskt med en "egen" väska till barnet, så är en liten smidigare att frakta med sig än en normalstor, som kanske är mer praktisk att ha hängande på förskolan med extrakläder. 

• Rasmus Nalle

Fråga fröknarna på er förskola.
    Jag har aldrig varit med om att barnen som är under tre år förväntas ha egna ryggsäckar. När de blir lite äldre kanske den behövs för macksäck, badkläder eller skridskor.

• Saaaraa

Dottern har extrakläder i sin låna. Skulle aldrig orka släpa det fram och tillbaka.. Ryggsäcken har hon med sig om hon själv vill för att visa upp den

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Mammatilltvåprinsar

Min son har en barnryggsöck men gympaskor på måndagar och smörgås samt dricka på tisdagar. Dessutom gör de utflykter. När han var mindre bar han inte själv men det gör han nu.ö

• KlasStures mamma

min dotter är två och har gått på dagis i snart ett år. hon har en liten barn ryggsäck till sitt lamm och eventuella lappar. Extra kläder har vi liggandes på hennes hylla.

• anezka

Mina barn har behövt ryggsäck 1 gång i veckan då dom gör en utflykt varje torsdag, dom har haft en liten där man får platts med lite dricka, frukt och en macka. kläder har jag alltid haft liggandes där och fyllt på vart efter dom används.

Svar på tråden Vilken typ av väska till dagis?