• 09Lias

Andningsuppehåll barn. Nån med erfarenhet?

Usch jag upptäckte nått läskigt inatt. MIn son har andningsuppehåll som pågår i ca 5 sek flera ggr i rad.
    MIn sambo hörde det igår. Otroligt obehagligt! Min sambo var uppe och peta på honom inatt för han var så orolig när han inte andades.
    Våran son är bara 16 mån och jag har aldrig märkt av det här tidigare. Han har ju snarkat emellanåt däremot.
    Kan det här vara sömnapné hos barn? Kikade på vårdguiden och det känns som att det stämmer in. Förutom att det står att det är vanligast mellan 3-5 år.

Nån annan som känner igen det här? Eller tror att ni vet vad det är??
    Tack på förhand!

livetsunderbarastunder.bloggplatsen.se/

• Svar på tråden Andningsuppehåll barn. Nån med erfarenhet?
  • mollaMalina

Hej! Min son opererades nyligen för detta, just att han snarkat och hade kortare andningsuppehåll och det visade sig att han hade förstorade halsmandlar! Kan även ha med polyperna att göra så ring till VC eller en öron-näsa-hals klinik och prata med dem :)

Lycka till!

• Isalel

Skulle rekommendera att ni ringde 1177 och frågade lite om det så kan dom avgöra om det är något som behöver kollas upp eller om det kan vara normalt, alltid bäst att fråga en gång för mycket :)

• 09Lias
    mollaMalina skrev 2011-03-19 07:34:40 följande:

Hej! Min son opererades nyligen för detta, just att han snarkat och hade kortare andningsuppehåll och det visade sig att han hade förstorade halsmandlar! Kan även ha med polyperna att göra så ring till VC eller en öron-näsa-hals klinik och prata med dem :)

Lycka till!

Okej..Hur gammal är din son? Gick allt bra? Försvann det?
  • mollaMalina
    09Lias skrev 2011-03-19 07:37:44 följande:
    Okej..Hur gammal är din son? Gick allt bra? Försvann det?
    Han fyllde 2 i januari och opererades 21 feb. Men han har ju haft det här ganska länge. Ja det är borta, han sover tyst och andas riktigt bra nu! Såg mindre barn inne på OP som skulle göra samma sak. Hoppas det löser sig för er också :)
  • Newname

Min son hade det när han var liten. Det försvann genom en "helrenovering" som de kallade det, mandlar, polyper och körtel bakom näsan. Så jag tycker som någon mer sa, ta kontakt med öron-näsa-halsmottagning eller se till att få en remiss dit via VC.

• 09Lias

Tack alla ni för era svar! Känns som att det är mandlarna  och polyperna. Känner mig lite lugnare...

Svar på tråden Andningsuppehåll barn. Nån med erfarenhet?